گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

بادام زمینی ، خوشمزه و با حساسیت زایی شدید

بادام زمینی ، از خانواده ی نخود فرنگی و عدس و دانه ی پرطرفداری است که ردپایش را در همه جا می بینید. در انواع شکلات ها و شیرینی ها از آن استفاده می شود و از آن روغن و کره گرفته می شود. روغن بادام زمینی ، خواصی شبیه به روغن زیتون دارد و کره ی آن ، اسیدهای چرب اشباع نشده ای دارد که موجب کاهش کلسترول می شود.

اما بعضی ها به این دانه ی بسیار مفید ، حساسیت دارند و نسبت به آن واکنش های شدید نشان می دهند. بنابر این لازم است که افراد ، پیش از خوردن بادام زمینی ، زمینه های حساسیتی خود را بشناسند .

معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود. اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن بروز می کند. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ ( آنافیلاکسی ) است. برای برخی از افراد که حساسیت به بادام زمینی دارند، حتی مقادیر ناچیزی از بادام زمینی می تواند واکنش جدی ایجاد کند.

حساسیت به بادام زمینی در کودکان افزایش یافته است. اگر شما یا فرزندتان تا به حال دچار یک واکنش آلرژیک خفیف به بادام زمینی شده اید، باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زیرا احتمال یک واکنش جدی تر در آینده وجود خواهد داشت.

با دو روش زیر می توانید از حساسیت خود یا فرزندتان نسبت به بادام زمین آگاه شوید :

• تست پوستی. سطح کوچکی از پوست با سوزن خراشیده شده و سپس مقدار کمی از بادام زمینی بر روی پوست قرار داده می شود. اگر شما به آن حساسیت داشته باشید، دچار یک تکان ناگهانی یا واکنش آلرژیک می شوید.

• آزمایش خون. آزمایش خون می تواند سطح پاسخ دهی سیستم ایمنی بدن تان را به بادام زمینی با اندازه گیری مقدار آنتی بادی های موجود در جریان خون موسوم به ایمونوگلوبین E اندازه گیری نماید.

اطلاعات حاصله از این روش ها بدین جهت کمک کننده خواهند بود که مشخص می نمایند علائم شما ناشی از حساسیت به بادام زمینی یا مواد غذایی دیگر بوده است و یا دچار عدم تحمل به مواد غذایی می باشید.

هنوز هیچ درمان قطعی برای آلرژی به بادام زمینی وجود ندارد، اما مطالعات پیرامون آن همچنان ادامه دارد. جهت از بین بردن حساسیت در کودکان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی و یا کسانی که در معرض خطر آلرژی به بادام زمینی هستند، مقدار دریافتی غذاهای حاوی بادام زمینی برای این افراد در طول زمان زیاد می شود. با این حال، ایمنی طولانی مدت حساسیت زدایی در مورد بادام زمینی هنوز مشخص نیست و این روش هنوز به تایید FDA نرسیده است.تحقیقات جدید نشان می دهند که حساسیت زدایی در کودکان در معرض خطر به آلرژی بادام زمینی بین سنین 4 تا 11 ماهگی می تواند مانع بروز حساسیت به بادام زمینی شود. در این مورد حتماً با پزشک خود مشورت نمایید زیرا تماس زودهنگام و نادرست با بادام زمینی ممکن است منجر به آنافیلاکسی گردد.

در این میان، مانند تمام آلرژی های غذایی، درمان شامل پرهیز از مصرف غذاهای آلرژی زا و نحوه برخورد در زمان بروز واکنش شدید می باشد.داشتن آمادگی برای واکنش آلرژیک تنها راه جلوگیری از واکنش، عدم مصرف بادام زمینی و محصولات حاوی بادام زمینی است. اما بادام زمینی به وفور وجود دارد و با وجود تلاش شما، ممکن است در شرایطی با بادام زمینی تماس داشته باشید.

در مورد یک واکنش آلرژیک شدید، احتمال دارد به تزریق فوری اپی نفرین نیاز پیدا کنید و سریعاً به اورژانس ارجاع داده شوید. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی همیشه با خود اتوانژکتوراپی نفرین دارند. این دستگاه شامل سرنگ و سوزن بوده و زمانی که در ران پا فشار داده شود یک دوز از دارو را به داخل بدن تزریق می نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد