گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

به نتایج مرکز سنجش دیگر اهمیت نمی‌دهند

مسئول بخش فیزیولوژی ورزش مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک گفت: این مرکز در زمان مهندس هاشمی طبا از قانونمندی بیشتری برخوردار بوده، تیم‌ها و فدراسیون به این مرکز اهمیت زیادی می‌دادند، اما در حال حاضر این طور نیست.

دکتر مرتضی بهرامی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، درباره عملکرد مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک در سال 78، اظهار کرد: این مرکز در این سال توسط مهندس هاشمی طبا با این هدف تاسیس شد که تمرینات کمی ورزشکاران را به کیفی تبدیل کند. البته در آن زمان من به عنوان مدیر مرکز سنجش بر تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی نظارت کافی داشتم. همچنین تجهیزات و دستگاه‌هایی که در آن زمان در این مرکز جمع‌آوری شده بود، این مرکز را به یک آزمایشگاه سنجش و اندازه‌گیری تبدیل کرده بود به طوری که اکثر کشورها از این مرکز الگوبرداری می‌کردند.

وی افزود: تا زمانی که عملکرد ورزشکاران مورد تایید هاشمی طبا قرار نمی‌گرفت مجوز آنها به سازمان تربیت بدنی برای اعزام به تورنمنت‌های برون مرزی صادر نمی‌شد. در حقیقت این مرکز در آن زمان از قانونمندی بالایی برخوردار بود و ورزشکاران در طول مدت اردوی خود باید حداقل چند بار در این مرکز تست می‌دادند و پس از آنالیز تست‌های آنها توسط کامپیوتر و اعداد و ارقامی که کامپیوتر می‌داد این اعداد و ارقام شخصا توسط هاشمی طبا مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گرفت و سپس مجوز قانونی برای اعزام ورزشکاران صادر می‌شد.

بهرامی نژاد خاطر نشان کرد: ما در آن زمان به دنبال این بودیم تا از طریق مرکز کار علمی انجام دهیم و از طریق اعداد و ارقام متوجه می‌شدیم که یک ورزشکار از نظر فاکتورهای آمادگی و جسمانی در چه شرایط و وضعیتی قرار دارد، اما در حال حاضر متاسفانه این اعداد و ارقام فقط در حد بایگانی باقی می‌ماند و نظارتی بر روی آنها توسط مدیریت صورت نمی گیرد.

مسئول فیزیولوژی ورزش مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک خاطر نشان کرد: من منکر این نیستم که این مرکز در حال حاضر فعال نیست، اما این فعالیت به شکل قانونمند دنبال نمی‌شود و برای تیم‌ها و ورزشکاران زیاد اهمیت ندارد که با بسنده کردن به اعداد و ارقامی که توسط این مرکز در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته می‌شود به یک تورنمنت اعزام می‌شوند یا خیر؟ در حقیقت این اعداد و ارقام مثل گذشته بها داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: حتی در آن زمان مربیان تیم‌های ورزشی باید در کلاس‌های مختلفی شرکت می‌کردند تا مسئولان این مرکز آنها را نسبت به اعداد و ارقام ورزشکاران توجیه می‌کردند، اما در حال حاضر من به عنوان کسی که در مرکز سنجش حضور دارم کمتر شاهد برگزاری چنین کلاس‌های آموزشی برای مربیان هستیم.

بهرامی نژاد در پایان در پاسخ به این پرسش که نتایج مرکز سنجش آکادمی ملی المپیک چند درصد در روند رشد ورزش کشور موثر است؟ گفت: بدون شک این مرکز نقش تعیین کننده‌ای در بهبود ورزش کشور و به ویژه عملکرد ورزشکاران دارد. اعداد و ارقامی که توسط این مرکز به دست می‌آید اگر جدی گرفته شود، ما در آینده شرایط بهتری را در ورزش کشور خواهیم داشت که به نظر می‌رسد این امر مستلزم این است که سیستم‌ مدیریت کلان کشور به این مرکز با جدیت بهتری نگاه کند و اعداد و ارقام این مرکز را به جای بایگانی کردن اهمیت ویژه‌ای به آن قائل شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد