گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نمک، خوراکی برای بقای تمام موجودات زنده - ۱

توصیه پزشکان مبنی بر مصرف کم نمک به معنای حذف این ماده غذایی نیست چرا که بسیاری از متخصصان تغذیه نیز تاکید دارند هر گونه توصیه پزشکی در مورد مصرف انواع مواد غذایی از جمله چربی، قند و نمک به معنای استفاده معقول و اندازه آن است و افراط و تفریط در مصرف هریک از این مواد غذایی، زیان های جسمانی برای افراد به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، برخی از متخصصان نیز درباره مصرف نکردن نمک به اندازه مناسب برای بدن هشدار داده اند و معتقد هستند که مصرف اندک و مناسب این ماده همچنان برای زندگی انسان ضروری است.

به گفته متخصصان با وجود درخواست روز افزون محافل علمی برای خودداری از خوردن نمک و هشدار درباره وجود مقادیر زیاد نمک ها در فست فودها،به گفته دانشمندان ،این ماده همچنان برای زندگی انسان ضروری است و آنها درباره خودداری از خوردن نمک و محروم کردن بدن از فواید آن هشدار می دهند.

متخصصان به افراد توصیه می کنند که بیش از3/2 میلی گرم در روز نمک مصرف نکنند در حالی که همین متخصصان از سالخوردگان، کودکان و بیماران می خواهند که مصرف روزانه آنها بیشتر از5/1 میلی گرم نمک نباشد.

به گفته کارشناسان، سدیم و کلر دو جزء اصلی نمک خوراکی برای بقای تمام موجودات زنده از جمله انسان است.

مصرف نمک مانند چربی ها برای بدن ضروری است اما مصرف بیش از نیاز می تواند برای بدن مضر باشد.

از جمله کارکردهای نمک خوراکی(سدیم) در بدن؛ تنظیم توازن اسید و باز در بدن (PH)، تنظیم فشار خون، انتقال پیام های عصبی، انقباضات عضلانی، کمک به حمل مواد غذایی به داخل سلول های بدن، ترشح اسید معده، تعادل مایعات بدن و تعادل الکترولیت های بدن است.

همچنین عدم مصرف کافی نمک می تواند به انقباضات شدید عضلانی، ریتم ضعیف قلب، مرگ ناگهانی، ایست قلبی و سرگیجه منجر شود.

همچنین از مضرات مصرف بیش از اندازه مصرف نمک، ابتلا به پر فشاری خون،سکته، فقر کلسیم، پوکی استخوان، افزایش وزن، زخم معده، تشدید آسم،تشدید سوزش سر دل (ترش کردن)،-بزرگ شدن اندازه قلب، کم آبی بدن و بروز تشنگی و افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی است.

براساس این گزارش، مصرف بیش از اندازه و عدم مصرف برخی از مواد غذایی عوارض جبران ناپذیری را به جسم وارد می کند مصرف نمک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بنابراین باید مصرف این ماده غذایی را البته به اندازه در وعده های غذایی خود در نظر گرفت.

75 درصد نمک دریافتی توسط مصرف مواد غذایی فرآوری شده نظیر نان، غلات صبحانه و بیسکوئیت ها وارد بدن می شود.

به همین دلیل افرادی که در طول روز از این مواد غذایی استفاده می کنند، باید در مصرف نمک در طول روز اعتدال را رعایت کنند.

مصرف زیاد نمک در هر سنی می تواند باعث افزایش فشار خون و افزایش شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود.

'مسعود کیمیاگر' متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا می گوید: ایران در کمربند کمبود ید قراردارد و اختلالات کمبود ید در کشور بسیار زیاد است.

وی اضافه می کند: یکی از شایع ترین اختلالات کمبود ید در دنیا گواتر بود.

بنابراین بهترین راهکاری که در دنیا برای مبارزه با این اختلال صورت گرفت، استفاده از نمک های یددار یا ید دار کردن نمک از طریق غنی سازی این ماده غذایی بود. کیمیاگر ادامه می دهد: باید موادی برای غنی سازی استفاده شود که نوسان مصرف آن در کشور زیاد نباشد بنابراین نمک بهترین ماده غذایی برای غنی سازی ید در کشور است.

کیمیاگر می گوید: نمک کالایی نیست که بیش از حد نیاز، مصرف شود چرا که افراد روزانه هفت گرم و در نهایت 15 گرم از این ماده غذایی استفاده می کنند و دامنه مصرف آن محدود است.

این متخصص تغذیه می گوید:25 سال پیش با تلاش بسیار و با کمک وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وزارت صنایع و بخش خصوصی نمک ها یدار شدند و هیچ فردی نمی توانست نمک‌های غیر یددار را عرضه کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد