گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مکمل‌های قاچاق، عامل دوپینگ ناخواسته برخی ورزشکاران

عضو سابق ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درباره ماده ممنوعه تستسترون فرنگی کار سنگین وزن کشورمان، گفت: مکمل های قاچاق ممکن است ورزشکاران را به طور ناخواسته با محرومیت دوپینگ مواجه کند.

امیر عباس لشگری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دوپینگ بشیر باباجان زاده و مثبت اعلام شدن دوپینگ وی در مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی در شیراز، اظهار کرد: هورمون‌ها جزو موارد ممنوعه هستند که معمولا ماندگاری آنها در افراد به خاطر مسائل متابولیسم بدن متفاوت است و می‌تواند مشکل ساز باشد. تستسترون نیز جزو هورمون‌هانی است که معمولا ماندگاری آن در بدن چهار ماه تا یک سال است.

وی گفت‌: متاسفانه برخی از ورزشکاران ناخواسته از مکمل‌های پروتئینی استفاده می‌کنند بدون این که از محتویات آن اطلاع داشته باشد. البته پروتئین جزو مواد ممنوعه نیست اما از شرکت های معتبر و قانونی خریداری نشود، احتمال دارد به صورت غیر استاندارد و قاچاق وارد کشور شود که آلوده باشد بنابراین ورزشکاران باید نسبت به این موضوع آگاهی کامل داشته باشند و از هر شرکتی که مکمل پروتئینی تبلیغ می‌کند این مکمل‌ها را خریداری نکنند، زیرا ممکن است دچار عارضه دوپینگ شود. متاسفانه اکثر ورزشکاران به خاطر این گونه مسائل دچار محرومیت می‌شوند.

عضو کمیته‌ پزشکی فدراسیون جهانی ووشو در ادامه و در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که آثار ماده ممنوعه تستسترون تا یک سال در بدن باقی می ماند، پس چطور بشیر باباجان زاده در بازی‌های  المپیک ریو شرکت کرده است، خاطر نشان کرد: احتمال دارد وی قبل از مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی اقدام به مصرف این مکمل کرده و در جریان این رقابت‌ها دوپینگ وی مثبت اعلام شده است. از سوی دیگر چون مدت ماندگاری ماده ممنوعه تستسترون چهار ماه تا یک سال است، این احتمال وجود دارد که بعد از پایان جام جهانی کشتی فرنگی آثار دیگری از این ماد در بدن باباجان زاده باقی نمانده و وی به عنوان یک ورزشکار پاک مجوز حضور در بازی‌های  المپیک ریو را پیدا کرده است.

وی در پایان گفت‌: چون نادو مسئول این قضیه است ، بهتر است در این زمینه  اطلاعات لازم را از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و تیم پزشکی که مسئول کاروان اعزامی به بازی‌های  المپیک ریو بود، جویا شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد