گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

۲۰ راه نوشتن یک کتاب در ۳۰ روز

اگر نوشتن کتاب شما را می‌ترساند خبر خوب این است که شما تنها نیستید؛ حداقل در ماه نوامبر. سال گذشته -در پانزدهمین سال این پروژه- ۳۲۵۱۴۲ نفر شرکت کردند و بسیاری از آن‌ها آثارشان را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. NaNoWriMo فالوئرهای توییترش را تا ۱۳۳۰۰۰ نفر افزایش داد و از هشتگ‌هایی مثل #NaNoCoach برای گسترش نکات مختلف استفاده کرد.

در ادامه نکاتی را می‌گوییم که هنگام نوشتن و به ویژه شرکت در این مسابقه، باید به آن‌ها توجه کنید. با مجله تخفیفان تا انتهای مطلب همراه باشید.

۱- لذت ببرید.

اگر به دنبال نوشتن هستید، احتمالا از انجام این کار لذت می‌برید. به یاد داشته باشید، حس شادی که هنگام نوشتن دارید را خوانندگان متوجه می‌شوند. زندگی کوتاه است و زمانی که هر یک از ما برای نوشتن داریم از آن هم کوتاه‌تر است. زندگیتان را صرف انجام کارهایی که دوست ندارید، نکنید (مخصوصا اگر کسی بابت آن به شما پولی نمی‌دهد).

۲- خودتان را بشناسید.

اگر از نوشتن لذت نمی‌برید ایرادی ندارد. این همان چیزی است که هنگام شروع کردن کارهایی مانند نوشتن برای ماه ملی رمان نویسی، سعی دارید متوجه شوید. ممکن است نخواهید کتاب بنویسید. ممکن است موضوع برای شما جالب نباشد یا شما را جذب نکند.

۳- تمرین کنید.

حتی اگر از یک میز سرپایی استفاده می‌کنید، باید بدانید که نوشتن اکثرا یک فعالیت بی‌حرکت و ساکن است. اگر ورزش کنید بیش‌تر روی کارتان تمرکز خواهید کرد. اگر ترجیح می‌دهید صبح بنویسید، بعدازظهر ورزش کنید. فراموش نکنید این کار، یک امر دراز مدت است و بهتر است بعد از نوامبر هم آن را ادامه دهید.روی فرم بودن ضروری است، زیرا بیماری ممکن است شما را از دور خارج کند.

20-ways-to-write-a-book-in-30-days (2)

۴- در نوشتن تداوم داشته باشید.

از چیزی که می‌نویسید مطمئن باشید؛ یا حداقل  هر روز مطالبی که قبلا نوشته‌اید را ویرایش کنید. بهتر است مدام با دنیایی که آفریده‌اید در ارتباط باشید، زیرا اگر ۴۸ ساعت از آن دور باشید از خالق آن اثر تبدیل به خواننده آن می‌شوید.

۵- از فرصت‌ها استفاده کنید.

اگر به خودتان بگویید ۳۰ دقیقه در روز، کافی نیست، هرگز هیچ کاری انجام نخواهید داد. از هر مقدار زمانی که دارید استفاده کنید. یادتان باشد که اگر هر روز ۳۰ دقیقه بنویسد در کل ماه زمان زیادی خواهد بود.

۶- به اندازه بخورید.

قبل از نوشتن خیلی کم یا خیلی زیاد غذا نخورید؛ زیرا هنگام نوشتن باید آگاه و هوشیار باشید.

۷- اجتماعی باشید.

اجازه ندهید نوشتن شما را منزوی کند. بخشی از نویسندگی این است که بدانید انسان‌ها چگونه حرف می‌زنند و رفتار می‌کنند. اگر خودتان را منزوی کنید یکی از ابزارهای یادگیری را نادیده گرفته‌اید.

۸- شغلتان را بپذیرید.

سخت‌ترین کار این است که هنگام نوشتن، نگران پول یا شغل خود باشید. شغلتان را به عنوان وظیفه‌ای که در تضاد با هنر شما است، نبینید. در مقابل به این فکر کنید چگونه این دو می‌توانند مکمل همدیگر باشند. شرکت یا کارفرمایتان را به عنوان حامی مالی و همکارانتان را مانند خوانندگانتان ببینید.

20-ways-to-write-a-book-in-30-days (3)۹- بخوانید.

علاوه بر نوشتن، بهترین راه برای پرورش مهارتتان، کتاب خواندن به صورت مداوم است. هنگام خواندن شما با بخش‌هایی مواجه می‌شوید که نویسنده در انتقال احساسی که شما نیز روی آن کار می‌کنید موفق بوده یا شکست خورده است؛ در هر دو صورت شما در حال یادگیری هستید.

۱۰- نگران تعداد کلمات نباشید.

تعداد کلمات یک کتاب، فقط یک عدد است. مطمئنا تنها چیزی که شما نمی‌خواهید این است که نوشته‌ی شما به خاطر ۵۰۰۰۰ کلمه پر از صحنه‌های بی‌محتوا باشد. اگر در آخر نوامبر ۴۰۰۰۰ کلمه بنویسید که دوستشان دارید، خوشحال‌تر خواهید بود.

۱۱- تجدیدنظر کنید.

مطمئنا نمی‌خواهید کل ۳۰ روز را صرف کامل کردن ۲۵۰ کلمه‌ای کنید که روز اول نوشته‌اید؛ پس به کارتان ادامه دهید. گاهی باید تجدیدنظر کنید و ممکن است چند بار این کار را انجام دهید.

۱۲- خیال‌بافی کنید.

حتی اگر از آن‌چه می‌نویسید لذت می‌برید، روزهایی وجود دارند که حس می‌کنید نویسندگی یک کار بیهوده است. درباره‌ی رویاهایتان خیال‌بافی کنید: جلد کتاب چطور باشد؟ در بخش سپاس‌گزاری از چه کسانی تشکر کنید؟ این کار باعث می‌شود سختی‌ها را، راحت‌تر  تحمل کنید.

۱۳- توضیح اجتماعی آماده کنید.

یکی از مشکلات نویسندگی این است که کاری را که انجام می‌دهید، برای خانواده، دوستان و غریبه‌ها توضیح دهید. آن‌ها بدون آن که قصد اذیت کردن داشته باشند، می‌پرسند کتاب شما درباره‌ی چه چیزی است. اگر چه شما پاسخ این سوال را می‌دانید، ولی توضیح آن هنگامی که هنوز در حال نوشتن آن هستید، سخت است. یک پاسخ سریع بدهید. احتیاجی نیست درست باشد؛ فقط باید شما را از آن مکالمه خلاص کند.

۱۴- نظرخواهی کنید.

شما می‌توانید از تعاملات اجتماعی استفاده کنید، تا محبوبیت آینده‌ی کتابتان را بسنجید. مردم چه واکنشی به پاسخ شما درباره‌ی کتاب می‌دهند؟ علاقمند می‌شوند یا بی‌تفاوت؟ این نظرات به شما در نوشتن و زمانی که کتابتان را به ناشر می‌دهید، کمک می‌کنند.

۱۵- شرکای هم‌فکر پیدا کنید.

در دنیای تناسب‌اندام، کار کردن با یک دوست، به این معنا است که احتمال کمتری وجود دارد برنامه‌ی روزانه‌ی تمرینتان را تغییر دهید؛ زیرا نمی‌خواهید دوستتان را ناامید کنید. در این مسابقه نیز کار کردن با یک دوست یا همکاری که به او احترام می‌گذارید، باعث می‌شود با جدیت بیش‌تری کار کنید.

۱۶- قبل از شروع کردن تمرین کنید.

لازم نیست از ابتدا در رمان خود غرق شوید. با مرور کردن آن‌چه دیروز نوشته‌اید، ذهنتان را آماده کنید. حتی می‌توانید با لوگو یا پازل نیز این کار را انجام دهید. تنها باید ذهنتان را از آن‌چه قبلا انجام می‌داده‌اید، دور کرده و برای کار جدید آماده شوید.

۱۷- عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید.

تلفنتان را خاموش کنید. مرورگرتان را ببندید. تنها چیزی که نیاز دارید، قلم و کاغذ، یا هر نرم‌افزاری که برای نوشتن استفاده می‌کنید، است. تنها چیزی هم که نیاز ندارید وای‌فای است.

۱۸- تحقیق را فراموش کنید.

برای نوشتن رمان، داستان کوتاه و کتاب‌های تجاری، تحقیق بسیار مهم است؛ ولی برای این مسابقه خیلی نگران تحقیق نباشید. در ابتدا به این فکر کنید که آیا از نوشتن لذت می‌برید یا نه؛ و تنها بر عمل نوشتن تمرکز کنید.

۲۰ راه نوشتن یک کتاب در ۳۰ روز

۱۹- زخم‌هایتان را بپذیرید.

اگر آن‌چه می‌نویسید از قلب شما سرچشمه می‌گیرد، پس احتمالا گریه خواهید کرد. خاطرات غم‌انگیز را پنهان نکنید. با توجه به وضعیت شما و آن خاطرات، این لحظات ممکن است شادی‌بخش یا غم‌انگیز باشند. اجازه ندهید این وضعیت نوشتن شما را مختل کند. اگر باید گریه کنید، این کار را انجام دهید و بعد به نوشتن ادامه دهید. اگر ادامه دادن سخت است، برای خودتان نوشته‌ی کوتاهی درباره‌ی احساستان بنویسید و سپس به کارتان ادامه دهید.

۲۰- انتظاراتتان را متعادل کنید.

اگر قبلا هرگز کتاب ننوشته‌اید، نباید انتظار داشته باشید در طی یک ماه بر کل متن تسلط پیدا کنید. تمرینِ بلند مدت به صرف زمان زیادی نیاز دارد. خودتان را با توجه به جایگاه کتابتان در ماه نوامبر قضاوت کنید. آن‌چه که مهم است این است که بعد از ۱ دسامبر نیز به نوشتن ادامه دهید.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد