گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ایران آبروداری کرد، عربستان آبروبری! :: حالا به تعبیر رویاهای مان فکر می کنیم

حالا وقت آن رسیده که برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران، جدی تر به رویاهای مان فکر کنیم؛ رویاهایی که تنها دو گام تا تعبیر آن فاصله داریم.تیم ملی فوتبال ایران در اولین و مهم ترین نبرد خود در جام جهانی، موفق شد مراکش را شکست دهد؛ شکستی که شاید با چاشنی خوش شانسی همراه بود اما در پس آن تدابیر تاکتیکی قابل توجهی وجود داشت.

تیم مراکش که اکثر بازیکنان آن در لیگ های اروپایی بازی می کنند، قصد ضربه زدن به ایران در دقایق ابتدایی بازی را داشت که با عملکرد خوب بیرانوند نتوانست به هدف خود برسد. یکی از علت های برتری مراکش در 20 دقیقه ابتدایی، ناآشنایی بازیکنان جوان تیم ملی با تورنمنت بزرگی چون جام جهانی بود اما در ادامه ایران طوری بر بازی مسلط شد که دو فرصت خوب گلزنی به دست آورد اما توسط انصاری فرد و سردار آزمون از دست رفت.

بدون شک تغییر روند بازی بعد از 20 دقیقه ابتدایی را باید به تدابیر تاکتیکی کی روش مرتبط دانست. سرمربی تیم ملی که مدت هاست شکل بازی تیم ملی را عوض کرده و پرس از جلو و توسط مهاجمان در زمین حریف را در دستور کار تیم ملی قرار داده، بعد از دقایق ابتدایی بازی و تحت فشار قرار گرفتن ایران، تصمیم گرفت به روش قبلی خود برگردد؛ سیستمی که بر پایه پرس از میانه زمین و برداشتن بار دفاع از روی مهاجمان شکل می گیرد. این روش بازی با وجود اینکه مالکیت توپ کمتری نصیب تیم می کند، اما یک حسن عمده دارد و آن هم جلو آوردن حریف و درگیر کردن هافبک های دفاعی خودی برای گرفتن توپ و موقعیت سازی بر اساس ضد حمله های خطرناک است. کافی است به موقعیت گلی که نصیب آزمون در نیمه اول شد دقت کنیم؛ توپ گیری توسط امید ابراهیمی در وسط زمین و تشکیل مثلث با سردار و وحید امیری جدی ترین فرصت گلزنی ایران در این بازی را فراهم کرد.این روند تا پایان بازی ادامه پیدا کرد تا سرانجام روی ضربات ایستگاهی که تیم های کی روش متخصص استفاده از آن هستند، به گل برسیم و برای دومین بار در تاریخ جام های جهانی، برنده از زمین خارج شویم.

اما هر چه بود بازی با مراکش تمام شد و حالا باید به فکر موفقیت برابر اسپانیا باشیم؛ نبردی که شاید بسیاری ما را از پیش بازنده بدانند اما از یاد نبریم که ایران همیشه در دیدارهای بزرگ عملکرد درخشانی داشته است؛ مثل بازی با آرژانتین در جام جهانی 2014 که داور صربستانی فرصت پیروزی را از ما گرفت. حالا که شاگردان کی روش بر صدر گروه مرگ تکیه زده اند، بهترین وقت برای فکر کردن به تعبیر رویاهای مان است. ما اگر در بازی چهارشنبه به قدرت ایران باور داشته باشیم و در کنار آن ثبات دفاعی همیشگی را حفظ کنیم، می توانیم فصل جدیدی را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کنیم و از یاد نبریم که یک ملت پشتیبان یوزهای جوان ایران هستند.

ناگفته نماند لذت برد در گام اول جام جهانی به یک دلیل دیگر برای ما دو چندان شد؛ جایی که عربستان سعودی یکی از حریفان ما در آسیا که هزینه های هنگفتی را برای فوتبال خود در این سال ها خرج کرده است، در بازی افتتاحیه مقابل روسیه چنان شکست سنگینی خورد که مجبور است تا مدت ها ادعای برتری خود در فوتبال آسیا را از یاد ببرد. در واقع نمایش ایران و عربستان ، تفاوت اصالت فوتبال دو کشور آسیایی را به رخ کشید و به همگان ثابت کرد که هیچ وقت پول و امکانات، موجب برتری نمی شود. یک کشور با امکانات متوسط برای آسیا آبروداری کرد و یک کشور با ثروت هنگفت و بازی های تدارکاتی فراوان و گران قیمت، آبروبری!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد