گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

عوارض نگه داشتن ادرار

یک فرد بالغ باید با توجه به میزان مایعات مصرفی 6 الی هفت مرتبه در طول روز از سرویس بهداشتی استفاده کند و اگر میزان دفعات دستشویی رفتنش از این تعداد کمتر باشد، باید میزان مصرف مایعات را بالا ببرد.به گزارش بهداشت نیوز: به گفته بابک جوانمرد متخصص اورولوژی، جراح کلیه، مجاری ادراری و تناسلی: دفع ادرار 2 مرحله ذخیره سازی و دفع ادرار را شامل می‌شود؛ ادرار توسط کلیه تولید شده و سپس در مثانه ذخیره می‌شود، مثانه ادرار را با حجم بالا و فشار کم در خود نگه‌ می‌دارد و با به حداقل رسیدن ظرفیت مثانه، سیگنال‌های اخطار به مغز رسیده و فرد برای تخلیه مثانه باید از سرویس بهداشتی استفاده کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: نگهداشتن ادرار مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ گاهی مانند یک شیوه درمانی و فیزوتراپی عمل کرده و گاهی باعث بیماری‌های گوناگون در افراد می‌شود که تشخیص آن با پزشک معالج است.سرکوب دفع ادرار در افراد باعث ایجاد عوارضی مختلف مانند عفونت‌های ادراری، برگشت ادرار، سنگ مثانه و سنگ کلیه می‌شود.

نگهداشتن ادرار در مثانه باعث ایجاد فشار بر دیوار‌ه‌های مثانه شده و سپس به کلیه‌ها باز می‌گردد. بازگشت ادرار به کلیه‌ها باعث عفونت‌های ادراری و در دراز‌مدت به بروز سندروم‌های مختلف کلیوی منجر خواهد شد.این فشار ناشی از نگه داشتن ادرار که به دیواره مثانه وارد می‌شود در بزرگسالی نیز باعث ایجاد فیبروز مثانه و ضعف عضلانی مثانه می‌شود. در این عارضه فرد در دفع ادرار دچار با مشکل مواجه شده و نمی‌تواند مثانه خود را به طور کامل تخلیه کند.یکی از مشکلات دیگر نگه داشتن ادرار ایجاد پروستات برای آقایان است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد