گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مصرف لبنیات برای کاهش وزن مفید و یا مضر؟

یکی از سوالاتی که در هنگام رژیم کاهش وزن مطرح است آنست که آیا حذف لبنیات به کاهش وزن کمک می نماید یا نه؟

به گزارش عصر ایران، یکی از سوالاتی که در هنگام رژیم کاهش وزن مطرح است آنست که آیا حذف لبنیات به کاهش وزن کمک می نماید یا نه؟ خیلی از افراد چاق با این تصور سعی می نمایند که شیر و لبنیات را برای سیر سریعتر کاهش وزن خود از رژیم غذایی شان حذف نمایند. عده دیگری نیز به بهانه حساسیت به شیر آن را از برنامه غذایی خود حذف می کنند.

واقعیت آنست که محصولات لبنی پرچرب مانند کره و پنیرهای پرچرب دارای کالری بالایی هستند و از منابع اصلی چربی اشباع شده به شمار می آیند. بنابراین عموماً کاهش مصرف آنها نسبت به گذشته ، ایده خوبی است ولی لازم نیست آنها را به عنوان بخشی از یک رژیم متنوع، به طور کامل از رژیم حذف کرد حتی اگر رژیم لاغری باشد. البته توصیه عمومی آنست که از لبنیات کم چرب در برنامه غذایی استفاده شود. محصولات لبنی با چربی کم یا متوسط بهتر هستند چرا که هم چربی و کالری کمتری را دارند و همچنین بر خلاف تصور بعضی افراد، دارای مقادیر مناسبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی می باشند.

پس باید توجه نمود که حذف تمامی محصولات لبنی به منظور لاغر شدن ضروری نیست، چرا که این مواد منابع اصلی کلسیم برای ما می باشند و قطعاً عدم مصرف آنها غیر عقلانی خواهد بود، چرا که کلسیم برای ساختن و حفظ استخوان و دندان ضروری است، علاوه بر آنکه برای انجام سایر عملکردهای بدن نیز ضروری است.

اگرچه در حال حاضر حذف مواد غذایی مانند گندم، محصولات لبنی به منظور لاغری مد شده است ولی هیچ شاهدی مبنی بر اینکه اجتناب از مواردی مثل شیر کم چربی، پنیر و تخم مرغ و ماست به رژیم لاغری کمک نماید، وجود ندارد. جالب آنست که که اتفاقاً مطالعات اخیر بر مصرف لبنیات کم چرب به عنوان یک ماده غذایی اساسی در ایجاد کاهش وزن بهتر تاکید می نمایند. بر همین اساس اتفاقا دانشمندان علم تغذیه بدنبال علت واقعی اثرات مفید لبنیات بویژه کم چرب در سیر کاهش وزن می باشند. عقیده بعضی متخصصین بر آنست که کلسیم موجود در شیر باعث بهبود کاهش وزن می باشد در حالی که تحقیقات بعدی پروتئین موجود در شیر را عامل اصلی کمک کننده در کاهش وزن می دانند. اما به نظر می آید تحقیقات آتی برای یافتن علت واقعی اثرات مفید شیر بر روی کاهش وزن ضروری می باشد. ولی آنچه مسلم است شیر و لبنیات کم چرب نه تنها برای کاهش وزن مضر نیست بلکه به سیر کاهش وزن کمک نیز می نماید.

گفته می شود که اگر شما عدم تحمل لاکتوز دارید (حالتی که بدن قادر نیست قند شیر(لاکتوز) را تجزیه کند) و از عوارض نفخ و اسهال رنج می برید، علاوه بر آن ممکن است همچنین به پروتئین شیر گاو نیز عدم تحمل داشته باشید که در این صورت استفاده از شیر بز یا گوسفند به جای آن ممکن است برای شما خوب باشد.

عدم تحمل غذایی در برخی افراد به صورت خفیف و ملایم است. اگر شما نشانه های عدم تحمل غذایی را نسبت به شیر دارید، می توانید یک رژیم محدود از لبنیات را برای مدت 1 تا 2 هفته رعایت کنید تا ببینید آیا نشانه ها( اسهال و نفخ) ناپدید می شود یا نه؟ در آخر ذکر این نکته ضروری است که اگر شما می‌خواهید چنین کاری را امتحان کنید می بایست حتماً با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید. علاوه بر آنکه باید بدانید در خیلی از موارد، عدم تحمل ملایم غذایی به شیر، ممکن است با لبنیات کم لاکتوز بهتر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد