تهران- ایسکانیوز:نوشتن جزو جدایی ناپذیر کار علمی است. ساده ترین نوع نوشتن را در جمله سازیهای دوران ابتدایی، انشاء نویسی، تهیه ی گزارش از آزمایش های علوم و بازدیدهای علمی و یا ارائه تحقیق درسی به عنوان تکالیف مدرسه تجربه کرده ایم؛ اما اهمیت این مهارت خصوصاً در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر پررنگ می شود. یکی از علل اصلی عدم تمایل دانشجویان به ارائه مقالات و گزارش های علمی، ضعف در نوشتن است که دست آخر ممکن است به صورت کپی برداری از کارهای علمی دیگران نیز ظاهر شده و بازار فروش مقالات و رساله ها را روز به روز داغتر کند. به همین دلیل در این مطلب به نکاتی اشاره میکنیم که برای آموختن و ارتقای سطح این مهارت ضروری هستند.
بررسی موضوع و موجودیت منابع
دانشجویان معمولاً در انتخاب موضوع مقالات و گزارشهای خود تا حدودی مختار هستند. وقتی می خواهید دست به انتخاب بزنید، اطمینان حاصل کنید که موضوع مورد نظر برای استاد شما قابل پذیرش بوده و تا جای ممکن برای خودتان جذاب باشد. نکته قابل ملاحظه دیگر مربوط به قابلیت دسترسی به منابع است. وقتی حجم مطلوبی از منابع و مآخذ در دسترس باشد، کار شما خیلی سادهتر می شود.
استفاده از نشانه گذاری و دستور زبان صحیح
همان طور که پیشتر در پاسخ دادن به امتحانات نوشتاری ذکر شد، دستور زبان و نشانگذاری مناسب یک ضرورت است. اکثر دانشجویان از نرمافزارهای ویرایشگر متن برای نوشتن مقالات خود استفاده میکنند. حتماً از کنترلکننده املاء[1] استفاده کنید، این قابلیتی است که درون تمام نرم افزارهای ویرایشگر متن قرار داده شده است. بسیاری از ویرایشگرهای متن قابلیتی به عنوان کنترلکننده دستورزبان[2] نیز دارند. استفاده از این ویژگی میتواند به اشکالات جدی در نوشته شما اشاره کرده و شما را یاری کند که به نویسندهی بهتری تبدیل شوید. اکثر کنترلکنندههای دستور زبان، قواعد دستوری لازم را برای اصلاح نوشتهی شما توضیح میدهند.
قبل از نوشتن، مطالب را گردآوری کنید
پیش از شروع به نوشتن، مطالب مورد نیاز خود را گردآوری کنید. از فیشهای تحقیق، یادداشتها، فهرست منابع، خلاصهها، گزارشها و بررسیها به عنوان بخشی از فرایند آمادهسازی کار خود استفاده کنید. استفاده از فیشهای تحقیق به عنوان مرجع راهی عالی برای سازماندهی مطالبتان است. برنامههای پایگاه داده کامپیوتری نیز میتواند به طبقهبندی و سازماندهی مطالب مرجع شما کمک کند.
آماده سازی یک طرح و نوشتن مقاله
وقتی موضوع را انتخاب و مطالب خود را جمع آوری و سازماندهی کردید، وقت آن است که مقاله خود را طرح ریزی کنید. طرح خود را روی کاغذ پیاده کنید! این اشتباه را نکنید که «همه چیز را باید در ذهن نگه داشت!» طرح خود را با عناوین و ایدههای اصلی همراهِ عناوین فرعی که مقاله شما را پربار کند، ترسیم کنید. با استفاده از طرح به عنوان یک راهنما شروع به نوشتن کنید و از خودتان بپرسید که این مقاله قرار است چه مطلبی را بیان کند و شما را به چه نتایجی برساند. انجام به موقع این کار شما را بر کارتان متمرکز نگه داشته و از منحرف شدن از هدف اصلی مقالهی خود حفظ می کند، در غیر این صورت ساختن طرح حین پیشروی کار تحقیقاتی تقریباً همیشه به رضایت کمتری منجر میشود. نوشتن در مقطع دبیرستان مهم است و در دانشکده و بسیاری از حرفههای دیگر کلیدی برای موفقیت است. با نوشتن، بازبینی و بررسی کارتان، به یک نویسنده خوب تبدیل شوید. از این که از دانشجویان دیگر بخواهید کارتان را مورد نقد قرار دهند نترسید. سعی کنید که به سبک طبیعی خودتان بنویسید، بدانید که اکثر نویسندگان خوب، بارها و بارها کارشان را مورد بازبینی قرار می دهند و خودتان را برای انجام چنین کاری آماده کنید. در نظر داشته باشید که هیچ فرمول جادویی برای موفقیت وجود ندارد. اگر نکات ذکر شده در این سلسله مطالب را دنبال کرده و آنها را به کار بگیرید و راجع بهشان فکر کنید، گام بزرگی به سمت تبدیل شدن به یک دانشجوی موفق برداشته اید.
نویسنده: دکتر باب کیزلیکر