گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نقش کلسترول بر اعضا بدن

همانطوریکه کلسیم برای ترکیب نسوج سخت و استخوان‌ها دارای اهمیت اساسی است کلسترول و مشتقات آن نیز در اغلب سلول‌ها و نسوج بدن افراد سالم وارد و به آنها استحکام می‌بخشد و زمانی که این ترکیب از نسوج بدن خارج می‌گردد سلول‌ها از حالت طبیعی خارج و کارآئی خود را از دست می‌دهند.

کلسترول در چربی‌ها حل شده وآنها را بسوی خود جلب می‌نماید و از سوئی دیگر جاذب آب و مایعات آبی نیز می‌باشد و در سلول‌ها می‌توانند مایعات آبی و روغنی را جذب و آنها را تازه نگه دارد. در لستین و زرده تخم‌مرغ می‌تواند حل شده و یا از آن نتیجه شود.

کلسترول در پوست به ویتامین د D در مقابل نور تبدیل شده و کلسیم را می‌تواند در خود حل نماید و آنرا به استخوان‌ها ارسال می‌نماید. ویتامین‌های محلول در چربی نیز می‌توانند با کلسترول و مشتقات آن یکنواخت شده و در نسوج بدن حرکت نمایند و به هدف برسند.

کلسترول را می‌توانیم از لستین و چربی‌های حیوانی و زرد و از انواع ترشی‌های مشتق از اسیداستیک و غیره بدست آوریم.

انواع الکل‌های چرب و استرول‌های گیاهی نیز دارای خاصیت مشابه می‌باشند که می‌توانیم از آنها برای تهیه کلسترول بهره گیریم.استرول‌ها و کلسترول در قسمت‌های زاینده انواع تخم‌ها و تخم‌مرغ و دانه‌ها و دیگر قسمت‌های زاینده گیاهان و حیوانات یافت می‌شود. در تولیدمثل و رشد سلول‌ها دارای نقش بوده کلسترول‌ها همراه با غذاهای چرب و پروتئین‌ها وارد بدن شده در کبد از چربی‌ها، مواد نشاسته‌ای بدست می‌آید در تمام نسوج دارای مصرف می‌باشد و مقدار مازاد آن توسط روده‌ها همراه با مدفوع دفع می‌گردد.

کلسترول در سلول‌ها و غشاء‌ها وارد می‌شود و باعث استحکام آنها می‌گردد و سلول‌های عصبی و مغز بیشتر حاوی این ترکیب می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد