گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مواد غذایی برای جذب کوآنزیم Q10: منبع جوانی

احتمالاً با مکمل های Q10 آشنایی دارید. باید بدانید که کوآنزیم Q10 در مواد غذایی تازه بخصوص در سبزیجات نیز وجود دارد. این ترکیبات مفید را منبع جوانی و شادابی می دانند. 

کوآنزیم کیو تن

کوآنزیم Q10 که با نام «یوبی کینون» نیز شناخته می شود آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی در سلول‌های بدن ما وجود دارد. نقش ضروری آن نیز محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و هر عامل بیرونی است که باعث ایجاد آسیب های اکسیداتیو می شود. این کوآنزیم باعث تولید انرژی برای سلول‌های بدن می شود و مقاومت، قدرت و سفتی عضلات را افزایش می دهد. هر چه میزان کوآنزیم Q10 در بدن بیشتر باشد بیشتر می توانید با اثرات گذر عمر مقابله کنید. از این گذشته Q10 باعث برطرف شدن چین ‌و چروک می شود و حتی در کرم‌ها نیز از این ماده استفاده می شود. در این مطلب به سراغ مواد غذایی طبیعی می رویم که حاوی کوآنزیم Q10 است.

ماهی آزاد

ماهی های سرشار از اسیدهای چرب مانند امگا 3 ها یا حتی امگا 6 ها برای افزایش میزان کوآنزیم Q10 در بدن لازم و ضروری هستند. در بین این ماهی ها، ماهی آزاد بیشترین تأثیر را دارد. توصیه می شود که هر هفته 3 تا 4 مرتبه ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، قزل آلا و همچنین ماهی ساردین میل کنید.

ماهی

مرغ

گوشت ها به طور کلی حاوی میزان زیادی کوآنزیم Q10 هستند. از آنجایی که گوشت های قرمز به دلیل میزان بالای چربی آن‌ها زیاد توصیه نمی شود (چون باعث افزایش کلسترول خون و تری گلیسیرید می شوند) بنابراین بهتر است مرغ را انتخاب کنید. عضلات مرغ منبع فوق العاده Q10 هستند. برای بهره مندی از خواص بیشتر می توانید گوشت مرغ را به همراه مواد غذایی سالم دیگر مانند هویج میل کنید. توصیه می کنیم از سرخ کردن مرغ با روغن بپرهیزید و این ماده غذایی را در ترکیب با مواد غذایی مناسب و در چهارچوب رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید.

بادام هندی

تمام منابع غذایی سرشار از کوآنزیم Q10 به منابع غذایی حیوانی محدود نمی شوند. به عنوان مثال بادام هندی که البته طرفداران زیادی نیز دارد جزو منابع گیاهی این ترکیب مفید است. توجه داشته باشید که 28 گرم بادام هندی حدود 0.8 میلی گرم کوآنزیم Q10 دارد. بهتر است بدانید که بادام هندی مانند انگور سرشار از رسوتراترول است. خواص آنتی اکسیدانی این ترکیب بالاست و بنابراین مصرف منظم و به دور از افراط بادام هندی باعث بهبود جریان خون و محافظت از عضلات می شود. در واقع با مصرف این ماده غذایی مانع از تحلیل رفتن عضلات با گذشت زمان خواهید شد.

بادام هندی

بروکلی

کوآنزیم Q10 به طور فراوانی در بروکلی و ساقه آن وجود دارد. مصرف منظم بروکلی باعث پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و مانع از تشکیل لخته های خونی می شود؛ چون حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کوآنزیم Q10 است. البته گفتنی است که این ترکیب مفید بیشتر در مواد غذایی تازه وجود دارد. بنابراین نمی توان به سبزیجات یخ زده یا کنسروی به عنوان منبع این ماده مفید نگاه کرد.

آب پرتقال و توت فرنگی

میوه ها به طور کلی حاوی کوآنزیم Q10 نیستند. تنها میوه های که به تأمین آن کمک می کنند پرتقال و توت فرنگی است. می توانید آب طبیعی این میوه ها را گرفته و با هم ترکیب کنید. نیازی به افزودن شکر نیست.

آب پرتقال و توت فرنگی

اسفناج

اسفناج از دیگر منابع غذایی سرشار از کوآنزیم Q10 محسوب می شود. اسفناج منبع خوبی است که فواید دیگری نیز دارد و بهتر است آن را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. بهتر است این ماده غذایی را همانند هر ماده غذایی دیگر به صورت تازه به تازه مصرف کنید. برای جذب خواص آن اسفناج را خام میل کنید.

کوآنزیم Q10 به طور فراوانی در بروکلی و ساقه آن وجود دارد. مصرف منظم بروکلی باعث پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و مانع از تشکیل لخته های خونی می شود؛ چون حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کوآنزیم Q10 است

اسفناج سرشار از ویتامین ها، فیبرها و مواد معدنی و همچنین دارای ترکیبات مغذی مانند بتاکاروتن و لوتئین است. باید بدانید که این دو ترکیب مغذی مانع از پیری سلولی می شوند. اگر می خواهید پوستتان سفت و محکم بماند و اگر می خواهید با چین و چروک عمیق پوستتان مقابله کنید و درخشندگی و نشاط را به آن بازگردانید حتماً اسفناج را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید.

پنیر توفو

توفو یک پروتئین 100 درصد گیاهی است که از دانه سویا تهیه می شود. در واقع توفو همان پنیر سویا است. می توانید این پنیر گیاهی را به سالادها و انواع غذاها اضافه کنید. چون یکی از منابع سرشار از کوآنزیم Q10 و همچنین کلسیم است. این ماده غذایی برای محافظت از استحکام استخوان ها و عضلات و همچنین بهبود سلامت عمومی بدن کمک زیادی می کند. باید بدانید که توفو به اندازه گوشت پروتئین دارد و جزو منابع ویتامین B کمپلکس است. این ماده غذایی بخش زیادی از نیازهای روزانه سلول‌ها به پروتئین و ویتامین های B را تأمین و با پیری مقابله می کند.

توفو

حرف آخر

به تدریج که سن بالا می رود بدون خواست و اراده ما بخشی از کوآنزیم Q10 بدنمان از بین می رود. بنابراین لازم است که کمبود را با مصرف مواد غذایی اشاره شده رفع کنید. علاوه بر این مصرف این ماده برای افراد سالمند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر سنتان بالا است و یا والدین مسنی دارید با توصیه پزشک از مکمل های Q10 استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد