X
تبلیغات
رایتل

فواید گشتن در طبیعت برای سلامتی - قسمت اول

29 خرداد 1396 12:50 نویسنده: دانیال تارمست چاپ

بهار و طبیعت زیبایش به همراه آب و هوای دلنشین آن نشاط آور است. متخصصان توصیه کرده اند که بهتر است افراد مدت زمان بیشتری را برای بودن در طبیعت اختصاص دهند. طبیعت یکی از بهترین و موثرترین راه های ارتقای سلامت جسمی و روانی انسان است که ما در اینجا به چند مورد از این فواید اشاره می کنیم.

طبیعت و سلامت

بهبود حافظه ی کوتاه مدت

در تحقیقاتی که توسط یکی از دانشگاه های معتبر دنیا انجام گرفته، روی تعدادی از دانشجویان یک آزمون مختصر حافظه انجام گرفت و سپس آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. گروهی برای پیاده روی در مناطقی مانند باغ ها در نظر گرفته شدند و گروه دیگر به پیاده روی در محیط شهری پرداختند. سپس مجددا از دو گروه آزمون حافظه صورت گرفت و نتایج جالب توجهی به دست آمد. 

افرادی که به پیاده روی در باغ ها و در میان درختان پرداخته بودند، 20 درصد بهبود در عملکرد حافظه ی شان نسبت به آزمون اول ملاحظه گردید. اما در افرادی که در مناطق شهری به پیاده روی پرداخته بودند، این بهبود عملکرد دیده نمی شد.

نتایج تحقیقات مشابهی نشان داد در افراد دچار افسردگی، تقویت عملکرد حافظه ی کاری در افرادی که به پیاده روی در طبیعت می پردازند بسیار بیشتر از افرادی است که به پیاده روی در مناطق شهری می پردازند.

تجدید انرژی روانی

محققان معتقدند یکی از عوامل مهمی که سبب می شود تا ذهن از حالت خستگی روانی خود خارج گردد، سپری کردن اوقاتی در خارج از منزل و در دامان طبیعت است. نتایج تحقیقات نشان داده است که انرژی روانی افراد حتی با نگاه کردن به تصاویر طبیعت نیز بهبود پیدا می کند (تأثیری که در تصاویر مناطق شهری وجود ندارد). این نتایج همچنین نشان داده که زیبایی های طبیعی می تواند سبب ایجاد « احساس احترام توأم با ترس و تعجب» (ابهت) باشد که خود این عامل می تواند یکی از بهترین راه ها برای تقویت ذهن و روان باشد.

کاهش استرس

ناراحت و افسرده اید؟ به طبیعت رجوع کنید. تحقیقات نشان می دهد که سطح تولید کورتیزول (هورمونی که اغلب به عنوان نشانه ی استرس شناخته می شود) در دانش آموزانی که برای دو شبانه روز به طبیعت فرستاده شده بودند، در سطح پایین تری نسبت به دانش آموزانی که این مدت را در شهر سپری کرده بودند قرار داشت.

در فضای باز، می تواند اثر محافظتی بر روی چشم و کاهش خطر ابتلا به نزدیک بینی داشته باشد

در تحقیق دیگری، دانشمندان پی بردند که هم میزان ضربان قلب و هم سطح کورتیزول در محیط جنگل نسبت به محیط شهری کاهش پیدا می کند. در مناطق پر از استرس (شهرها) ایجاد جنگل و پارک های جنگلی می تواند راه نجاتی برای کاهش سطح تنش ها باشد. در محیط های کاری، وجود یک پنجره با چشم انداز طبیعت می تواند در کاهش سطح استرس کارمندان و افزایش رضایت شغلی موثر باشد.

کاهش التهاب

التهاب یک واکنش طبیعی است که بدن نسبت به تهدیدهایی نظیر عوامل بیماری زا از خود نشان می دهد. اما هنگامی که التهاب در بخش آسیب دیده در حال بهبود یافتن است، این مرحله با طیف گسترده ای از مشکلات نظیر اختلالات خود ایمنی، بیماری التهابی روده، افسردگی و سرطان ارتباط پیدا می کند. ماندن در طبیعت می تواند راهی برای کمک به حفظ و کنترل این حالت باشد.

در تحقیقی نشان داده شد، دانش آموزانی که زمان خود را در جنگل سپری کردند سطح پایین تری از التهاب را نسبت به همتایانی که زمان شان در شهر سپری شد تجربه می کنند. همچنین بیماران سالمندی که برای یک هفته به محیط جنگلی و طبیعی فرستاده شدند، نشانه های موثرتری را در کاهش التهاب و فشار خون از خود نشان دادند.

فواید چشمی

در مطالعات بر روی کودکان، نتایج فراوانی در این خصوص به دست آمده که فعالیت در فضای باز، می تواند اثر محافظتی بر روی چشم و کاهش خطر ابتلا به نزدیک بینی داشته باشد. در تحقیقی که با در نظر داشتن 2000 دانش آموز برای دو سال صورت گرفت، محققان متوجه شدند که میان سپری کردن زمان بیشتر در خارج از منزل و شیوع کمتر مشکل نزدیک بینی در کودکان 12 ساله رابطه ی موثری وجود دارد. این تأثیر در دانش آموزانی که زمان زیادی را در منزل و در حال ورزش گذرانده بودند، مشاهده نگردید، لذا این امر نشان دهنده ی آن است که در این گونه موارد، برقراری ارتباط (میان انسان و طبیعت) از فعالیت بدنی موثرتر خواهد بود.

در تحقیقی که بر روی دو دبستان با ضریب نزدیک بینی برابر انجام شد، از دانش آموزان دبستانی خواسته شد تا زمان تعطیلات خود را در فضای باز سپری کنند و از انجام این کار در دبستان دیگر اجتناب گردید. نتایج تحقیقات پس از یک سال نشان داد که میزان نزدیک بینی در دبستانی که تحت کنترل و فاقد فعالیت در فضای باز بوده 17.65 درصد و در دبستان دیگر با فعالیت در فضای باز تنها 8.41 درصد بود.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل (پنهان میماند) :
وب/وبلاگ :
متن نظر :