گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان زانو درد ورزشکاران

محققان برای اولین بار باندهایی برای درمان زانو درد در ورزشکاران تولید کرده‌اند که از سلول‌های بنیادی ساخته شده و می‌تواند روند درمان آسیب‌دیدگی‌ زانو در ورزشکاران را متحول کند.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از سایت Science daily، باندهای زنده برای درمان زانو درد استفاده خواهند شد. این باندها توسط محققان دانشگاه لیورپول تهیه شده‌اند و فعلا به صورت آزمایشی استفاده می‌شود.

پارگی منیسک زانو هر ساله در آمریکا و اروپا در بیش از یک میلیون نفر اتفاق می‌افتد.

این آسیب‌دیدگی‌ در ورزش های برخوردی مانند فوتبال و راگبی زیاد به وجود می‌آید. 90 درصد این آسیب‌دیدگی‌ در قسمت سفید منیسک اتفاق می‌افتد که ذخیره خوشی ندارد و ترمیم آن سخت‌تر است. ورزشکارانی که دچار این آسیب‌دیدگی‌ می‌شوند در معرض آرتروز زانو قرار دارند.

باندهای زنده‌ای که جدیدا اختراع شده‌اند، فعلاً بر روی پنج بیمار آزمایش شده‌اند. ابتدا از بدن فرد بیمار سلول‌های بنیادی گرفته می‌شود. دو هفته‌ این سلول پرورش داده می‌شود و بعد به قسمت آسیب‌دیده منتقل می‌شود. باند زنده به قسمت آسیب دیده با کمک جراحی پیوند زده می‌شود.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما در حال‌ حاضر به دنبال ارتقا دادن باندهای زنده هستیم. این کار نیاز ما به جراحی‌های بیشتر را کاهش می‌دهد.