گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

اطلس بیماری‌های شایع ایرانیان منتشر شد

در نخستین مجمع ملی سلامت در ایران از کتاب اطلس بیماری‌های شایع ایرانیان رونمایی شد. بر اساس آمار منتشر شده در این کتاب، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی عامل 50 درصد از مرگ و میر مردم ایران است.

سیب پزشکی

اطلس بیماری‌های شایع ایرانیان بر اساس نتیجه پیمایش وزارت بهداشت از استان‌های ایران، اطلاعاتی را درباره بیماری‌های شایع ایرانی‌ها و همچنین سبک زندگی آنها در زمینه بهداشت و سلامت منتشر کرده است

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران، ضمن گزارش اطلاعات منتشر شده در این اطلس از افزایش شاخص چاقی بین مردان و زنان ایرانی خبر داد.

هاشمی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر مردم ایران است، گفت که مصرف نمک در بین ایرانی‎ها سه برابر مصرف مجاز است. بر اساس این آمار، مردان ایرانی بیشتر از زنان نمک مصرف می‌کنند.

چربی خون مردان ایرانی بیشتر از زنان است. شهرنشین‌ها بیشتر از روستایی‌ها مشکل چربی خون دارند و همچنین شیوع چربی خون در تهران بیشتر از بقیه مناطق ایران است

کمبود فعالیت فیزیکی در میان ایرانیان یکی از دیگر موارد منتشر شده در اطلس سلامت است. ۹۶ درصد زنان و ۸۳ درصد مردان ایرانی کم‌تحرک هستند و شهرنشین‌ها نیز فعالیت فیزیکی کمتری نسبت به مردم مناطق روستایی دارند. با این حال تحرک روستانشین‌های ایران نیز بسیار پایین است و تنها ۱۸ درصد آنها مشکل کم‌تحرکی ندارند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که میزان تحرک در بین زنان در سنین مختلف پایین است و میزان تحرک فیزیکی در یک دختر ۱۳ ساله با یک زن ۵۰ ساله تفاوت چندانی ندارد. کمترین میزان تحرک در ایران نیز در میان زنان بوشهری گزارش شده است.

آمارهایی که در مجمع ملی سلامت و بر اساس اطلاعات اطلس سلامت ایرانیان و بیماری‌های شایع در ایران ارائه شده است:

*چربی خون مردان ایرانی بیشتر از زنان است. شهرنشین‌ها بیشتر از روستایی‌ها مشکل چربی خون دارند و همچنین شیوع چربی خون در تهران بیشتر از بقیه مناطق ایران است.

*شیوع دیابت در میان زنان ایرانی بیشتر از مردان است. شهرنشین‌ها بیشتر از روستایی‌ها به دیابت مبتلا می‌شوند و بیشترین آمار دیابت در میان زنان استان سمنان مشاهده شده است.

*حدود ۲۸ درصد زنان و مردان ایرانی فشار خون بالا دارند و مردان کردستان بیشترین آمار فشار خون بالا را دارند. نیمی از افراد دارای فشار خون بالا درایران هم از مشکل خود اطلاعی ندارند.

*۲۴درصد شهرنشینان و ۹ درصد روستاییان چاق هستند و زنان مازندران بیشترین میزان شیوع چاقی را دارند.

*مصرف دخانیات در روستاهای ایران بیشتر از شهرهاست و قزوین بیشترین میزان شیوع مصرف دخانیات در ایران را دارد.

*بیش از ۵۰ درصد مردم در ایران میوه و سبزی کافی استفاده نمی‌کنند و بیشترین میزان مصرف میوه در بوشهر است.

منبع : آبان پرس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد