گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی

به گزارش آفرینش به نقل از خبرگزاری آنا نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی در نخستین روز هفته کتاب، با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد، مدیر کل ارشاد استان تهران، اعضای هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و جمعی از ناشران در ضلع جنوبی مصلای تهران افتتاح شد.

مرتضی زینعلی، نماینده انجمن ناشران دانشگاهی و عضو کارگروه برگزاری نمایشگاه با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت:« هدف از برگزاری این نمایشگاه، تجهیز کتابخانه‌های مراکز علمی و دانشگاه‌ها و بهره‌مندی استادان و دانشجویان از آخرین دستاوردهای مکتوب ناشران دانشگاهی کشورمان است.»

به گفته زینعلی تفاوت اصلی نمایشگاه امسال نسبت به دوره های قبل این است که امسال برای اولین بار نمایشگاه به همت انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و با هزینه ناشران برگزار شده است.

او اظهار کرد: «امسال هیچ یارانه‌ای را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نکرده‌ایم. اما این مسئله به این معنی نیست که نیازی به حمایت نهادها و ارگان‌های دولتی نداریم.

برای تولید علم در کشور، نیاز به حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی است. امیدوارم تمام کسانی که دغدغه تولید علم دارند از این نمایشگاه بازدید کنند و با خرید کتاب از این فعالیت حمایت کنند.»

به گفته زینعلی با توجه به فراخوانی که منتشر شده و اعلام این نکته که نمایشگاه با هزینه شخصی برگزار می شود، استقبال ناشران از نمایشگاه قابل توجه بوده است. او افزود:«تصور ما بر این بود که استقبال ناشران نسبت به سالهای گذشته کمتر باشد اما خوشبختانه ناشران حضور پررنگی در نمایشگاه دارند، به طوری که فضا برای برگزاری نمایشگاه محدود به نظر می‌رسد».

او افزود: «170 ناشر با حدود 50 هزار عنوان کتاب دانشگاهی که در سالهای اخیر منتشر شده در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.»

زینعلی با اشاره به برگزاری جداگانه این نمایشگاه با نمایشگاه بین المللی کتاب گفت:«فرصتی فراهم شده که این نمایشگاه به شکل تخصصی و تنها با هدف جذب مخاطبان دانشگاهی فعالیت کند، در این نمایشگاه هیاهوی نمایشگاه بین‌المللی وجود ندارد و فرهیختگان دانشگاهی می‌توانند به منابع موردنظر خود دسترسی پیدا کنند و در جریان آخرین اتفاقات بازار نشر کتابهای دانشگاهی قرار بگیرند.»

زینعلی اضافه کرد: «انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی چند سال است که به شکل گسترده فعالیتهای اجرایی ناشران دانشگاهی را بر عهده دارد، در نمایشگاه بین‌المللی هم بخش دانشگاهی توسط این انجمن برپا می‌شود.» زینعلی با اشاره به تسهیلاتی که برای دانشگاهیان در این نمایشگاه در نظر گرفته شده اظهار کرد:« به طور متوسط تخفیف 30 درصدی توسط ناشران مختلف برای دانشگاهیان در نظر گرفته شده است، 15 درصد حد پایین تخفیفهاست و تا سقف 40 درصد هم تخفیفهایی در نظر گرفته شده است. دانشگاهیان نیازی به ارائه کارت برای خرید ندارند.

یکی از اهداف ما تجهیز کتابخانه‌های مراکز علمی و دانشگاههاست.»

زینعلی افزود:« دولت تدبیر و امید بر واگذار کردن امور به اصناف تاکید دارد و ما سعی کردیم در این زمینه پیش گام باشیم. برگزاری یک نمایشگاه مستقل سنگ محکی برای تواناییهای ما هم محسوب می‌شود.

با این حال وجود حمایت نهادهای دولتی می‌تواند پشتوانه‌ای برای فعالیت ناشران باشد.»

پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از 24 تا 29 آبان آماده بازدید علاقمندان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد