گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ششمین همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی

به گزارش آفرینش به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ششمین همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی با محوریت " سلامت کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان ها" با حضور دکتر جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر ندافی مدیر کل مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی دیگر از اساتید از سراسر کشور شنبه 17 اسفندماه 92 در تالار اجتماعات بیمارستان امام خمینی (ره) به مدت سه روز آغاز به کار کرده است.

دکتر صادق نیت در این نشست گفت: کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی یکی از گروههای پر خطر از نظر ابتلا به بیماریهای مختلف ناشی از فعالیتهای شغلی محسوب می‌شوند، این گروه شغلی با انواع آسیب رسان از عوامل بیولوژیک، شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیک گرفته تا استرسهای شغلی، شیفت کاری و برخوردهای خشونت بار مواجه هستند، که البته بیمارستان ها یکی از پرمخاطره‌ترین موسسات شغلی محسوب می‌شوند و پرسنل شاغل در آن بیش از هر شغلی نیازمند برنامه ریزی و اقدامات عملی برای حفظ سلامتشان هستند.

رئیس بیمارستان بهارلو، ادامه داد: تاثیر بیماری پرسنل بیمارستانی بر کیفیت عملکرد آنان، افزایش احتمال بروز خطای شغلی و بعضاً آلوده‌کردن بیماران به‌طور ناخواسته از دیگر مشکلاتی است که این همایش بر لزوم توجه به این موضوع تاکید دارد.

در ادامه دکتر امید امینیان دبیر علمی کنگره با اشاره به اینکه روزانه صدها نفر در کشور به دلیل حوادث ناشی از کار مانند؛ رانندگی، سوختگی، برق گرفتگی و غرق شدگی جان خود را از دست می دهند، افزود: در حالی این مرگ و میرها در کشور اتفاق می افتد که پیشگیری از آنها ، فوق العاده آسان است.

وی یادآور شد: سالانه بیش از دو میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری و حوادث ناشی از کار ، جان خود را از دست می دهند.

دبیر علمی ششمین همایش سراسری طب کار و بیماری های شغلی، تصریح کرد: هم اکنون 30 درصد افراد 15 ساله در کشورهای در حال توسعه قبل از رسیدن به سن 60 سالگی ، جان خود را از دست می‎‌دهند در حالیکه این رقم در کشورهای توسعه یافته 10 درصد است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 110 هزار پزشک عمومی و متخصص و بیش از 200 هزار پرستار در 900 بیمارستان و همچنین فعالیت هزاران مطب و کلینیک خصوصی و دولتی در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مراکر توجه کافی به امر پیشگیری از بیماری های ناشی از کار نمی شود.

در ادامه دکتر جعفریان، بی تحرکی را یکی از مشکلات کارکنان مراکز درمانی عنوان کرد و گفت: بطور مثال فقط کمتر از 10 درصد دانشجویان برنامه ورزشی منظمی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده نکردن از مرخصی ها را از دیگر مشکلات کارکنان بهداشتی و درمانی خواند و تاکید کرد: کارکنان مراکز درمانی، نگران ذخیره مرخصی های خود هستند در حالیکه استفاده از مرخصی یکی از روش های حفظ سلامتی است.

گفتنی است؛ در ششمین همایش سراسری طب کار و بیماریهای شغلی؛ شش پنل تخصصی در محورهای حاکمیت بالینی و سلامت کارکنان مراکز درمانی، مخاطرات بیولوژیک بیمارستانی، سیاست گذاری، قانون و سلامت شغلی کارکنان مراکز درمانی، شیفت کاری و اختلالات خواب در کارکنان مراکز درمانی ، مخاطرات ارگونومیک و اختلالات اسکتی عضلانی در کارکنان بیمارستانی و ایمنی بیمار و پرسنل بیمارستانی برگزار می‌شود، همچنین در این همایش 10 سخنرانی کلیدی در زمینه سلامت شغلی کارکنان مراکز درمانی و 18 مقاله منتخب ارائه می‌گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد