گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

استراتژی دارویی جدید برای درمان بیماری مزمن کلیوی

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه پرینستون، امیدهای جدیدی را در جامعه پزشکی برای ارائه استراتژی‌های نوین دارویی جهت درمان بیماری‌ مزمن کلیوی برانگیخته است.به گزارش ایسنا، بیماری مزمن کلیوی (CKD) از هر چهار آمریکایی با سنین بالاتر از 60 سال، بر یک نفر اثر می‌گذارد و می‌تواند طول عمر بیماران را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

داروهای موجود می‌توانند تا حدی پیشروی این بیماری به سمت نارسایی کلیه را به تعویق بیاندازند، با این حال تیمی از محققان به رهبری «دانشکده پرلمان» در دانشگاه پنسیلوانیا جنبه‌ای از پیشروی CKD را شناسایی کرده‌اند که به ممکن است به استراتژی دارویی جدید برای درمان آن بیانجامد.دانشمندان دریافتند وجود نوعی نارسایی در تولید انرژی در سلول‌های کلیه بیمار، نقش کلیدی را در ابتلای فرد به بیماری مزمن کلیوی ایفا می‌کند. در تحقیقات انجام‌شده، بازیابی عرضه انرژی در این سلول‌ها به طور قابل‌توجهی از علائم بیماری مزمن کلیوی در موش‌های مدل جلوگیری کرد.

محققان حاضر در این تحقیق بر روی ویژگی کلیدی این بیماری یعنی فرآیند تصلب بافت‌ها متمرکز شدند. این فرآیند، واکنشی پاتولوژیکی به فشار مزمن کلیوی است که شامل تشکیل غیرعادی کلاژن تصلب بافت، از بین رفتن مویرگ‌ها و نابودشدن سلول‌های مهم کلیه به نام سلول‌های اپیتلیال لوله‌مانند و تغییرات دیگر می‌شود که به طور قابل‌توجهی توانایی کلیه برای فیلترکردن مناسب خون را کاهش می‌دهد. تیم علمی امیدوار است تحقیقات جدید به ‌ارائه استراتژی‌های نوین برای ارائه داروهای بیماری مزمن کلیوی بیانجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد