گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

«گرم کردن فیفا +11» و کاهش آسیب در بازیکنان فوتبال ایران

فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌هاست اما آمار سالانه میزان شیوع آسیب در میان ورزشکاران این رشته هم بسیار بالاست.

به گزارش ایسنا، میزان شیوع آسیب در میان بازیکنان مرد فوتبال در حدود 10 تا 35 آسیب در هر 1000 ساعت مسابقه تخمین زده شده که این بدان معناست که هر بازیکن مرد نخبه فوتبال در هر سال با یک آسیب محدود کننده عملکرد مواجه می‌شود.

فیفا با در نظر گرفتن میزان شیوع آسیب در بین فوتبالیست‌ها برنامه جامع «گرم کردن فیفا +11» را برای پیشگیری از بروز آسیب‌های احتمالی ارائه داده است.

بر این اساس پژوهش‌هایی در ایران انجام شده تا به بررسی تاثیر برنامه جامع "گرم کردن فیفا +11" بر پیشگیری از بروز آسیب‌های بازیکنان فوتبال مرد جوان در ایران پرداخته شود.

در یکی از این پژوهش‌ها 35 تیم از 92 تیم حاضر در لیگ های برتر جوانان آسیا ویژن استان های اصفهان، مازندران، البرز، کرمان، فارس، خراسان رضوی و همدان به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت داده شده‌اند.

در این تحقیق ابتدا تیم‌ها به دو گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی تقسیم شدند. تیم‌هایی که در گروه مداخله قرار گرفتند به مدت 30 هفته برنامه جامع‌ گرم کردن فیفا +11 را انجام دادند. تعداد ساعات فعالیت در دو گروه مداخله و کنترل به همراه آسیب های بازیکنان در طول مدت مطالعه توسط مربیان و کادر پزشکی تیم‌ها ثبت شد.

نتایج نشان داد، میزان آسیب در گروه مداخله 14/1 آسیب در هر 1000 ساعت و میزان آسیب در گروه کنترل 24/3 آسیب در هر 1000 ساعت بود که از دلایل اثر بخشی برنامه +11 می‌توان به نوع تمرینات و آموزش های مورد استفاده در این برنامه جامع گرم کردن اشاره کرد.

این برنامه تمرینی گرم کردن که توسط فیفا توسعه داده شده شامل 3 بخش است. بخش اول شامل آهسته دویدن، در ترکیب با تمرینات کششی فعال و برخوردهای کنترل شده بازیکنان است که 8 دقیقه به طول می‌انجامد.

بخش دوم این برنامه شامل شش نوبت تمرین با تمرکز بر تقویت عضلات مرکزی و پاها،تعادل و توان انفجاری است. هر یک از تمرینات این بخش دارای سه سطح دشواری است. این بخش از تمرین نیز 10 دقیقه به طول می‌انجامد.

بخش سوم این برنامه به تمرینات دویدنی با سرعت متوسط و بالا، همراه با تغییر مسیر به مدت 2 دقیقه اختصاص داده شده است. (تی سولیگارد و همکاران)

نتیجه گیری:

نتایج این مطالعه نشان داد برنامه +11 فیفا، در کاهش بروز آسیب های بازیکنان جوان فوتبال ایران موثر است. بنابراین توصیه می‌شود مربیان و بازیکنان فوتبال این رده سنی، از این برنامه گرم کردن به جای برنامه‌های عادی گرم کردن استفاده کنند. هم‌چنین به دلیل اثر بخشی این تمرینات توصیه می‌شود این برنامه تمرینی در سر فصل کلاس‌های آموزشی مربیان فوتبال گنجانده شود.

پیشنهادها:

لونگو و همکارانش طی تحقیقاتی بر روی بازیکنان بسکتبال نشان دادند که برنامه تمرینی +11 در کاهش میزان بروز آسیب های بازیکنان بسکتبال نیز موثر بوده است. بر این اساس پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های دیگری در همین زمینه بر روی رشته های فوتسال و هندبال نیز صورت گیرد.

این مطالعه توسط مصطفی زارعی (استادیار دانشگاه شهید بهشتی) و شهاب علیزاده (دانشجوی دکتری دانشگاه تهران) صورت گرفته است.

مطالعه حاضر در پایگاه مرکز بین‌المللی ثبت کارآزمایی های بالینی ایران IRCT به ثبت رسیده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد