گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با مصرف آجیل

مطالعه محققان نشان می دهد که مصرف آجیل به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش می دهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه 'ینا' در آلمان در جریان مطالعه ای نشان دادند که مصرف آجیل(مغزها) اثر مثبتی بر سلامتی دارد زیرا باعث فعال سازی دفاع بدن برای زدودن سموم از گونه های فعال اکسیژن می شوند.

این گونه های فعال اکسیژن توسط اشعه ماورای بنفش ، مواد شیمیایی مختلف و یا متابولیت های (اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی) متمایز مواد غذایی ایجاد می شوند و می توانند باعث آسیب دی.ان.ای شوند که به ابتلا به سرطان منجر می شود.

ویبکه شولرمن از دانشگاه ینا گفت: مغزها و مواد موجود در آنها یک سری مکانیزم های محافظتی را در بدن تحریک می کنند که این گونه های فعال اکسیژن را بی ضرر می سازند.

وی افزود: مدت ها می دانستیم که مغزها مملو از موادی هستند که برای قلب و سیستم گردش خون مفید هستند و از افزایش وزن و یا ابتلا به دیابت پیشگیری می کنند.

وی در مقاله ای که در مجله Molecular Carcinogenesis منتشر شده است ، متذکر شد، برخی مطالعات اثر محافظتی مصرف مغزها را در برابر سرطان روده بزرگ نشان داده اند.

محققان در این مطالعه اثر پنج نوع مختلف مغز شامل مغز ماکادمیا(فندق استرالیایی)، فندق، گردو و همچنین بادام و پسته را بررسی کردند.

محققان این مغزها را به صورت مصنوعی در لوله های آزمایشگاهی هضم و سپس اثرات محصولات نهایی گوارشی را بر لایه های سلولی تجزیه و تحلیل کردند.

محققان نشان داد که فعالیت آنزیم های محافظتی کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز در سلول هایی که تحت درمان قرار می گیرند، افزایش می یابد.

محققان متذکر شدند: به علاوه این محصولات گوارشی موجب تحریک فرایندی می شوند که مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های سرطانی خوانده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد