گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مروری بر آیین‌نامه امتحانی دانشگاه‌ها در فصل امتحانات

با گذر از هفته اول دی و پایان کلاس‌های دانشگاهی، تب امتحان در میان دانشجویان بالا گرفته و در این میان بازار داغ امتحانات در این روزها دلیل خوبی است تا به بررسی و مرور برخی از مصادیق تقلب و تخلف، نحوه برخورد با آنها، نحوه برگزاری، غیبت‌ها و نمره دهی در امتحانات دانشگاهی بپردازیم.به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، از مصادیق تقلب در امتحانات می‌توان به داشتن کارت دانشجویی جعلی یا کپی گرفته شده، استفاده از هر گونه یادداشت، نوشته، کتاب غیر مجاز و جزوه، رد و بدل کردن هر گونه نوشته با سایر دانشجویان، رد و بدل کردن هر گونه وسیله نظیر ماشین حساب، خط کش و ... بدون هماهنگی با مراقبین و استفاده از تلفن همراه به هر دلیل اشاره کرد.

برخی مصادیق تخلف و تقلب در امتحانات

همچنین نگاه کردن از روی ورقه امتحانی دانشجوی مجاور و یا نشان دادن ورقه به وی، نوشتن هر گونه اطلاعات بر روی دست، پا، لباس، میز و نیمکت، بر هم زدن نظم جلسه امتحان، عدم نشستن در محل تعیین شده و هر گونه مشاجره با مراقبین، خروج و بازگشت غیرمجاز به امتحان و فرستادن شخص دیگری به جای خود نیز از دیگر مصادیق تخلف و تقلب در امتحانات محسوب می‌شود.

نحوه برخورد با متخلفان در امتحانات دانشگاهی

در همین راستا و بر اساس بند رسیدگی به تخلفات آموزشی و اداری آیین‌نامه انضباطی مصوب وزارت علوم، چنانچه فرد متخلف در امتحان از تقلب منتفع شده باشد، در امتحان یا درس مربوط نمره 0.25 برای او لحاظ شده و متناسب با نوع تقلب به یکی از تنبیهات اخطار شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو و یا توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو محکوم می‌شود.

به گزارش ایسنا، این تنبیهات در صورت تکرار تخلف توسط دانشجو، به منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال با احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب در سنوات قابل تشدید است.

از دیگر مصادیق تقلب فرستادن شخص دیگری به جای دانشجو به جلسه امتحان است که در این صورت نمره او در درس مربوط 0.25 و بر اساس آیین نامه، متخلف به یکی از تنبیهات منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات محکوم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فرد شرکت کننده در امتحان در صورت دانشجو بودن به یکی از تنبیهات فوق، به جز کسب نمره 0.25 محکوم خواهد شد.لازم به ذکر است که تخلف در کلیه آزمون‌هایی که از سوی دانشگاه به عنوان آزمون رسمی به دانشجویان اعلام می‌شوند، شامل این تنبیهات خواهد شد.

تنبیهات اخلال‌گران در جلسات امتحانی

براساس این آیین‌نامه، ارتکاب هر عملی از سوی دانشجو که موجب اخلال یا وقفه یا مزاحمت در اجرای برنامه‌ها و امتحانات دانشگاه شود باعث تنبیه وی به یکی از موارد اخطار شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، اخطار کتبی بدون درج در پرونده دانشجو، تذکر کتبی و درج در پرونده دانشجو، توبیخ کتبی و درج در پرونده دانشجو، محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه و ... از یک ماه تا طول باقی مانده از تحصیل، دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد و یا منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات محکوم خواهد شد.

در صورتی که اخلال در نظم منجر به ایجاد آشوب و اغتشاش در سطح دانشگاه شود، متخلف به یکی از تنبیهات محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه از قبیل وام، خوابگاه و ... از یک ماه تا طول باقی مانده از تحصیل، دریافت خسارت از دانشجو در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد، منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال بدون احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال با احتساب سنوات محکوم می‌شود.

به گزارش ایسنا، همچنین در صورتی که اخلال منجر به آشوب یا تحریک دیگران یا تشکیل گروه همراه باشد، تنبیه می‌تواند به منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال بدون احتساب سنوات، منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات و یا منع موقت از تحصیل به مدت سه نیمسال بدون احتساب سنوات تشدید شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد