گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

یک دارو و انتظاری که گران به نتیجه می‌رسد!

ویروس‌هایی که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند، انواع بسیاری دارند که در طول تاریخ بشر را درگیر کرده و موجب تلفات انسانی بسیاری شده‌اند. اما انسان هرگز سر تسلیم در برابر این بیماری‌ها فرود نیاورده و همواره در جست‌وجوی نه تنها راه درمان بلکه روش‌های پیشگیری بوده و هست؛ تلاشی خستگی‌ناپذیر و گاهی طولانی که در نهایت نتیجه داده و از همین رهگذر است که امروزه انواع واکسن‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی و انواع دارو برای درمان در دسترس ماست.

ایدز نیز یکی از بیماری‌های ویروسی است که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند، اما البته از آن نوع بیماری‌های به شدت بدقلقی که دانشمندان را برای یافتن راهی جهت پیشگیری و درمان دچار چالش‌های فراوانی کرده است.چالش‌هایی که گویا می‌رود که این‌بار به بار بنشیند و دریچه‌های امید را به سوی بشریت بگشاید.

امروز حدود 37 میلیون نفر در جهان مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند و با این بیماری زندگی می کنند. مسئله نگران کننده این است که هر سال فقط حدود 1.8 میلیون مورد مبتلا به آن تشخیص داده می‌شود. از زمان شناخته شدن ایدز، برای پیشگیری و حتی درمان این بیماری انواع داروها و واکسن‌ها ساخته و روی افراد مختلف آزمایش شده است.

اما این روزها خبرهای خوبی در رابطه با این بیماری به گوش می‌رسد. محققان در یک شرکت دارویی اعلام کرده‌اند به دارویی انحصاری با نام «ترووادا»(Truvada) دست یافته‌اند که نوعی داروی پیشگیری است و تا سال 2021 آن‌را به بازارعرضه خواهند کرد.

اما نکته قابل تامل در مورد این دارو، اول پیشگیری‌کنندگی آن است؛ یعنی این دارو در واقع یک واکسن است و نه یک داروی درمان‌کننده که خبر بسیار خوبی است برای جامعه امروز بشری که به انحاء مختلف در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد. نکته مهم دیگر قیمت بسیار گران این واکسن است که می‌تواند آن‌را انحصاری کند و موجب شود اقشار فقیر و در نتیجه آسیب‌پذیرتر نتوانند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند، مگر این‌که NGOها برای تقبل هزینه 1500 تا 2000 دلاری هر واکسن پیشقدم شوند و آن‌را در اختیار افراد فقیر و در معرض خطر قرار دهند. تا سال 2021 جهان شاهد اتفاقات و تغییر و تحولات بسیاری خواهد بود. شاید یکی از این اتفاق‌ها ارزان‌تر شدن و در دسترس‌تر بودن این دارو باشد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد