گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آیا می ‌توان از کوتاهی قد پیشگیری کرد؟

زمینه ژنتیکی کوتاهی قد عاملی است که قابل تغییر نیست و بنابراین پیشگیری از کوتاهی قد در مواردی که به علت عوامل ارثی باشد، مقدور نمی‌باشد.

به گزارش تبیان، اما اگر کوتاهی قد ناشی از عوامل تغذیه‌ای، کمبود هورمون رشد یا بیماری‌ های زمینه‌ ای باشد، می ‌توان پیش از بسته شدن صفحات رشد استخوانی اقداماتی را انجام داد. در این صورت مراجعه به پزشک برای تشخیص علت کوتاهی قد ضروری است.

پزشک معمولا برای بررسی علل کوتاهی قد به انجام یک سری آزمایش ‌های طبی و نیز معاینات بالینی و ارزیابی رشد می ‌پردازد. تست ‌های عملکرد غده هیپوفیز و نیز عملکرد غده تیروئید از آن جمله‌‌اند.

گاهی نیز برخی بیماری‌ های مزمن مانند دیابت، علامت مشخصه دیگری به جز اختلال رشد ندارند. به همین دلیل مراجعه به پزشک در این موارد به والدین کمک می‌ کند که علت اختلال رشد فرزندشان را بفهمند.

در حقیقت مهم ‌ترین قدم برای پیشگیری از کوتاهی قد، کشف علت آن در دوران نوجوانی است. اگر علت طبی و بیماری خاصی مثل کم ‌کاری تیروئید، دیابت یا کاهش هورمون رشد وجود نداشته باشد و کوتاهی قد فرزند، جنبه ژنتیکی نیز نداشته باشد، پزشک برای او مکمل ‌های رشد و تغذیه ای را تجویز می ‌کند.

در بسیاری از موارد، والدین به پزشک اصرار می‌کنند که برای فرزندشان هورمون رشد تجویز کند تا با تزریق آمپول‌ های حاوی هورمون رشد بلندتر شود. در حالی که از عوارض کوتاه مدت و بلندمدت این هورمون بی ‌اطلاع هستند.

پزشکان تنها در صورتی تزریق هورمون رشد را مجاز می ‌دانند که بر اساس آزمایشات طبی اثبات شده باشد که هورمون رشد به اندازه ی کافی در بدن تولید نمی ‌شود و در ضمن صفحات رشد استخوانی هنوز بسته نشده باشند.بدیهی است که اگر صفحات رشد استخوانی بسته شده باشند، دیگر افزایش قد و پاسخ به هورمون رشد قابل انتظار نخواهد بود.

افزایش قد پس از 18 سالگی

اگر سن تان از 18 سالگی گذشته است، فرقی نمی‌ کند زن باشید یا مرد، صفحات رشد استخوانی شما بسته شده و رشد قدتان متوقف شده است. تزریق هورمون رشد، بهبود وضعیت تغذیه ، مصرف مکمل‌های غذایی و ... ، هیچ‌ یک نمی ‌تواند قد شما را افزایش دهد.

در ضمن امروزه تبلیغاتی رنگارنگ در بسیاری مجلات، سایت‌ ها و شبکه‌ های غربی درباره ی دمپایی‌‌هایی وجود دارد که تولید کنندگان آن ها ادعا می‌ کنند که این صندل‌ ها، با ماساژ اعصاب کف پا باعث افزایش قد در هر سنی می ‌شوند.

در حالی که با بسته شدن صفحات رشد استخوان‌‌ها این امر مقدور نیست و این حرف ها هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

تنها به شما توصیه می ‌کنیم برای آن‌ که انتهای ستون فقرات شما، قد شما را کوتاه ‌تر از آن چه هستید نکند، انجام ورزش ‌های کششی را جدی بگیرید.

از طرفی تغذیه صحیح و مصرف کافی کلسیم به استخوان‌های شما استحکام می ‌بخشد تا همیشه راست قامت بمانید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد