گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آموزش و پرورش کودکان استثنایی - ۱۰

توضیحات بیشتر
1- خوب است که در این برنامه از پیشبندی که لبه جیب مانندی در پایین دارد استفاده شود.  این نوع پیشبند معمولا" از به زمین ریختن بیشتر غذایی که می ریزد جلوگیری می کند .
2- اگر کودک به دفعات زیاد در چند جلسه در نگه داشتن قاشق مشکل دارد ، می توانید شکل قاشق را تغییر دهید تا به وی بیشتر کمک شود . برای مثال می تواند با پیچیدن نوار چسب به دور دسته قاشق آن را بزرگتر  کنید . بعدا" وقتی کودک در نگه داشتن قاشق مهارت پیدا کند می توانید بتدریج مقداری از نوار را بردارید تا این که بالاخره کودک بتواند از قاشق با دسته "معمولی" استفاده کند . قاشقهای با اشکال مختلف دیگر نیز در بازار موجود است که می توان آنها را از فروشگاههای طبی که لوازم طبی مصنوعی می فروشند تهیه کرد. اگر امکان پذیر باشد ، باید از قاشق تغییر شکل یافته تنها به صورت موقت استفاده کنید . وقتی کودک در استفاده از قاشق تغییر شکل یافته مهارت پیدا کند ، باید بتدریج او را با استفاده از قاشق معمولی آشنا کنید.
برنامه برای لباس پوشیدن بدون کمک دیگران : شلوار
از شلوار گشاد با کمرکش دار استفاده کنید . در تمام مدت برنامه کودک را به خاطر هر گونه پیشرفتی تحسین کنید . همچنین در هر گام با مقدار کمی از تقویت مورد استفاده به کودک پاداش دهید . شمه به نگاره ای نیز برای ثبت پیشرفت کودک نیاز دارید .
خط عمودی باید تعداد گامها را نشان دهد و خط افقی جلسات را .
1- پاهای کودک را به طور کامل در شلوار قرار دهید .
2- شلوار را تا زیر کمر کودک بالا بکشید . در دو طرف شلوار دستهایتان را با ملایمت روی دستهای کودک قرار دهید و در حالی که می گویید : ]" نام کودک"[ شلوارت را بالا بکش ،" به او کمک کنید شلوار را بالا بکشد . کودک را به خاطر بالا کشیدن شلوار تحسین کنید .
3- گام دو را تکرار کنید با این تفاوت که با ملایمت دستهایتان را به سمت مچهای کودک ببرید.
4- گام دو را تکرار کنید با این تفاوت ک با دست ساعد او را بگیرید و با ملایمت او را هدایت کنید .
5- گام دو را تکرار کنید با این تفاوت که دستهایتان را از روی ساعد کودک بردارید (شاید لازم شود در ابتدا در این گام وگامهای بعدی او را با ملایمت هدایت کنید ).
6- شلوار را تا باسن کودک بالا بکشید آن گاه از کودک بخواهید تا در مقدار باقیمانده خودش شلوار را بالا بکشد . به خاطر داشته باشید که بگویید : " شلوارت را بالا بکش ،" و وقتی کودک موفق شد او ر ا تشویق کنید .
7 -شلوار را تا زانوی کودک بالا بکشید . آ نگاه از او بخواهید در بقیه مسیر خودش آن را بالا بکشد.
8- کودک را در حالی که شلوار تا زانویش بالا کشیده شده ، بنشانید . آن گاه از او بخواهید بایستد و شلوار را در بقیه مسیر بالا بکشد . به یاد داشته باشید که بگویید: "شلوارت را با لا بکش" و او را تحسین کنید .
9 -کودک را بنشانید . شلوار را تا قوزک روی پاهایش بکشید . از او بخواهید شلوار را تا زانوهایش بالا بکشد . آن گاه از او بخواهید بایستد و در بقیه مسیر شلوار را بالا بکشد .
10- کودک را بنشانید . شلوار را روی انگشتان پای وی بکشید . از کودک بخواهید شلوار را تا زانوهایش بالا بکشد . آن گاه از کودک بخواهید بایستد و آن را در بقیه مسیر بالا بکشد.
11- کودک را بنشانید . یکی از پاهایش را در یکی از پاچه های شلوار قرار دهید تا انگشتان پا ظاهر شوند. آن گاه از کودک بخواهید پای دیگرش را میان پاچه دیگر شلوار بگذارد و آن را تا زانوها  بالا بکشد ، آن گاه بایستد و در بقیه مسیر آن را بالا بکشد.
12-کودک را بنشانید . در حالی که دهانه یکی از پاچه ها با یکی از پاها تماس دارد ، شلوار را جلوی کودک بگذارید . آ ن گاه از او بخواهید تا اول پاچه را آن قدر بالا بکشد که انگشتان پا بیرون بیایند و سپس پای دیگرش را در پاچه دیگر قرار دهد و شلوار را تا زانو هایش بالا بکشد ، بعد بایستد و آن را در بقیه مسیر بالا بکشد .
13-کودک را بنشانید . شلوار را جلوی کودک بگذارید . از کودک بخواهید دو طرف شلوار را به دستهایش بگیرد ، یک پا را داخل یک پاچه ، و پای دیگر را داخل پاچه دیگر بگذارد، شلوار را تا زانو بالا بکشد ، و بایستد و آن را در بقیه مسیر بالا بکشد .
14- گام سیزده را تکرار کنید.
 به یاد داشته باشید که هر بار کودک گامی را با موفقیت به انجام می رساند او را تحسین کنید ، و درست قبل از اینک کودک شروع به بالا کشیدن شلوارش کند به او بگویید : "] نام کودک [ ، شلوارت را بالا بکش " . شاید لازم شود برای کمک به دیگری کامل یک گام خاص ، در مواقع مختلف چند بار کودک را راهنمایی کنید . آخرین گامی را که کودک در پایان هر جلسه با موفقیت به انجام می رساند روی نگاره خود مشخص کنید.
برنامه ای برای لباس پوشیدن بدون کمک دیگران : پیراهن
از تی شرت آستین کوتاه گشاد استفاده کنید . ( بهتر است که در آغاز از پیراهنی استفاده کنید که از اندازه معمول کودک بزرگتر است . ) در تمام مدت برنامه ، کودک را به خاطر هر گونه پیشرفت تحسین کنید . همچنین در هر گام با مقدار کمی از تقویت کننده مورد علاقه کودک به وی پاداش دهید . شما به نگاره ای نیز برای ثبت و پیشرفت کودک نیاز داردید . خط عمودی باید تعداد گامها را نشان دهد و خط افقی جلسات را .
1- پیراهن را کاملا به تن کودک کنید .
2 -گام یک را تکرار کنید با این تفاوت که پیراهن را تا شکم پایین بکشید .دستهایتان را در دو طرف پیراهن با ملایمت روی دستهای وی بگذارید و به وی در حالی که می گویید :
 "] نام کودک "[ پیراهنت را به تن کن ، " کمک کنید تا پیراهن را پایین بکشد . کودک را به خاطر پایین کشیدن پیراهن تحسین کنید .
3-  گام دو را تکرار کنید با این تفاوت که دستهایتان را به سمت مچ کودک حرکت دهید و در پایین کشیدن پیراهن او را هدایت کنید .
4 - گام دو را تکرار کنید با این تفاوت که با ملایمت دستتان را به سمت ساعد وی حرکت دهید و به آرامی به راهنمایی وی ادامه دهید .
5- گام دو را تکرار کنید با این تفاوت که دستتان را کاملا از روی ساعد کودک بردارید ( شاید لازم شود در آغاز کودک را در این گام یا گامهای بعدی راهنمایی کنید تا این که کودک در گرفتن و پایین کشیدن پیراهن مهارت پیدا کند .) فراموش نکنید که بگویید " پیراهنت را به تن کن " .
6- گام پنجم را تکرار کنید با این تفاوت که از کودک بخواهید پیراهن را از میانه فاصله بین شکم و سینه به پایین بکشد.
7- از کودک بخواهید پیراهن را از سینه به پایین بکشد .
8- از کودک بخواهید پیراهن را از زیر بغل به پایین بکشد
 9- از کودک بخواهید پیراهن را از پشت شانه ها به پایین بکشد( جلوی پیراهن باید روی ناحیه سینه باشد ).
10- از کودک بخواهید پیراهن را بالاتر از پشت گردن به پایین بکشد. این کار را می توان به این ترتیب انجام داد که نخست از کودک خواست دستهایش را به آرامی در طرفین حرکت دهد ، آن گاه از او خواست دستهایش را مجددا" به جلوی پیراهن بیاورد . بالاخره آن را پایین بکشد .
11- از کودک بخواهید پیراهن را از پشت سرش به پایین بکشد. این کار را می توان به این ترتیب انجام داد که از کودک خواست یقه ای پیراهن را بگیرد و آن را تا شانه هایش پایین بکشد ; آن گاه از کودک خواست تا گام ده را تکرار کند . هنوز باید هر دو دست کودک داخل آستینهای پیراهن باشد .( شاید لازم شود کودک را در این گام و گامهای بعدی با ملایمت راهنمایی کنید .)