گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

موسسان دانشگاه آزاد اسلامی کار را با همتی بزرگ ، از هیچ شروع کرد

سیدمحمد خاتمی با بیان این که " این ملت عدالت و توسعه می خواهد و جواب اینها را باید از دین بگیرد" افزود: اینها مسائلی در حوزه فرهنگ است که با کمک اندیشمندان روشن بین حوزه و دانشگاه می توان طرح و حل کرد.
به گزارش آنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی طی سخنانی در دیدار با جمعی از مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این مطلب یادآور شد: در مقطع آغاز انقلاب اسلامی مجموعه دانشگاههای ما150 هزار دانشجو داشتند. وقتی بنده در سال 76 افتخار خدمتگزاری پیدا کردم، این عدد به حدود 700 هزار رسید و هنگامی که این مسوولیت را ترک میکردم حدود دو میلیون و پانصدهزار دانشجو داشتیم. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه آموزش عالی نقش درخور توجهی داشت و در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان ما در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: البته دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا از هیچ شروع کرد; گرچه مورد عنایت حضرت امام، مقام معظم رهبری که آن روز رییس جمهور بودند- و جناب آقای هاشمی رفسنجانی قرار داشت و همه علاقه مند به فعالیت این دانشگاه بودند، اما درعین حال موسسان این دانشگاه کار را از هیچ شروع کردند; کار دشواری که همت بزرگی می خواست و انصافا این همت به خرج داده شد.
خاتمی افزود: طبیعی است در آغاز کار نمی توان انتظار داشت به نقطه اوج رسید; نقص و کمبود بود، ولی تحمل آن برای پیشرفت شجاعت و تدبیر می خواست و امروز دانشگاه آزاد اسلامی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی در موقعیت خوب و قابل قبولی قرار دارد.
رییس جمهور سابق کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: در کل آموزش عالی ما نه تنها این کمیت را در جامعه مان  می بینیم، بلکه به لحاظ کیفی - هم در دانشگاه های دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی و احیانا بعضی شاخه های غیرانتفاعی خیلی رشد کرده ایم; چنان که امروز در زمینه تحصیلات تکمیلی، زمینه برای تحقیقات و بالابردن دانش، ایجاد ارتباطات - که باید با مجامع دنیا باشد در موقعیت نسبتا خوبی به سر می بریم.
وی ادامه داد: اینکه می گویم نسبتا، علتش این است; ظرفیت ایران، بهویژه اهدافی که انقلاب اسلامی دارد، خیلی والاتر از اینهاست، والا شاید در مقایسه با بسیاری از کشورهای همتراز خودمان جلوتر هم باشیم.
خاتمی در عین حال با اشاره به برخی عقب ماندگی های احتمالی از بعضی کشورهای همسایه یادآور شد: ما چشم انداز 20 ساله را داریم، اگر باید در سال 1404 برترین کشورهای منطقه باشیم از مهمترین شاخص های این برتربودن علوم عالی، تکنولوژی، پژوهش و... است که محور آنها دانشگاه ها هستند. متاسفم عرض کنم به هر دلیلی ما نتوانسته ایم شتاب لازم را برای رسیدن به اهداف چشم انداز داشته باشیم، از جمله وضع دانشگاه های ماست که می تواند نگران کننده باشد. مهم نیست چه کسی چه تصوری داشته است، ممکن است کسی قصد خیر داشته باشد، ولی اگر روند غلطی طی شود، نتیجه مطلوب نخواهد بود.
وی با تاکید بر این که " در محیط های دانشگاهی حرمت و عزت اهل علم از جمله در این است که خود آنها متصدی کار شوند" تحولات صورت گرفته در دوران مسوولیتش را در این زمینه بااهمیت دانست و یادآور شد: نقشی که ما در دانشگاهها به  هیات امناها دادیم نقش معلمی بود. آنها خود تصمیم گیرنده بودند. همچنین در زمینه مدیریت نیز برنامه ریزی کردیم تا هیات های علمی خودشان مدیران را انتخاب کنند، به این شکل که دو - سه نفر از میان خود انتخاب و به وزیر علوم و تحقیقات پیشنهاد می کردند، او اسامی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی میداد تا یک نفر از آنها انتخاب می شدند. اینهاست که علم را توسعه می دهد و دانش را پیش می برد.
خاتمی افزود: به هر حال تحولات بزرگی ایجاد شده است; گرچه کافی نیست اما خدا را شکر می کنم که امروز در بخش فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی به خصوص با رویکرد پژوهش - در دانشگاه آزاد کارهای خوبی صورت گرفته است.
وی برای نتیجه گیری از سخنان خود به نقل دو موضوع پرداخت و اظهار کرد: امروز در دانشگاه های اروپا لباسهایی را که استادان و فارغ التحصیلان در مراسم دارند می بینید. این لباس از کجا آمده است؟ این لباس دقیقا اقتباس از پوشش عالمان دنیای اسلام است، به خصوص از سبکی که علما و وزرا» در حوزه تمدن اسلامی اندولس و شمال آفریقا داشتند. به هرحال این نماد را از دنیای اسلام گرفته اند و بدین معنی است که دنیای اسلام روزی کانون علم و تحقیق و معرفت و صاحب تمدنی بزرگ بود و غرب از آن خیلی بهره گرفته است.
بر اساس گزارش روابط عمومی بنیاد باران ، خاتمی ادامه داد: قضیه دیگر داستان رنسانس یا نوزایش است; غرب می گوید من متوجه منبع و سرچشمه معرفت و هویت خود - که در یونان و رم بود - که قرون وسطی بین من و آن فاصله انداخته بود، شدم. سرچشمه این تحول آشنایی غرب با دنیای اسلام بود. بعد از فروپاشی یونان، مشکلات ایجاد شده در رم منجر به این شد که فلسفه و اندیشه یونانی با اسنکدریه به مصر آمد و مکتب اسکندرانی ایجاد شد. از آنجا که این جریان به دنیای اسلام آمد و مکتبهای بزرگ فلسفی مشاعر، اشراق و حکمت متعالیه پدید آمد. فلسفه ا ی که از یونان آمد خیلی نحیف تر از آن چیزی بود که در دنیای اسلام شکل گرفت. تعداد مسائل فلسفی یونان محدود بود، علما و فیلسوفان اسلام مسائل تازهای را مطرح کردند، ولی فلسفه که ذاتا به معنی حاضر آن یونان است، از دنیای اسلام آمد و دنیای غرب از این طریق با آن آشنا شد و این آشنایی یک نوع نوزایش علمی است.
رییس موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها گفت: نکته دیگر در ریاضیات عدد مجهول است که به x معروف است. در سفر اخیری که به اسپانیا رفته بودم شنیدم که وقتی مسلمانان از اسپانیا رفتند و امیر کاتالینا که آدم با فرهنگی بوده است، یک نفر را موظف کرد تمام آثار ادبی علما و بزرگان اسلامی را - یکی از غنی ترین ترجمه های این آثار به زبان کاتلانیایی اسپانیا( با زبان اسپانیایی متفاوت است)اثر خوارزمی است که عدد مجهول را ((شئی) می گوید- ترجمه کند.
وی با اشاره به اینکه " در زبان کاتالینا x را شئی تلفظ می کنند" ادامه داد: عینا نوشته می شود -xia شئی. لابد به مرور زمان I وAافتاده و X مانده است. باز هم این از نشانه های قوت علمی دنیای اسلام در گذشته و دینی است که غرب جدید به آن دارد. ولی امروز ما از دنیا عقبیم. انصاف این است; عقبیم. در کجا؟ در آن چیزی که مربوط به تمدن است. مربوط به رویه زندگی است. در شهرسازی، در ابزار تولید، در نحوه زندگی کردنمان.

منبع: آفرینش