گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزش،رمضان و سلامت

المپیک ۲۰۱۲ لندن با ماه رمضان همزمان شده است. از آنجایی که حدود ۳۵۰۰ نفر از حدود ۱۰ هزار ورزشکار حاضر در المپیک را مسلمانان تشکیل می‌دهند، این موضوع که آیا روزه‌داری روی عملکرد ورزشکاران تاثیر خواهد داشت یا خیر تبدیل به یک بحث داغ روز شده است.


ورزش در رمضان

کارگروه تغذیه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در سال ۲۰۰۹ تحقیقی را درباره تاثیر روزه‌داری عملکرد ورزشی شروع کرد. تیمی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور رون موگان استاد تغذیه ورزشی دانشگاه لوفبرا بیش از ۴۰۰ مقاله درباره رمضان و ورزش را بررسی کردند و یافته‌های خود را ماه گذشته در ژورنال پزشکی ورزشی بریتانیا به چاپ رساندند. در این گزارش این گونه نتیجه‌گیری شده است: روزه‌داری تاثیر کمی روی سلامت و عملکرد بیشتر ورزشکاران دارد و یا اساسا بدون تاثیر است. روزه‌داری در ماه رمضان تبعات منفی بسیار ناچیزی در عملکرد تمرین یا مسابقه ورزشکاران دارد.

موگان می‌گوید: همه تصور می‌کنند که روزه‌داری در رمضان روی عملکردشان تاثیر می‌گذارد ولی ورزش کردن در ماه رمضان پدیده نامتعارفی نیست. بیشتر افرادی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند، چه ورزشکار باشند و چه غیر ورزشکار، سال‌ها است که به روزه‌داری مشغولند. به همین دلیل می‌دانند که چطور با این موضوع کنار بیایند و با توانایی‌های بدن خود آشنا هستند. بنابراین روزه‌داری برای ورزشکاران کاملا امن است.

اگرچه ورزشکاران مسلمانی همچون بوهاری، صبیحی و روسفسکی که عضو تیم بریتانیا در المپیک لندن هستند، این بار باید در ماه رمضان مسابقه بدهند ولی پیش از این زمانی که رمضان در زمستان بود، تمرین‌های خود را در عین روزه‌داری انجام می‌دادند. روسفسکی می‌گوید: تنها کافی است تمرکز کنید و به این شرایط عادت کنید.

آصف احمد یک جوان مسلمان 26 ساله اهل لندن است که در طول رمضان سه بار در هفته به باشگاه می‌رود. وی می‌گوید: شاید باور کردنش سخت باشد ولی ورزش کردن باعث می‌شود که آدرنالین روی همه واکنش‌های طبیعی بدن نظیر تشنگی یا خستگی سایه بیندازد

بوهاری 127 کیلوگرم وزن دارد. او در یک روز عادی، شش وعده غذایی می‌خورد و شش لیتر هم آب می‌نوشد. این ورزشکار پرتاب دیسک در طول رمضان صبح زود از خواب برمی‌خیزد تا سحری بخورد. بوهاری برای سحری میزان زیادی کربوهیدرات دیرهضم از جمله فرنی، نان کنجدی، سیب زمینی، برنج قهوه‌ای و پاستا مصرف می‌کند و میزان زیادی آب می‌نوشد تا از انقباض عضلات جلوگیری شود. وی می‌گوید: قطعا گاهی اوقات ممکن است احساس تشنگی کنم ولی ایمانی که دارم به من انگیزه می‌دهد. به ایمانم تکیه می‌کنم تا به مشکلی برنخورم.

درو پرایس متخصص تغذیه که با ورزشکاران و فوتبالیست‌های لیگ برتر انگلس کار می‌کند و مطالعاتی درباره روزه‌داری و ورزش داشته می‌گوید: رمضان برای ورزشکاران به آن اندازه که مردم تصور می‌کنند سخت نیست ولی باید یک تیم پزشکی آن‌ها را زیر نظر داشته باشند. یک آدم معمولی به چنین چیزی دسترس ندارد بنابراین اگر می‌خواهند که روزه بگیرند و ورزش کنند باید مراقب بدن خود باشند. به طور کلی هرچه وضعیت بدنی بهتری داشته باشید، این کار برایتان آسان‌تر است. ماه رمضان تنها چند هفته از کل سال است. بنابراین اگر در سایر ایام سال تمرینات خوبی را پشت سر بگذارید، می‌توانید با شدت و هجم فعالیت‌های ورزشی در ماه رمضان کنار بیایید.

ورزش، سلامت

عمران ایلامی یک مربی ورزشی است که در سنت جانز وود واقع در شمال لندن یک باشگاه ورزشی دارد. وی سال گذشته یک نشریه آنلاین تحت عنوان «سلامتی در رمضان» منتشر کرد.

در این نشریه به ورزشکاران آموزش داده شده که چگونه در ماه رمضان، شرایط بدنی خود را حفظ کنند. ایلاهی توصیه کرده که به جای ورزش کردن در طول روز، تمرینات ورزشی در ساعات پیش از سحری انجام شود.

ایلاهی می‌گوید: موضوع اصلی این است که در طول رمضان نباید به فکر بهبود عملکرد ورزشی خود باشید، بلکه باید تلاش کنید سطح آمادگی خود را بالا ببرید. می‌توانید قبل از آغاز روزه و یا پس از افطار، ورزش کنید. تنها لازم است که کمی از فشار تمرین‌های خود کم کنید تا انرژی بیشتری را ذخیره کنید.

آصف احمد یک جوان مسلمان 26 ساله اهل لندن است که در طول رمضان سه بار در هفته به باشگاه می‌رود. وی می‌گوید: شاید باور کردنش سخت باشد ولی ورزش کردن باعث می‌شود که آدرنالین روی همه واکنش‌های طبیعی بدن نظیر تشنگی یا خستگی سایه بیندازد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد