گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

بعضی علت های اساسی درد زانو

شکایت جوانان از درد زانو ممکن است نشانه آسیب به مینیسک باشد. داخل هر زانو چهار لیگامان یا رباط وجود دارد که موجب پایداری زانو می‌شود.جام جم سرا: فشارهای وارد شده به زانو بر اثر سقوط از ارتفاع، تصادفات یا حوادث ورزشی ممکن است باعث کشیدگی رباط‌ها یا پارگی‌شان شود. مینیسک‌های زانو هم احتمال دارد با همین فشارها پاره شود. آسیب به مینیسک و رباط باعث ایجاد درد در مصدومان می‌شود. میزان درد بستگی به شدت صدمات دارد. وقتی رباط پاره می‌شود بیماران علاوه بر درد، دچار ناپایداری و لقی مفصل هم می‌شوند و احساس می‌کنند به اصطلاح زانویشان خالی می‌کند و لق می‌زند.

مینیسک‌ها نیز دو بافت نعلی‌شکل در قسمت داخلی و خارجی زانو است که مانند بالشتکی بین استخوان‌ها قرار گرفته و نقش ضربه‌گیر را دارد. مینیسک‌ها فشارهای وارد به زانو را جذب می‌کند و مانع از فشار به غضروف مفصلی می‌شود. پارگی‌ آنها هم به علت گیرکردن‌شان در داخل استخوان‌هاست که ناشی از فشار و ضربه خارجی است. پارگی مینیسک‌ها نیز علاوه بر درد علایمی مانند قفل کردن و صدا در زانو ایجاد می‌کند. بهدنبال پارگی‌ها، خونریزی و تجمع مایع وتورم هم در زانو مشاهده می‌شود.

یکی دیگر از علل درد زانو در جوانان کنده‌شدن یک تکه غضروف در زانوست. این نیز باعث درد و خونریزی و گیرکردن و قفل‌کردن زانو می‌شود. پس در جوانانی که ورزشکار هستند یا تصادف کرده‌اند و با درد زانو یا یکی از نشانه‌های ذکرشده به پزشک مراجعه کرده‌اند، حتما باید سالم‌بودن رباط‌ها، مینیسک‌ها یا غضروف تائید شود. درمان: ابتدا باید از پارگی مینیسک اطمینان پیدا کنیم که با ام‌آرآی مشخص می‌شود. درمان پارگی مینیسک به صورت جراحی‌های بسته است که با دستگاه آرتروسکوپی انجام می‍‌‌شود ولی اگر پارگی شدید باشد و ترمیم‌پذیر نباشد، تکه را جدا و از زانو خارج می‌کنند. اما تا جایی که می‌شود بافت مینیسک را حفظ می‌کنند، چون وجودش برای سلامت زانوها الزامی است. آسیب به رباط‌ها بیشتر در ورزشکاران است. لق و خالی شدن زانو از علائمی است که بدون جراحی برطرف نمی‌شود. اگر خالی‌شدن زانو ادامه بیابد، آرتروز زودرس ممکن است رخ دهد.

دردی که در خانم‌های جوان شایعتر است

کشکک، استخوانی مثلثی شکل است که جلوی زانو قرار دارد. این استخوان براحتی زیر پوست لمس می‌شود. کشکک داخل تاندون عضله چهارسرران قرار گرفته است؛ عضله‌ای که در قسمت جلویی ران قرار دارد و چهارقسمتی است. این عضله در نهایت وارد کشکک می‌شود، از آن می‌گذرد و از زیر ران به استخوان ساق پا متصل می‌شود. با خم و راست شدن زانو کشکک هفت تا هشت سانتی‌متر روی آن حرکت می‌کند. اگر کشکک کاملا روی مسیر خود باشد، فرد مشکلی نخواهد داشت ولی اگر این حرکت از مسیر طبیعی خارج شود فشارهای نامتعادلی پدید می‌آورد و به غضروف زیر کشکک صدمه می‌زند. درد اغلب موقع نشستن و خم کردن زانو رخ می‌دهد؛ چون با خم شدن زانو، کشکک روی استخوان ران قرار می‌گیرد و فشار زیادی بین این دو استخوان ایجاد می‌شود. نشستن‌های طولانی‌مدت (در سفرهای طولانی) یا هر فعالیتی که فشار به زانو را افزایش دهد، باعث تشدید درد می‌شود. دلیل اصلی این حالت، ضعف عضلات چهارسرران است.

درمان: افرادی که در قسمت‌های جلویی زانو، اطراف کشکک یا زیر آن احساس درد می‌کنند، باید عضله چهارسرران را تقویت کنند. این بیماران نباید زیاد به زانو فشار بیاورند و آن را خم و راست کنند. اغلب با رعایت موارد ذکرشده علائم از بین می‌رود اما بعضی از بیماران مشکلی فراتر از این دارند زیرا دچار مشکل آناتومیک هستند که باعث می‌شود کشکک در مسیر طبیعی خود حرکت نکند. در این مواقع عمل جراحی ضرورت می‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد