گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

سمینار سراسری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

در افتتاحیه این سمینار که با حضور دکتر جرجانی رئیس دانشکده پزشکی ، دکتر یادگاری رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری و جمعی از مسوولان، اساتید و متخصصان این حوزه حضور داشتند، ابتدا دکتر مردانی دبیر علمی این سمینار و استاد مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه با اشاره به سابقه برگزاری این سمینارها خاطرنشان کرد که این مرکز تحقیقات از سال 1383 تاکنون این سمینار علمی را هر دو سال یکبار برگزار می کند .

وی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری ایدز در دنیا گفت: خوشبختانه وضعیت شیوع HIVدر دنیا تغییر یافته و نسبت به دو سال گذشته تغییرات بسیاری رخ داده است. براساس آمار WHOشمار مبتلایان به این بیماری حدود 35 میلیون نفر در جهان است که 16 میلیون نفر آنان خانم و 3.2 میلیون نفر افراد زیر 15 سال هستند.

دکتر مردانی با بیان این که HIV در حال کنترل شدن در جهان است و آمارها نسبت به چند سال گذشته کاهش داشته خاطرنشان کرد: در سال 2013 آمار مبتلایان جدید2.1 میلیون نفر بودند که 1.9 میلیون نفر از آنان افراد بالغ و 240000 نفر از آنان کودکان زیر 15 سال هستند.

وی با اشاره به این که در پنج سال اخیر بررسی ها افزایش موارد ابتلا در محدوده سنی 24-12 سال رانشان می دهد اظهار داشت: با توجه به این که سن ابتلا به HIVدر ایران نیز کاهش یافته است ما نیز با افزایش موارد ابتلا در این رده سنی مواجه هستیم که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و در زمینه آموزش جوانان و اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهیهای آنان گام های جدی برداریم که مشارکت بخشهای مختلف نظیر آموزش و پروش و... می تواند مدنظر قرار گیرد.

دکتر مردانی با اشاره به دسترسی خوب بیماران به داروهای این بیماری بعنوان یک انقلاب در تاریخ 30 ساله HIV در جهان افزود: افتخار ما این است که برخورد ما با HIVو درمان آن درکشورطبق گایدلاین های روز صورت می گیرد که هر دو سال یکبار این دستورالعملها به روز می شود.

در ادامه این مراسم دکتر عباس صداقت رییس اداره ایدز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشتضمن تقدیر از برگزارکنندگان این سمینار علمی به تشریح وضعیت HIVدر جهان و ایران پرداخت و گفت: در کل جهان روند بروز موارد جدید ابتلا به HIVرو به کاهش است و میزان مرگ و میر این بیماری سیر نزولی دارد اما برخی از کشورها نظیر اروپای شرقی ، آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی در حال تجریه تغییر الگوی ابتلا و انتقال بیماری هستند.

دکتر صداقت خاطرنشان کرد: می توانیم ادعا کنیم که ایران جزو معدود کشورهای منطقه است که به روزترین نظام مراقبت HIVرا پیاده می‌کند.

وی افزود: آخرین میزان تخمین از آمار افراد مبتلا به HIVزنده در سال 2013 حدود 73668 نفر بوده است که 53044 آنان مرد و 20624 نفر زن بودند و در خوش بینانه ترین وضعیت فکر می کنیم حدود 80-70 هزار مورد ابتلا در کشور داریم که حدود 5000 نفر آنان فوت کردند .

دکتر صداقت با بیان این مطلب که حداقل حدود 50هزار مورد آلوده به HIVوجود دارد که از وضعیت خود اطلاع ندارند خاطرنشان کرد که بعلت عدم آگاهی ممکن است آمار این افراد بیشتر شود.

وی با ذکر این که تعداد موارد ابتلای جدید در سالهای اخیر کاهش مشخصی داشته است خاطرنشان کرد: امروزه شاهد تغییر الگوی انتقال بیماری هستیم که انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده در حال افزایش است که باید مدنظر قرار گیرد و برنامه های کاهش آسیب نیز باید با جدیت پیش روند.ر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد