گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک بر پوست

همه‌ی ما شنیده‌ایم که: همانی هستیم که می‌خوریم. اما آیا به این معنی است که با حل کردن یک قاشق کره در قهوه‌ی صبحانه پوستمان چرب و نرم می‌شود؟ ظاهراً بعضی از طرفداران رژیم‌های پُرچرب و بسیار کم کربوهیدرات این‌طور فکر می‌کنند!

رژیم غذایی کتوژنیک


رژیم‌های کتوژنیک هر روز معروف‌تر می‌شوند و افراد بیشتری تصمیم می‌گیرند نان و پاستا را با غذاهای پُرچرب مثل آووکادو یا کره بادام زمینی جایگزین کنند. کاهش وزن سریعی که خیلی از افراد در رژیم‌های کتوژنیک به آن می‌رسند، انگیزه‌ای شایع است اما تأثیر این رژیم‌ها روی پوست هنوز کاملاً مشخص نیست. عده‌ای گزارش می‌کنند که با این رژیم پوستشان شفاف‌تر و روشن‌تر شده در حالی که عده‌ای دیگر با کهیرهای قرمز و خارش‌دار در قسمت بالاتنه روبرو می‌شوند.

رژیم غذایی کتوژنیک چیست و چرا این‌قدر مشهور شده؟

تفکر پشت رژیم کتوژنیک، تعلیم چربی سوزی به بدن است تا به جای کربوهیدرات، چربی‌ها را بسوزاند و وزن کم کنید و احساس سیری بیشتری داشته باشید. با افزودن چربی‌های بیشتر به رژیم غذایی و حذف کربوهیدرات‌ها، بدن را در یک حالت طبیعی متابولیک قرار می‌دهید که به آن کتون زدگی می‌گویند و طی آن، بدن چربی‌ها را به کتون‌ها تبدیل می‌کند و کتون‌ها به جای پروتئین و کربوهیدرات‌ها تبدیل به منبع اصلی انرژی می‌شوند و از لحاظ تئوریک کاهش وزن خواهید داشت.


فواید رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

هر چند رژیم کتوژنیک در اصل برای کمک به کنترل صرع در کودکان به وجود آمد اما مقاله‌ها و توصیه‌های بعدی توصیه کردند که افزایش مصرف چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند راهی مؤثر برای کنترل سرطان و کاهش قند خون در دیابت نوع دوم باشد؛ اما این روزها، کاهش وزن معروف‌ترین نتیجه‌ای است که در مورد رژیم‌ها کتوژنیک مطرح است. رژیم کتوژنیک ذاتاً محدودکننده است و این پتانسیل را دارد که موجب کمبود مواد مغذی در بدن شود.

آیا رژیم غذایی کتوژنیک عوارض ناخوشایند دارد؟

کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند مجبورتان کند فیبر خیلی کمی مصرف کنید و در نتیجه مشکلاتی در گوارشتان پیدا کنید. یبوست مشکلی رایج در رژیم کتوژنیک است چون مصرف غذاهای فیبردار و میوه و سبزی بسیار محدود می‌شود. از همه مهم‌تر، محدودکننده بودن رژیم کتوژنیک می‌تواند موجب اختلال خوردن در برخی از افراد شود از این رو رژیم کتوژنیک به آن‌هایی که سابقه‌ی اختلال خوردن دارد توصیه نمی‌شود.
رژیم کتوژنیک از لحاظ مغذی بودن می‌تواند دردسرساز باشد. عده‌ای ممکن است به اشتباه تصور کنند اجازه دارند هر غذایی را صرفاً به دلیل چرب بودن مصرف کنند؛ انتخابی که می‌تواند بر سلامت عمومی آن‌ها اثر بدی بگذارد از جمله سلامت پوست.

کاهش مصرف کم کربوهیدرات چه اثری روی پوست دارد؟

اگر رژیم کم کربوهیدرات به درستی اجرا شود می‌تواند اثر خوبی روی پوست بگذارد یعنی با حذف کربوهیدرات‌های ساده و افزایش مصرف چربی‌های سالم می‌توانید التهاب‌های اضافی در بدن را هدف بگیرید. التهاب، عامل اصلی بروز آکنه است. این کربوهیدرات‌های ساده هستند که التهاب ایجاد می‌کنند. وقتی شما التهاب را در بدنتان کاهش می‌دهید می‌توانید اثرش را روی پوست ببینید چون پوستتان درخشان‌تر شده و کمتر ملتهب می‌شود.
در پیش گرفتن رژیم غذایی ضدالتهابی می‌تواند موجب عارضه‌ای به نام پروریگو پیگمنتوزا شود که معمولاً به آن کهیرهای کتونی نیز می‌گویند. این یک بیماری نادر التهابی است که اغلب در افرادی که در مراحل اولیه‌ی کتون زدگی قرار دارند دچارش می‌شوند.


افزایش مصرف چربی چه اثری روی پوست دارد؟

اسیدهای چرب امگا 3 برای پوست و مو بسیار مفیدند. خیلی از افراد نگران این هستند که مصرف زیاد چربی باعث آکنه می‌شود اما این‌طور نیست. باز هم نکته اینجاست که در رژیم کتوژنیک مجاز نیستید هر نوع چربی مصرف کنید. افزایش مصرف چربی‌های سالم مثل سالمون و گردو به برطرف شدن خشکی پوست، خارش پوست و پوسته شدن کمک می‌کند.

بالاخره رژیم کتوژنیک برای پوست خوب است یا بد؟

هر چند رژیم کتوژنیک این پتانسیل را دارد که آکنه را برطرف کند اما این اثر هنوز تضمین شده نیست چون از همه‌ی این حرف‌ها گذشته، پوست هر کسی متفاوت است.
مثلاً آزاد بودن در مصرف محصولات لبنی مانند کره و پنیر و خامه در رژیم کتوژنیک می‌تواند برای بعضی از افراد مسئله ساز شود. برای عده‌ای لبنیات عامل آکنه است. بنابراین می‌توانید امتحان کنید تا ببینید مصرف لبنیات چه تأثیری روی پوست شما دارد.
یادتان باشد که این رژیمی نیست که قرار باشد برای پوستتان کاری بکند پس اگر می‌خواهید پوستتان درخشان‌تر شود بهتر است تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید مثلاً به مقدار کافی آب بنوشید، از مصرف چربی‌های اشباع شده یا همان چربی‌های بد اجتناب کنید و کمتر کربوهیدرات‌های ساده مصرف کنید.
قصدتان از رژیم گرفتن هر چه که هست حتماً با پزشکتان مشورت کنید. هر چند افرادی که دیابت نوع دوم دارند ممکن است از رژیم کتوژنیک سود ببرند اما لزوماً برای همه این‌گونه نیست. مثلاً مصرف زیاد پروتئین ممکن است به کلیه‌ها آسیب بزند. گروه‌های دیگری که نباید رژیم‌های کتوژنیک را در پیش بگیرند شامل مادران باردار، کودکان و افرادی می‌شود که داروهای خاصی مصرف می‌کنند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد