گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

بررسی آماری نامزدهای سال 2016 فوتبال جهان

فیفا در گزارشی آماری به بررسی نامزدهای بهترین‌های سال 2016 فوتبال جهان پرداخت.

نامزدهای اولیه بهترین‌های فوتبال جهان در سال 2016 اعلام شد. 10 فوتبالیست زن، 10 مربی زن، 10 مربی مرد و 23 فوتبالیست مرد نامزدهای اولیه بهترین‌های جهان بودند. این‌ها قرار است 9 ژانویه در مراسم بهترین‌ها حاضر باشند تا از بین آن‌ها بهترین بازیکن مرد، بهترین مربی مرد، بهترین بازیکن زن و بهترین مربی زن در سال 2016 مشخص شود.

سایت فیفا در زیر به بررسی آماری نامزدهای این دوره پرداخته است که مروری کلی بر آن خواهیم داشت:

562، تعداد گل‌هایی است که 10 فوتبالیست زن توانستند در این سال به ثمر برسانند. نکته جالب این است که آن‌ها 24 گل بیش از 23 فوتبالیست مردی به ثمر رساندند که نامزد بهترین بازیکن فوتبال جهان شدند. 80 درصد گل‌های زنان را 4 بازیکن به ثمر رساندند. کریستین سینکلر با 165 گل از کانادا در کنار مارتای برزیلی که 105 گل به ثمر رسانده است، آمار چشمگیری داشتند. همچنین چارلی لیود آمریکایی نیز 96 گل به ثمر رسانده است. در بین فوتبالیست‌های مرد، کریستیانو رونالدو با زدن 68 گل بهترین رکورد را دارد. بعد از او زلاتان ایبراهیموویچ با 62 گل، لیونل مسی با 56 و نیمار با 50 گل دررده‌های بعدی قرار گرفتند.

175 سانتی‌متر قد 9 تن از 21 بازیکنانی است که برای دریافت جایزه بهترین بازیکن جهان رقابت می‌کنند. در واقع قد 9 تن از بازیکنان، این فهرست حداکثر 175 سانتی‌متر است. بازیکنانی چون سرخیو آگوئرو، آنتوان گریزمان، آندرس اینیستا، لیونل مسی، انگولو کانته، نیمار، لوکا مودریچ، دیمیتری پایت و الکسیس سانچس، همگی قد کوتاه‌هایی هستند که در این فهرست قرار دارند. بدون شک بین آن‌ها و زلاتان تفاوت‌های زیادی اگر در مراسم بهترین‌ها کنار هم قرار بگیرند.

کشورهای آلمان و فرانسه با داشتن 10 نماینده در بین 53 نامزد بهترین‌های سال، بیشترین نماینده را دارند. بعد از این دو کشور آرژانتین و اسپانیا قرار دارند که 6 نماینده دارند.

9 مربی از 10 مربی حاضر در فهرست بهترین‌های سال اکنون در لیگ انگلیس یا لیگ اسپانیا فعالیت می‌کنند. تنها استثنای این طبقه‌بندی، دیدیه دشان سرمربی تیم ملی فرانسه است.

6 بازیکن که در سال 2016 نایب قهرمان رقابت‌های قاره‌ای خود شدند در فهرست بهترین بازیکن هستند. این در حالی است که تنها دو قهرمان در این فهرست قرار دارند. سانچس با شیلی قهرمان کوپا شد و رونالدو نیز با پرتغال قهرمان یورو شد تا تنها قهرمان‌های قاره‌ای حاضر در این فهرست باشند اما بازیکنانی چون مسی،‌ آگوئرو، کانته، پوگبا، پایت و گریزمان که نایب قهرمان شدند در این فهرست قرار دارند.

تنها سه بازیکن از 23 بازیکن نامزد شده برای بهترین بازیکن سال در سال 2016 نتوانستند هیچ قهرمانی به دست بیاورند. آنتوان گریزمان، مسوت اوزیل و دیمیتری پایت این سه بازیکن هستند. این در حالی است که 12 بازیکن از بازیکنان نامزد شده با باشگاه‌هایشان قهرمان لیگ شدند در حالی که 11 بازیکن به این مهم دست یافتند.

تنها یک مربی از 10 مربی نامزد شده در طول دوران بازی خود نقش دفاعی نداشتند.

زین‌الدین زیدان، کریس کولمن، مائوریسیو پوچیتینو، کلودیو رانیری و فرناندو سانتوس، همگی دفاع و هافبک دفاعی بودند. پپ گواردیولا و دیگو سیمئونه نیز در پست هافبک دفاعی فعالیت کردند. تنها یورگن کلوپ در دوران بازی خود مهاجم بود. همچنین لوییس انریکه نیز در پست مدافع و هافبک دفاعی فعالیت می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد