گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

برای فیفا موفقیت "ژن خوب ها" اهمیت دارد!

 با توجه به عملکرد داوراروگوئه ای در دیدار ایران و اسپانیا، سرمربی تیم ملی به بازیکنان ایران در خصوص رفتارشان در بازی مقابل پرتغال هشدار داده است.کارلوس کی روش و ملی پوشان ایران واهمه ای بزرگ از داوری بازی آخر برابر پرتغال دارند و علت آن هم حذف ستارگان بزرگ از جام جهانی است! شاید در نگاه اول این جمله تعجب برانگیز باشد اما در این گزارش به بررسی این مسئله می پردازیم.

در تورنمنت های بزرگ مثل جام جهانی برای اسپانسرها هیچ چیز مهمتر از ستاره ها نیست. آنها سرنوشت جام ها را مشخص می کنند و باعث می شوند که این تورنمنت بزرگ به واسطه اسپانسرینگ سر پا باشد. در حال حاضر فوتبال جهان سه سوپر استار دارد؛ مسی در آرژانتین، محمد صلاح در مصر و کریس رونالدو در پرتغال.

دو باخت نخست مصری ها برابر اروگوئه و روسیه مفهومش یک چیز بود؛ خداحافظی سریع صلاح از جام.

اما فقط صلاح نیست که زود رفته. حالا آرژانتین هم شرایطی دشوار در گروهش دارد. آنها در دو بازی یک امتیاز دارند و روز آخر برای شان بردن نیجریه اصلا کار ساده ای نخواهد بود. تازه آنها اسیر جنگ داخلی با سامپائولی، سرمربی شان هم شده اند و تیم شان از داخل دچار بحران شده است.

در این شرایط برای جام فقط یک سوپر استار باقی مانده که اتفاقا در دو بازی اول 4 گل هم زده و 4 امتیاز برای تیمش ساخته است. او تنها ستاره مهم جام است که می تواند در رقابت ها باقی بماند و این حضور گره خورده به بازی با ایران و همین مسئله ماهیت هشدار کی روش به بازیکنان تیم ملی را مشخص می کند. در بازی با اسپانیا سرمربی تیم ملی نسبت به برخورد متفاوت داور اروگوئه ای معترض بود و تصاویر برخورد داور با بازیکنان ایران و همان تصاویر در برخورد او با اسپانیایی ها نشان می دهد که شرایط خیلی هم برابر نیست.رفتار پرخاشگرانه داور با ستاره های ایران و مماشاتش با یاران رقیب یعنی در فیفا شهروند درجه یک و دو وجود دارد و به عبارتی برای فیفا هم موفقیت "ژن خوب ها" اهمیت دارد.

در این شرایط دشوار و فشار اسپانسرها ایرانیان باید بدانند که فیفا تنها از یک چیز خیلی می ترسد؛ فشار افکار عمومی. به خصوص که در پرونده تحریم های نایکی علیه بازیکنان تیم ملی، اعتبار فیفا هم خدشه دار شده است.حالا آنها قطعا برای شان بودن رونالدو در جام درآمدزا تر از شیر بچه های ایران است اما الان وقتش شده تا مردم ایران این 80 میلیون، یک ضربان قلب را به واقعیت بدل کنند.بی تردید باز نشر تصاویر رفتار دوگانه داور بازی با اسپانیا در فضای مجازی و رساندن این اعتراض مسالمت آمیز همراه با احترام به فیفا که مراقب باشید تیم ملی ما قربانی نشود، راهکاری است که باید برایش همه دوستداران تیم ملی کمک کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد