گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نشانگرهای رنگی راهنمای انتخاب سالم موادغذایی

به گزارش خبرنگار آفرینش - سنندج،جامعه سالم زیر بنای توسعه هر کشور بوده و یکی از راههای نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح می باشد.بنابر این در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فرآورده های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است . برچسب گذاری مواد غذایی اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولید کننده ومصرفکننده می باشد. یکی از راهکارهای مؤثر در زمینه کاهش مصرف قند، نمک و چربی در محصولات غذایی، انتخاب آگاهانه مردم با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه ای یا اصطلاحاً چراغ راهنمایی تغذیه ای می باشد. توجه به این امر می تواند مردم را نسبت به مصرف این مواد حساس تر نموده و جامعه گامی به سوی انتخاب سالم‌تر بر دارد.درج نشانگرهای رنگی تغذیه ای با هدف افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف، طراحی و تدوین گردیده است.

چراغ راهنمای تغذیه ای دارای سه رنگ سبز،نارنجی و قرمز برای نشان دادن میزان قندهای ساده، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از مواد غذایی می باشد. مقدار مصرف فرآورده غذایی در هر نوبت در روز که بر اساس مقادیر متداول مصرف جامعه تعیین می شود را سهم می نامند. همچنین میزان انرژی دریافتی از محصول به رنگ سفید مشخص می شود.

محصولات غذایی با نشانگرهای سبز رنگ به عنوان بهترین، سالم ترین و مناسب ترین انتخاب از حیث تغذیه ای بوده و به معنای وجود مقادیر اندک قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس بوده و این به معنای آن است. نشانگرهای نارنجی رنگ به معنای مقادیر متوسط، از شاخص های مورد نظر در مواد غذایی هستند و به معنای این است که کسانی که محدودیت مصرف آن ماده را دارند، باید در مصرف آن احتیاط کنند.

وجود نشانگرهای تغذیه ای با رنگ قرمز بر روی محصولات غذایی به معنای وجود مقادیر زیاد قند، چربی، نمک یا اسیدهای چرب ترانس می باشد وبه کلیه افراد جامعه توصیه می شود مواد غذایی با نشانگرهای تغذیه ای قرمز رنگ به صورت محدود استفاده شوند .

لازم به ذکر است همه محصولات غذایی بسته بندی شده دارای پروانه ساخت با هر رنگ نشانگر، سالم و بهداشتی است و درج نشانگر یا چراغ راهنمای تغذیه ای بر روی محصول، به منظور کمک به مصرف کننده در بکار گیری انتخاب های بهتر و مناسب تر از حیث تغذیه ای، متناسب با شرایط جسمانی، نیازهای تغذیه ای و میزان تحرک و فعالیت های بدنی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد