X
تبلیغات
رایتل

رسشنامه PAR-Q آغاز راه بی‌تحرک‌ها در ورزش

27 شهریور 1396 11:45 نویسنده: دانیال تارمست چاپ

یک متخصص پزشکی ورزشی انجام 90 دقیقه ورزش هوازی با شدت بالا یا 150 دقیقه با شدت متوسط در هفته را برای حفظ سلامتی به تمام افراد جامعه توصیه می‌کند.

دکتر امیرحسین عابدی یکتا در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در کنار انجام 90 دقیقه فعالیت ورزشی با شدت بالا یا 150 دقیقه با شدت متوسط در طول هفته، 2 جلسه ورزش‌های قدرتی، انعطاف‌پذیری و کشش نیز توصیه می‌شود تا فرد سلامتی خود را تضمین کند.

وی درخصوص کسانی که اصلا فعالیت ورزشی نداشته و به دنبال شروع یک نوع فعالیت ورزشی هستند، توصیه کرد: در این گونه افراد باید ابتدا ارزیابی خطر شروع ورزش از طریق پرسشنامه‌ای تحت عنوان (PAR-Q) مشخص شود. در صورت پاسخ مثبت به سوالات این پرسشنامه، قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی با متخصصان پزشکی ورزشی مشورت و سپس اقدام به انجام ورزش نماید.

عابدی خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها همزمان با شروع فعالیت ورزشی علایم بیماری از جمله ناراحتی‌های قلبی، مشکلات ارتوپدی و... نیز نمایان می‌شود که در این صورت فرد با ارزیابی و بررسی میزان خطر می‌تواند به فعالیت‌هایی بپردازد که سلامتی وی را تهدید نکند. در ضمن در افراد بالای 45 سال که احتمال فشار خون بالا، بیماری‌های دیابتی، کم‌کاری و پرکاری تیروئید و آسم وجود دارد و با شروع ورزش احتمال بروز آسیب و عوارض قلبی زیاد است، قبل از انجام هر نوع فعالیتی باید توسط متخصصان پزشکی ورزشی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا بر اساس نسخه ورزشی که به آن تجویز می‌شود به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ورزش همانند هر کار دیگری در کنار مزایایی که دارد خطرآفرین نیز هست. اما با مشخص شدن نوع ورزش و شدت آن نه تنها خطری به دنبال نخواهد داشت بلکه در کاهش امراض بیماری‌ها نیز نقش بسزایی دارد.

--------------------------------------

شما می توانید این پرسشنامه را از لینک زیر داتلود کنید.

PAR-Q به زبان فارسی


PAR-Q به زبان انگلیسی

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل (پنهان میماند) :
وب/وبلاگ :
متن نظر :