گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

درمان دیابت با ورزش و پسته وحشی

دکتری فیزیولوژی ورزشی گفت: دیابت خود را با فعالیت‌های ورزشی و پسته وحشی درمان کنید.

«مرضیه ثاقب‌جو» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، گفت: دیابت، یکی از اختلالات مهم متابولیک بوده که در نتیجه نقص در ترشح و یا کارکرد هورمون انسولین و یا گیرنده‌های آن ایجاد می شود.

وی افزود: این بیماری باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی و آسیب به سایر اندام‌های بدن می‌شود که به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن بوده که شیوع آن در سراسر جهان رو به افزایش است.

دکتری فیزیولوژی ورزشی ادامه داد: برنامه پیشگیری از دیابت توصیه کرده که اصلاح شیوه زندگی با تمرکز بر کاهش وزن، افزایش فعالیت‌های بدنی و اصلاح رژیم غذایی می­‌تواند وقوع دیابت نوع 2 را تا حد زیادی کاهش دهد.

ثاقب‌جو تصریح کرد: برخی مداخلات غیردارویی از جمله تمرین ورزشی و مواد غذایی، به عنوان ابزارهای مهمی برای پیشگیری از بیماری‌های متابولیکی از جمله دیابت، مطرح هستند.

وی اظهارکرد: مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات هوازی نه تنها از طریق کاهش مقاومت به انسولین، بلکه همچنین از طریق بهبود عملکرد و افزایش توده سلول‌های بتا، می‌تواند یک نقش ضروری در پیشگیری و یا درمان دیابت ایفا کند.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی یادآورشد: ورزش می‌­تواند از طریق افزایش حاملین گلوکز به درون سلول­های عضلانی و سوبستراهای گیرنده انسولین و همچنین افزایش توده عضلانی، سبب افزایش پاسخ­‌دهی بدن به انسولین شود.

ثاقب‌جو با اشاره به اینکه مطالعات زیادی، اثرات مفید فعالیت‌های ورزشی را در بهبود شرایط دیابت نشان داده‌اند، افزود: شرکت در فعالیت‌های بدنی منظم، عمل انسولین و کنترل گلوکز خون را بهبود می‌بخشد و در کنترل چربی‌های خون، فشار خون، کاهش خطر مرگ و میر قلبی عروقی و بهبود کیفیت زندگی مؤثر بوده و می‌تواند از طریق افزایش دفاع آنتی اکسیدانی، به کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه کاهش عوارض دیابت منجر شود.

حتی یک ساعت تمرین هوازی در هفته می‌تواند حساسیت انسولینی را در افراد دیابتی نوع 2 بهبود بخشد.

دکتری فیزیولوژی ورزشی گفت: تمرین می‌تواند پاسخ عضله اسکلتی به انسولین را از طریق افزایش بیان و یا فعالیت پروتئین‌های درگیر در متابولیسم و پیام‌دهی انسولین بالا ببرد.

ثاقب‌جو ادامه داد: همچنین اکسیداسیون چربی یک جنبه کلیدی در بهبود عمل انسولین است و تمرین ورزشی ذخایر چربی عضلات و ظرفیت اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد.

وی اظهارکرد: در مجموع، ورزش نقش کلیدی در پیشگیری و کنترل مقاومت به انسولین، شرایط پیش دیابتی، دیابت بارداری، دیابت نوع 2 و مشکلات سلامتی مرتبط با دیابت بازی می‌کند.

پسته وحشی گیاهی موثر برای درمان دیابت

وی یادآورشد: از زمان‌های دور استفاده از گیاهان دارویی از اولین درمان‌های دیابت بوده و تاکنون تأثیر مثبت بیش از 1200 گیاه دارویی در کاهش میزان قند خون و یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده که در واقع، استفاده از گیاهان دارویی برای درمان دیابت شیرین به دوران 1550 قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

ثاقب‌جو تصریح کرد: یکی از این گیاهان که جمعیت زیادی از آن در مناطق غربی، مرکزی و شرقی ایران رشد می‌کنند، پسته وحشی است که نام میوه این درخت در کتب قدیمی، حب یاد شده ولی امروزه به طور محلی، بنه نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنه یا پسته وحشی که در مناطق وسیعی از ایران می‌روید، یکی از مهمترین درخت‌ها در مناطق روستایی است، ادامه داد: صمغ درخت پسته وحشی که سقّز نامیده می‌شود، مصارف گوناگونی از جمله صنعتی، غذایی، دارویی یا سنتی دارد.

دکتری فیزیولوژی ورزشی اظهارکرد: دانه و روغن بنه حاوی چندین ترکیب بیواکتیو و ارتقا دهنده سلامتی است که اثرات ثابت شده پسته وحشی شامل فعالیت ضد آترواسکلروز، کاهش قند خون، ضد التهابی، ضد تب، ضد قارچ، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد سرطانی است.

ثاقب‌جو یادآورشد: تحقیقاتی روی ترکیبات شیمیایی بنه صورت گرفته و مشخص شده که عصاره این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند خطر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه بنه دارای خواص آنتی دیابتیک است، تصریح کرد: روغن هسته پسته وحشی محتوای منحصر به فردی از منابع آنتی اکسیدان طبیعی است که می‌توانند از فرآیندهای اکسیداسیونی ناشی از بیماری دیابت پیشگیری، یا آنها را به تأخیر بیندازند.

دکتری فیزیولوژی ورزشی گفت: در مجموع به نظر می‌رسد انجام فعالیت‌های ورزشی به همراه مصرف گیاهان دارویی خاص، می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل در بهبود وضعیت بیماران دیابتی مد نظر قرار گیرد.

ثاقب‌جو افزود: محققین توصیه می‌کنند آزمودنی‌های دیابتی حداقل 150 دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط را در طول هفته انجام داده و از سوی دیگر افزودن تمرینات مقاومتی نیز می‌تواند نقش مهمی در کنترل قند خون و پیشگیری از بروز عوارض جانبی دیابت ایفا کند.

وی خاطر نشان کرد: رعایت این نکته نیز بسیار حیاتی است که قبل از هرگونه فعال‌تر شدن یک بیمار دیابتی، لازم است تا با مراجعه به پزشک معالج، در خصوص عدم وجود مشکلات قلبی و عروقی اطمینان حاصل کند زیرا داشتن مجوز پزشکی در خصوص برخی از انواع تمرینات ورزشی از جمله تمرینات مقاومتی بسیار حیاتی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد