گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

جزییات ادامه تحصیل بدون آزمون دردانشگاه‌ها و آموزش عالی

سعید قدیمی گفت: این افراد دارندگان نشان طلای کشوری المپیادهای دانش آموزی، دانشجویان نمونه کشوری در دوره‌های کاردانی ، برگزیدگان یک تا سه جشنواره‌های معتبر علمی کشور هستند. به گزارش برنا به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دولت، سعید قدیمی با بیان این‌که در آئین نامه جدید مربوط به این موضوع، دیگر تسهیلاتی برای ادامه تحصیل بدون آزمون در مقطع کاردانی اعطا نمی‌شود، گفت: یک دسته از واجدان شرایط برای ورود بدون آزمون به مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، دارندگان نشان طلای کشوری المپیادهای دانش آموزی، دانشجویان نمونه کشوری در دوره‌های کاردانی، برگزیدگان یک تا سه جشنواره‌های معتبر علمی کشور از جمله خوارزمی، رازی و فارابی هستند.

وی افزود: دانشجویان اول دوره کاردانی ناپیوسته که حداقل معدل کتبی آن‌ها 18 باشد و جز 10 درصد برتر میان دانشجویان هم ورودی و هم رشته‌ای خود باشند، رتبه‌های یک تا سه مرحله کشوری مسابقه‌های دانشجویی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دیگر گروه‌هایی هستند که می‌توانند از این تسهیلات در مقطع کارشناسی استفاده کنند.

دبیر شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری با بیان این‌که بخش مربوط به دانشگاه فنی حرفه‌ای، در آئین نامه جدید اضافه شده است، گفت: در مقطع کارشناسی ارشد نیز برگزیدگان یک تا 15 نهایی المپیادهای علمی دانشجویی، دانشجویان نمونه کشوری دوره کارشناسی که جزء 15 درصد برتر رشته خود میان هم رشته‌ای‌ها و هم ورودی‌های خود باشند و برگزیدگان یک تا سه جشنواره‌های معتبر علمی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌‎مند شوند.

قدیمی افزود: دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته‌ای که پس از شش نیمسال تحصیلی حداقل 100 واحد درسی گذرانده و جزء 10 درصد برتر میان دانشجویان هم رشته‌ای و هم ورودی خودباشند و حداکثر درس خود را در هشت نیمسال به پایان برسانند دیگر گروه در این زمینه و بیشترین دریافت کنندگان تسهیلات برای ورود بدون آزمون به مقطع کارشناسی ارشد هستند.

وی با بیان این‌که رتبه‌های برتر آزمون ورودی مقطع کارشناسی نیز می‌توانند از تسهیلاتی برای ورود بدون آزمون به مقطع کارشناسی ارشد بهره‌مند شوند،گفت: رتبه‌های زیر 100 در گروه‌های ریاضی و تجربی، رتبه‌های زیر 50 در گروه علوم انسانی و رتبه‌های زیر 20 در گروه های هنر و زبان‌های خارجی اگر در دوره تحصیل در دوره کارشناسی جزء 20 درصد برتر دانشجویان هم رشته‌ای و هم ورودی خود باشند و حداکثر در هشت نیمسال این دوره را به پایان برسانند در این گروه جای دارند. مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، تسهیلات همراه با آزمونی نیز برای آن دسته ازواجدان شرایط دریافت تسهیلات که قصد دارند در دانشگاه یا رشته دیگری ادامه تحصیل دهند در نظرگرفته‌ایم.

قدیمی افزود: دانشجویان اول مقطع کارشناسی ناپیوسته که در سه نیمسال نخست حداقل میانگین معدل 17 داشته و درس خود را حداکثر در چهار نیمسال به پایان رسانده و جزء 10 درصد برتر رشته مربوط میان هم ورودی‌های خود باشند از این جمله‌اند.

وی گفت: دارندگان نشان‌های طلا، نقره و برنز کشوری در کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که 90 درصد حدنصاب نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد نظر را کسب کرده باشند و نیز دانشجویان نمونه کشوری و رتبه‌های یک تا سه جشنواره‌های معتبر علمی با حداقل مشارکت 30 درصد در طرح و کسب حدنصاب 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد نظر دیگر ‌هایی بهره مند از تسهیلات همراه با آزمون هستند.

دبیرشورای هدایت استعدادهای درخشان افزود: رتبه‌های نخست مقطع کاردانی ناپیوسته نیز که حداکثر در چهارنیمسال فارغ التحصیل شده و 90 درصد حدنصاب نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون رشته مورد نظر در مقطع کارشناسی را کسب کرده باشند می‌توانند ازتسهیلات ورود با آزمون به مقطع کارشناسی استفاده کنند.

قدیمی همچنین گفت:‌ برای دریافت تسهیلات ورود همراه با آزمون به مقطع کارشناسی ارشد نیز برگزیدگان یک تا سه المپیاد‌های علمی دانشجویی با کسب حدنصاب 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد نظر و دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی که حدنصاب نمره 90 درصد آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد نظر را کسب کرده باشند در اولویت قرار دارند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که ماده هشت آئین نامه جدید ارائه تسهیلات برای ادامه تحصیل بدون آزمون برگزیدگان علمی در مقاطع بالاتر مربوط به ورود به دوره دکتری است، گفت: این دسته از داوطلبان در دو گروه تقسیم شده‌اند.

قدیمی افزود: در دسته نخست داوطلبانی قرار دارند که میانگین کل دوره کارشناسی ارشد آن‌ها با احتساب نمره پایان نامه، در رتبه یک تا سه دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشد و حداکثر دو مقاله مستخرج از پایان نامه یا طرحی پژوهشی داشته باشند.

وی افزود:‌ از سال 78 تا 89 ، 47 هزار و 700 برگزیده علمی از تسهیلات ورود بدون آزمون به مقاطع بالاتر استفاده کرده اند که 29 هزار نفر آن‌ها مربوط به مقطع کارشناسی، 13 هزار و 500 نفر مربوط به دوره کارشناسی ارشد و 4200 نفر مربوط به دوره دکتری است.مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته نیز 4500 نفر از این تسهیلات بهره مند شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد