گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

استرس زوال حافظه را در پیری به همراه دارد

محققان آمریکایی هشدار دادند استرس سبب اختلال حافظه در دوران پیری می شود.به گزارش پایگاه اینترنتی تاپ سانته دات کام، محققان دانشگاه آیوای آمریکا اعلام کردند استرس سبب ضعف حافظه در سال های 65 سالگی عمر به بعد می شود. افرادی که روزانه با استرس زندگی می کنند نشانه هایی نظیر دل درد، خستگی و بی خوابی را تجربه می کنند اما استرس روزانه سال ها بعد به تخریب حافظه نیز منجر می شود.به گفته دانشمندان وقتی استرس داریم همانند زمانی که احساس خطرمی کنیم هورمون مشهور استرس یا همان کورتیزول در بدن ترشح می شود.

استرس بیش از اندازه و در پی آن افزایش هورمون کورتیزول سبب ایجاد مشکلات گوارشی، اضطراب، اضافه وزن و فشار خون می شود.حافظه نیز از این قاعده مستثنی نیست. سطح بالای کورتیزول سیناپس های بخش کورتکس جلوی پیشانی که فرماندهی حافظه کوتاه مدت را بر عهده دارد تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر زیادی کورتیزول اتصالات مغزی را که کار ضبط و ذخیره اطلاعات را بر عهده دارند فرسوده می کند. با فرا رسیدن پیری استرس به حدی سیناپس ها را تحت تاثیر قرار می دهد که در نهایت از بین می روند و زوال حافظه را به همراه می آورند.

نتایج این تحقیق که در نشریه نوروساینس منتشر شده است حاکی است بهترین راه یافتن راهی برای کاهش کورتیزول در افرادی است که به طور معمول سطح کورتیزول بالایی دارند نظیر افرادی که مشکل افسردگی دارند یا کسانی که شوک عاطفی را پشت سر می گذارند.ر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد