گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نابینایی و روش های آموزش به نابینایان - ۷ پایانی

1- اموزش انگیزه :
برای اموزش انگیزه ابتدا باید انگیزه را تعریف کرد و از انها  خواست نظر  خود را درباره افزایش انگیزه و علاقه تعریف ان بدهند و کاربرد درس مورد نظر را در زندگی روزانه توضیح داد تا انگیزه افزایش یابد.
مثلا انگیزه را در درس زیست شناسی توضیح دهید و از انها بخواهید که برای خود هدف گذاری کنند که چرا زیست شناسی می خوانند , نمره خوب بگیرند, برنامه های علمی را بهتر بفهمند, اطراف خود را بهتر بشناسند و ....
اموزش نظام خود تقویتی نیز برای افزایش انگیزه مناسب است مثلا افرین به  خودم, دستم درد نکند.....
بعد اموزش مثبت اندیشی
بعد اموزش قرارداد با خود که چگونه قراردادهایی را با خود تنظیم کنند. تعیین زمان و مدت مطالعه هم اموزش داده شود.
بعد بهتر است راجع به افراد نابینای موفق با انها صحبت شود.
2- اموزش روش های یادگیری:
روش مرور ذهنی, چگونگی بیان مطالب به زبان خود , شیوه سوال کردن و این که چه قسمت هایی از درس را دانش اموزان نابینا ضبط کنند و انها را چند بار گوش دهند و به زبان خود بگویند و روش های خلاصه کردن درس اموزش داده شود.
- اموزش خودارامی یا ارامش دهی .
- اموزش روش های مطالعه گروهی و مشارکتی .
3- اموزش خودبازبینی:
خودبازبینی براساس 4 معیار اموزش داده می شود:
الف) بازبینی وضعیت امادگی, انگیزش خویش, مثلا از مطالعه این بخش احساس علاقه می کنید.
ب) بازبینی روش مطالعه : ایا روش مطالعه برای این مطلب مناسب است.
ج) بازبینی زمان مطالعه .
د) بازبینی مکان مطالعه .
4-آموزش مدیریت زمان:
چگونه از زمان خود حداکثر استفاده را بکنند.
در این قسمت باید اولیویت ها تعیین شود و فهرست شود و جدول زمان بندی به دانش اموزان ارائه شود.
اموزش های لازم مثل این که در ساعاتی که در وضعیت مناسب تری هستند درس مشکل تر را مطالعه کنند .
اموزش برای تدوین یک برنامه منعطف .
تعیین زمان استراحت.
5- اموزش مدیریت مکان:
یافتن مکان مطالعه مناسب .
مثل مکان مطالعه ثابت , طریق شستن صحیح , هوای معتدل اتاق , جلوگیری از حواس پرتی مثل قطع  کردن سیم تلفن , نوشتن پشت در لطفا مزاحم نشوید.
خاموش کردن تلویزیون و ....
6- اموزش کمک طلبی :
برای این منظور که بتوانند در مواقع لزوم از هم کلاسی های خود کمک بگیرند باید مهارت های اجتماعی و ارتباطی خود را تقویت کنند.
مثلا مودبانه از دیگری کمک بخواهند .
گروه هایی برای هم فکری و تبادل اطلاعات تشکیل دهند.
از یکدیگر سوال بپرسند.
4-آموزش مهارتهای اجتماعی به نابینایان :
اموزش این مهارت ها  هم برای ایجاد مهارتهای اساسی در زندگی عادی و هم چنین برای زندگی تحصیلی و پیشرفت های بعدی می تواند موثر باشد و کودکان را در برابر مشکلات و اضطراب
و نگرانی های موجود در جامعه بیمه می کند.
در ادبیات امروز روان شناسی, تلاش زیادی جهت تعریف مهارت های اجتماعی شده است.
الیوت و همکاران مهارت های اجتماعی  را چنین تعریف می کنند:
رفتارهای انطباقی فراگرفته شده که فرد را قادر می سازد با افراد دیگر روابط متقابل داشته باشد, واکنش های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیامد منفی دارد اجتناب ورزد. این مهارت ها رفتارهایی نظیر همکاری, مسئوولیت پذیری , همدلی و .... را شامل می شود.
این مهارت ها قابل اموزش هستند و با برنامه های اموزشی می توان این مهارت ها را به تمام افراد اموخت ولی هر معلولیت ویژه ای تعدیل هایی را دربرنامه  های اموزشی طلب می کنند.
کودکان معلول به دلیل نقایص جسمانی و محدودیت های ناشی از ان اغلب قادر به ایجاد رابطه اجتماعی و  متقابل با همسالان و بزرگسالان نیستند و سازگاری عاطفی و اجتماعی انان با مشکلاتی روبرو است.
3- اموزش مهارت های اجتماعی در کودکان نابینا
به طور معمول مهارت های اجتماعی طی تعاملات روزانه از طریق مشاهده یادگرفته می شوند. بیشتر کودکان به طور طبیعی با مشاهده والدین و دیگر افراد از محیط یاد می گیرند. کودکان نابینا چون قادر نیستند مهارت های اجتماعی را از طریق فرایند های واسط نظیر تقلید ها و اشاره های  اجتماعی یادبگیرند و تقلید کنند لذا مهارت های اجتماعی انان به قدر کافی رشد نکرده است .
لذا اموزش این مهارت ها به طور ویژه می تواند برای انها کارساز باشد.
تکنیک های اموزش مهارت های اجتماعی به دانش اموزان نابینا
1- یادگری اجتماعی الگوسازی
2-ایفای نقش
3- روش های شناختی رفتاری
4- مداخله از طریق همسال
به عنوان مثال یک برنامه اموزشی که در واقعه یک برنامه مداخله گرانه است 6 مهارت مختلف را طی چندین ساعت به نابینایان اموزش می دهد که این مهارت ها  عبارتند از :
1 -معارفه و اشنایی با اعضای گروه , معرفی خود و معرفی دوستان
2- مهارت های اغازکردن گفتگو در مکالمات روز مره از طریق گوش دادن
3-مهارت ابراز احساسات مثبت و منفی .
4- مهارت های در خواست کمک و تقاضا و نیز کمک کردن به دیگران.
5- مهارت های رد تقاضاهای نامعقول و مهارت نه گفتن.
6- مهارت های معذرت خواهی کردن از دیگران و پذیرفتن عذر خواهی دیگران .
7- مهارت حل مسئله و مقابله با ناکافی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد