گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

استارت جهانی والیبال به امید یک پایان خوش

مسابقات والیبال قهرمانی جهان از فردا برای بلندقامتان ایرانی با دیدار مقابل پورتوریکو آغاز می شود.

به گزارش  "ورزش سه"، بعد از ۴ سال انتظار والیبال دوستان در سطح جهان به پایان رسید و از ۲ روز قبل رقابت های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ به میزبانی ۲ کشور ایتالیا و بلغارستان استارت خورد. ۲۴ تیم در این دوره حضور دارند که در ۴ گروه ۶ تیمی با یکدیگر تقسیم شدند. اولین بازی های نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان با پیروزی ایتالیا مقابل ژاپن و بلغارستان برابر فنلاند یکشنبه شب با حضور پرتعداد تماشاگران ۲ میزبان بازی ها در وارنا و رم پیگیری شد.


از فردا سایر مسابقات پیگیری می شود و تیم ملی ایران هم با هدایت ایگور کولاکوویچ و تمام ستارگان باتجربه و جوانش در گروه چهارم کار خود را آغاز خواهد کرد.

 


۱۴ سرباز و ۶ بازیکن باسابقه


سعید معروف، محمد طاهر وادی، امیرحسین توخته، سید محمد موسوی، میلاد عبادی پور، فرهاد قائمی، محمدجواد معنوی نژاد، مرتضی شریفی، علی شفیعی، سامان فائزی، امیر غفور، صابر کاظمی، مهدی مرندی و محمدرضا حضرت پور ۱۴ بازیکن اعزامی ایران به مسابقات والیبال قهرمانی جهان ۲۰۱۸ هستند. اینکه فقط ۶ بازیکن از میان این ۱۴ نفر در دوره قبلی حضور داشتند، نشان می دهد که کولاکوویچ با ترکیب نسبتا کم تجربه ای تیمش را راهی معتبرترین مسابقات در سطح والیبال جهان کرده است. معروف، موسوی، فائزی، غفور، قائمی و عبادی پور ۴ سال قبل توانستند با تیم ملی به عنوان ششمی جهان دست پیدا کنند.

 

 

 

پورتوریکو؛ حریف نسبتا آسان در گام اول


تیم ملی والیبال ایران فردا از ساعت ۱۸:۳۰ در وارنای بلغارستان به مصاف پورتوریکو می رود. چند باری این تیم از قاره آمریکای شمالی در سال های اخیر مقابل تیم های بزرگ ایستاده؛ اما هیچ وقت نتوانسته در حد تیم های سطح اول جهان خودش را نشان دهد.با اینکه نباید در رقابت های بزرگی چون قهرمانی جهان هیچ حریفی را دست کم گرفت؛ اما در گام اول فقط انتظار برد از شاگردان کولاکوویچ می رود تا آنها برای بازی های سخت روزهای آتی آماده شوند.

 


بلغارستان و لهستان؛ حریفان خطرناک


فنلاند، کوبا، بلغارستان و لهستان دیگر حریفان ایران در گروه D به جز پورتوریکو هستند. بلغارستان با توجه به قدرت خودش و استفاده از شرایط میزبانی و لهستان هم به عنوان قهرمان دوره قبلی جزو حریفان اصلی ایران در مرحله گروهی به شمار می روند. البته که نباید کوبا را که با نسلی جوان و جدید وارد مسابقات شده، دست کم گرفت. از این گروه ۴ تیم به دور بعدی صعود می کنند؛ اما جایگاه تیم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون حریفان آنها را در دور بعدی مشخص خواهد کرد.

 

 


مروری بر سابقه ایران؛ ششمی بهترین عنوان


* حضور در نوزدهمین دوره رقابت های قهرمانی جهان که به میزبانی ایتالیا و بلغارستان برگزار می شود، ششمین حضور ایران در این رقابت هاست. تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار در دوره هفتم رقابت های قهرمانی جهان و در سال  ۱۹۷۰ به این رقابت ها راه یافت که با هدایت «میروسلاو اجیم» ۵ شکست در کارنامه خود ثبت کرد و به عنوان بیست و یکمی رسید.


*  ۲۸  سال طول کشید تا والیبال ایران دومین حضورش در قهرمانی جهان را تجربه کند و«موهیکو ماتسوموتو» ژاپنی برای دومین بار روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ایران نشست و همراه تیم ملی ایران در رقابت هایی که کشور خودش میزبان بود، شرکت کرد. در این دوره والیبالیست های ایران در گرفتن یک ست از حریفان خود ناکام بودند و تمام بازی های خود را سه بر صفر به حریفان قدرتمند خود کوبا، لهستان و آرژانتین واگذار کردند.


* بعد از یک دوره غیبت تیم ملی والیبال ایران بازهم موفق شد راهی رقابت های جهانی ۲۰۰۶ شود. «میلوراد کیجاچ» صربستانی روی نیمکت ایران حضور داشت؛ اما او هم نتوانست تفاوتی را برای والیبال ایران رقم بزند و با رکورد صددرصد شکست این رقابت ها را ترک کرد.


* این بار حضور ایران در رقابت های جهانی با وقفه رو به رو نشد و تیم ملی ایران موفق شد برای نخستین بار در تاریخ دو دوره پشت سرهم در این رقابت ها حاضر شود. شاگردان مرحوم حسین معدنی در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ با ایتالیای میزبان، مصر و ژاپن هم گروه شدند.این دوره برای ایران با مقام نوزدهمی به پایان رسید؛ اما اتفاق مهم برای والیبال ایران کسب اولین برد در این رقابت ها بود.ژاپن اولین تیمی بود که در رقابت های جهانی برابر ایران شکست می خورد و تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه 3 بر یک برابر ژاپن صاحب برتری شود. تیم ملی در سه ست پیاپی مغلوب مصر شد؛ اما نمایش فوق العاده ای برابر ایتالیای میزبان داشت و ایتالیا با سختی و با نتیجه 3 بر 2 ایران را شکست داد.

 

* تیم ملی والیبال ایران در سومین دوره حضور متوالی خود در رقابت های جهانی نمایش فوق العاده ای با اسلوبودان کواچ داشت.ملی پوشان ایران در این دوره با فرانسه، آمریکا، ایتالیا، بلژیک و پورتوریکو هم گروه شدند. نمایش تیم ملی در سال های گذشته باعث شد که همه انتظار نتایج بهتری نسبت به دوره های گذشته این رقابت ها داشته باشند. همین اتفاق هم رخ داد و تیم ملی در پایان در جایگاه مناسب ششمی جهان قرار گرفت. در دور گروهی شاگردان کواچ ایتالیا، آمریکا، بلژیک و پورتوریکو را بردند و با یک باخت برابر فرانسه با 11 امتیاز در جایگاه دوم گروه خود قرار گرفتند. در دور دوم نیز ایران با فرانسه، لهستان، آمریکا، صربستان، آرژانتین، ایتالیا و استرالیا هم گروه شدند. نمایش خوب ایران ادامه داشت. استرالیا، آرژانتین، صربستان سه تیم مغلوب برابر ایران بودند اما لهستانی ها موفق شدند 3 بر 2 ایران را ببرند. برد مقابل ایتالیا و باخت برابر فرانسه در دور اول در این مرحله هم محسوب شد. با این نتایج تیم ایران با 15 امتیاز در جایگاه سوم گروه قرار گرفت و همراه با فرانسه و لهستان به دور بعد راه یافت. برای صعود به جمع چهارتیم برتر رقابت های قهرمانی جهان ایران باید به مصاف فرانسه و آلمان می رفت. تیم ملی 3 بر صفر برابر آلمان و 3 بر 2 برابر فرانسه شکست خورد ونتوانست جایی در نیمه نهایی داشته باشد. در بازی تعیین تیم های پنجم و ششم نیز ایران 3 بر صفر مغلوب روسیه شد و در جایگاه ششم قرار گرفت.

 

 

سکوی جهانی رویا نیست


با توجه به عنوان ششمی دوره قبل و همچنین مدال برنزی که تیم ملی ایران سال گذشته در رقابت های قهرمانان قاره ها کسب کرد، حالا می توانیم بگوییم سکوی جهانی دیگر برای والیبال ایران رویا نیست. با مرور خاطره های گذشته به یاد می آوریم که حتی گرفتن یک ست هم در مسابقات جهانی برای والیبال رویا بوده؛ اما حالا درباره مدال گرفتن در مسابقات قهرمانی جهان صحبت می کنیم. چند باخت اخیر در بازی های تدارکاتی برخی علاقه مندان به والیبال را نگران کرده؛ اما به نظر می رسد کولاکوویچ از این مسابقات بهترین استفاده را برده تا هم ترکیب اصلی تیمش را بشناسد و هم ضعف های بازیکنان را به آنها یادآوری کند. باید دید ایران می تواند در نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان نمره ۲۰ بگیرد یا اتفاقات دیگری در راه است.

 


برنامه تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی این چنین خواهد بود:


* چهارشنبه 21 شهریور
ساعت ۱۸:۳۰: ایران -پورتوریکو


* پنجشنبه 22 شهریور
ساعت ۲۲:۱۰: ایران-بلغارستان


* شنبه 24 شهریور
ساعت ۱۸:۳۰: کوبا-ایران


* دوشنبه 26 شهریور
ساعت ۲۲:۰۰: لهستان-ایران


* سه شنبه 27 شهریور
ساعت ۱۸:۳۰: ایران-فنلاند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد