گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

طباطبایی: استعدادیابی در رشته‌های اولویت‌دار در تمام استان‌ها انجام می‌شود

مدیرکل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان با بیان این که در 3 سال گذشته در اجرای فرایند استعدادیابی عملکرد موفقی داشتیم، گفت: هدف‌مان از اجرای این فرایند این است که در مدت 4 تا 8 سال آینده رشته‌های پرمدال را برای بازی‌های آسیایی و المپیک شناسایی و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

دکتر رامین طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون اولین دوره تربیت مربی استعدادیابی ورزشی که توسط پژوهشگاه علوم ورزشی و با همکاری دفتر استعدادیابی و توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در حال برگزاری است، افزود: با توجه به این که از 3 سال گذشته برنامه‌ریزی خود را در جهت رشد و توسعه استعدادها در سطح کشور آغاز کردیم، سعی کردیم با مشارکت ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها، تمام  فدراسیون‌های ورزشی و هیات‌های ورزشی استان‌ها در کشف، شناسایی، تربیت، پرورش و نگه‌داشت استعدادها، فرایند استعدادیابی را به صورت دقیق‌تر و علمی‌تر اجرا کنیم. هرچند در کشف و شناسایی استعدادها تا به امروز کارنامه موفقی داشتیم، اما در پرورش و نگه‌داشت استعدادها روند رو به رشد کندتری داشتیم؛ از این جهت با همکاری پژوهشگاه علوم ورزشی سعی کردیم با برگزاری اولین دوره تربیت مربی استعدادیابی ورزشی، بستر لازم را برای تربیت مربیان استعدادیاب فراهم کنیم تا در آینده مربیان ماهر و علمی را برای این منظور در اختیار داشته باشیم.

او با اشاره به تاسیس کانون‌های استعدادیابی ورزشی در تمام استان‌ها گفت: با تاسیس این کانون‌ها ضمن این که تلاش شده تا فدراسیون‌ها از برون داد فعالیت این کانون‌ها بهره‌مند شوند، به نوعی برای فارغ‌التحصیلان تربیت بدنی نیز اشتغال‌زایی ایجاد کردیم تا با پرورش و تربیت استعدادها علاوه بر کمک به رشد و توسعه ورزش قهرمانی، پشتوانه‌هایی خوبی را در آینده از طریق این کانون‌ها به تیم‌های ملی تزریق کنیم.

طباطبایی هم‌چنین با اشاره به برگزاری جشنواره استعدادیابی در تمام استان‌ها و استقبال خوب خانواده‌ها از برپایی این جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: طبق آمار 3000 نفر در هر استان مخاطبان این جشنواره بودند. در این جشنواره سعی کردیم فرایند استعدادیابی را قانونمند و مطابق با فرایند علمی پیش ببریم و براساس این که در هر استان چه رشته‌هایی مخاطبان بیش‌تری دارد، استعدادها را شناسایی کردیم تا در آینده با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها شرایط خود را برای مدال‌آوری بیش‌تر کنیم. بدون شک این نوع پروسه علمی استعدادیابی نقطه عطفی برای رشد و توسعه ورزش کشور خواهد بود.

مدیرکل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان گفت: هدف‌گذاری اصلی ما در استعدادیابی بیش‌تر برای شناسایی رشته‌هایی است که شانس مدال‌آوری آن‌ها در بازی‌های آسیایی و المپیک آینده بیش‌تر از سایر رشته‌هاست تا از این طریق در المپیک بعدی تنها شاهد کسب مدال در چند رشته خاص نباشیم. هرچقدر ما بتوانیم پشتوانه‌سازی علمی و انسانی برای تیم‌های ملی خود داشته باشیم، به جای چند نفر، صدها نفر پشتوانه تیم‌های ملی ما خواهند بود.

وی ادامه داد: براساس آمایشی که برای ورزش قهرمانی ترسیم کردیم، در حال حاضر رشته‌های اولویت‌دار در تمام استان‌ها مشخص شده است. البته چون یکی از ملاک‌های اصلی مدال‌آوری است، بالطبع بیش‌تر روی رشته‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که شانس کسب مدال (به‌ویژه طلا) در آن رشته‌ها زیاد است. البته چون زمان‌بندی نتایج حاصل از این طرح در صورت تداوم اجرا برای 4 تا 8 سال آینده است، شاید ثمره آن را در المپیک 2020 توکیو نبینیم. اما در المپیک 2024 شرایط بهتری از نظر مدال‌آوری خواهیم داشت و دیگر تیم‌ها را برحسب شانس و احتمال برای کسب مدال راهی بازی‌های آسیایی و المپیک نخواهیم کرد.

طباطبایی اضافه کرد: فرایند استعدادیابی و استعدادپروری از وظایف اصلی فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی ادارات کل استان‌هاست که ثمره این پشتوانه‌سازی در نهایت به نفع تیم‌های ملی است. سعی ما بر این است تا با علمی کردن فرایند استعدادیابی در یک برنامه‌ریزی مدون و مشخص، این فرایند با تغییرات مدیریتی کند یا متوقف نشود.

او با بیان این که در سال آینده با افزایش بودجه فدراسیون‌ها، میزان اعتبارات تخصیص یافته به امر استعدادیابی نیز افزایش پیدا خواهد کرد، افزود:  فدراسیون‌هایی که در زمینه استعدادیابی عملکرد موفق‌تری داشته باشند، قطعا بودجه بیش‌تری برای این منظور به آن‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد. البته استمرار پروسه استعدادیابی بستگی به استمرار بودجه تخصیص یافته برای این منظور و تفکر مدیران دارد. هرچند این پروسه به شکل مدون و به عنوان یک دستور کاری برای تمام فدراسیون‌ها در نظرگرفته شده است، اما موفقیت اجرای چنین طرحی بستگی به رویکرد و تفکرات مدیران فدراسیون‌ها جهت عملیاتی کردن آن دارد.

مدیرکل دفتر استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان در پایان اظهار کرد: در اجرای طرح استعدادیابی تاکید ما بیش‌تر روی رشته‌های پایه و مدال‌آور است. به‌ویژه رشته‌های پر مدالی مثل شمشیربازی، تیراندازی، قایقرانی و دوچرخه‌سواری که تعداد مدال‌های آن‌ها در بازی‌های المپیک بیش‌تر از سایر رشته‌هاست و شانس حضور زنان برابر مردان است، در این طرح بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد