گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نانوفیبری که صدای سلول ها را می شنود

محققان آمریکایی نانوفیبری ابداع کرده اند که شبیه یک گوشی کوچک پزشکی می تواند صدای سلول ها را بشنود.به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، یک فیبر بصری به اندازه نانو ابداع کرده اند که می تواند به نیروهای ایجاد شده توسط سلول ها گوش دهد و انها را احساس کند.

پهنای این وسیله که در واقع یک نوع گوشی پزشکی برای سلول های منفرد محسوب می شود فقط چند صد نانومتر است که 100 برابر نازکتر از یک تار موی انسان است.این فیبر 10 برابر حساس تر از یک میکروسکوپ نیروی اتمی است. زمانیکه محققان این دستگاه را در یک محلول حاوی یک نمونه کوچک از میکروب های رایج روده قرار دادند، این فیبر توانست نیروهایی را که ده تریلیون برابر کمتر از یک نیوتن است را تشخیص دهد.

همچنین زمانیکه این فیبر در معرض سلول های کشت شده قلب موش قرار گرفت، توانست صداهایی به کمی منفی 30 دسی بل را تشخیص دهد.دونالد سیربولی استاد مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو در یک بیانیه خبری گفت:این تحقیق درهای جدیدی را برای ردیابی تعاملات و تغییرات کوچکی باز می کند که پیش از این قابل ردیابی نبودند.

وی افزود: این دستگاه می تواند برای مطالعه بیومکانیک های سلول ها و تشخیص تغییرات بالقوه مضر مورد استفاده قرار گیرد. این فیبر می تواند به علائم یک حمله ویروسی یا رشد سرطانی گوش کند.محققان این فیبر جدید نانویی را در مجله journal Nature Photonics توصیف کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد