گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کم‌خوابی

در طول شبانه روز شاید بتوانید بسیاری از کارهای خود را انجام دهید و به نظر خودتان بخش مهم زندگی در بیداری است اما از این نکته غافل شده اید که خواب بسیار مهم تر از بیداری است. به گزارش مشرق، تمام شب سرش روی بالش است و به دیوار خیره می شود و یا اینکه لپ تاپش را باز کرده و تا نیمه شب در حال فیلم دیدن و بازی کردن است بدون اینکه بداند بدنش در حال تخریب و فروپاشی است. اندام های داخلی بدن مانند خود بدن نیاز به استراحت دارند ولی بدون توجه به آن باز هم بیداری را بر خواب ارجحیت می دهیم. بی خوابی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که انسان می تواند به آن دچار شود چرا که به مرور بدن را از بین می برد:

*بیماری های عروقی: در سال 2010 تحقیقات گسترده ای روی کم خواب ها انجام شد که در آن دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که 7 ساعت کمتر در طول شبانه روز می خوابند بیشتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی هستند. این مشکل در جوانان باعث می شود تا آن ها در آینده بیشتر به علت سکته های قلبی جانشان را از دست بدهند.

* دیابت: در سال 2011 تحقیقاتی در دانشگاه شیکاگو روی بیماران دیابتی انجام شد که محققان در آن به نتیجه بسیار جالبی دست پیدا کردند. این نتایج نشان داد یکی از مهمترین دلایلی که بیماری دیابت نوع دوم به وجود می آید کم خوابی است. آن ها در تحقیقات خود متوجه شدند که این افراد تا 30 درصد بیشتر انسولین در بدنشان ایجاد می شود.

* مشکلات ادراری: موادی که باید از بدن در شکل ادرار خارج شود اگر بار دیگر به بدن باز گردند و یا در آن جا بمانند بسیار مشکل زا خواهند بود. در سال 2011 محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که چندین سال پشت هم به خاطر کار یا هر مسئله ای خواب کم داشته اند بیشتر در سن های بالا دچار شب ادراری و عدم توانایی در کنترل آن می شوند. این افراد در آینده مجبور هستند تحت درمان های سخت قرار گیرند تا نتیجه بی خوابی های خود را ببینند.

* سرطان روده: تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است نشان می دهد افرادی که کمتر از 6 ساعت خواب راحت دارند تا 47 درصد بیشتر در معرض سرطان روده قرار دارند. این مشکل البته با خواب کافی قابل حل است اما در صورتی که این سرطان به وجود آید دیگر نمی توان آن را به سادگی حل کرد.

* مرگ: در انتهای هر بیماری و مشکلی مرگ خواهد بود اما بی خوابی خود به تنهایی می تواند شما را بشکد. 10 سال تحقیق روی 16 هزار نفر در دنشگاه کپنهاگن نشان می دهد افرادی که کمتر می خوابند و یا دچار بی خوابی می‌شوند دو برابر بیشتر در معرض مرگ هستند. این تحقیقات نشان داد که افرادی که بدون مزاحم می خوابند تا 5 برابر بیشتر زندگی را دوست دارند و کمتر به فکر خودکشی می افتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد