گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

رحمان، جوانمردی، نعمتی؛ سه ستاره ایران در ریو

سیامند رحمان، ساره جوانمردی و زهرا نعمتی ستاره های ورزش ایران در بازیهای پارالمپیک ریو موفق شدند سه نشان خوش رنگ طلا را به جمع مدالهای ایران اضافه کنند تا وضعیت ایران در جدول رده بندی مدالها بسیار بهتر شود.

رکورد تاریخی سیامند رحمان

در آخرین روز از رقابت‌های وزنه‌برداری پارالمپیک، سیامند رحمان در دسته 107+ کیلوگرم با حریفان خود به رقابت پرداخت که با ثبت رکورد 310 کیلوگرم در دسته 107+ کیلوگرم ضمن کسب مدال طلا، توانست رکورد دنیا و پارالمپیک را جابجا کند.

سیامند رحمان در نخستین حرکت خود موفق به مهار وزنه 270 کیلوگرم شد و در حرکت دوم با زدن وزنه 300 کیلوگرمی ضمن شکستن رکورد دنیا، مدال طلایش را در دسته 107+ کیلوگرم قطعی کرد.

وی برای سومین حرکتش، وزنه 305 کیلوگرم را انتخاب کرد و موفق به مهار این وزنه شد. هم‌چنین در چهارمین حرکتش سیامند رحمان، وزنه 310 کیلوگرم را انتخاب کرد و این بار هم در مهار وزنه موفق بود تا رکوردی بی‌نظیر و تاریخی را از خود به جا بگذارد.

قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان برای اولین بار توانست رکورد تاریخی بالای 300 کیلوگرم را در دنیا به نام خود ثبت کند. این برای اولین بار در تاریخ ورزش جهان بود که یک ورزشکار توانست وزنه‌ 300 کیلوگرمی یا بیشتر از آن را مهار کند.

دومین طلای ساره جوانمردی

همچنین رقابت‌های تیراندازی با تپانچه خفیف 50 متر میکس در سالن تیراندازی شهر ریو دو ژانیرو برگزار شد که در پایان ساره جوانمردی با امتیاز 189.5 ضمن کسب مدال طلا موفق به شکستن رکورد پارالمپیک شد.

نماینده چین به نام یائو چانگ با 186.5 امتیاز نقره گرفت. نماینده اوکراین دنیسیوک با 160.8 برنز گرفت.

جوانمردی در مرحله مقدماتی این ماده پس از نمایندگانی از چین و ترکیه در جایگاه سوم هشت نفر صعود کننده قرار گرفته بود. عالیه محمودی و مهدی زمانی هم در این رقابت حضور داشتند که به فینال راه نیافتند.

این دومین مدال طلای جوانمردی در پارالمپیک بود تا بهترین ورزشکار ایران در این رقابتها لقب گیرد.

زهرا نعمتی باز هم قهرمان شد

زهرا نعمتی، کماندار پرآوازه کشورمان در مرحله فینال رقابت‌های ریکرو تیراندازی با کمان پارالمپیک برابر حریفی از چین پیروز شد و هفتمین طلای کاروان ایران را به نام خود ثبت کرد.

زهرا نعمتی قهرمان دوره گذشته پارالمپیک که بازی‌های المپیک را نیز تجربه کرده و پرچمدار کاروان ایران در المپیک بود، در مرحله فینال رقابت‌های ریکرو تیراندازی باکمان پارالمپیک برابر چون یان وو از کشور چین قرار گرفت و با نتیجه 6 بر 4 پیروز شد و هفتمین طلایی کاروان منا شد. نعمتی که در پارالمپیک لندن نیز قهرمان شده بود، در رقابت‌های میکس المپیک ریو همراه ابرهیم رنجبر مدال نقره گرفت.

نعمتی دومین ورزشکار زن پرافتخار ایران بعد از ساره جوانمردی است که در بازی‌های پارالمپیک برزیل دو نشان کسب کرده است.

کاروان پارالمپیک کشورمان تاکنون 7 طلا، 6 نقره و 6 برنز کسب کرده است.

مدال‌های ایران تا روز هشتم به شرح زیر است:

طلا: ساره جوانمردی (2 طلا در تیراندازی)، مجید فرزین (وزنه‌برداری)، محمد خالوندی (پرتاب نیزه) و غلامرضا رحیمی (تیراندازی با کمان)، سیامند رحمان (وزنه برداری) و زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان)

نقره: سامان پاکباز (پرتاب وزنه)، علیرضا قلعه‌ناصری (پرتاب دیسک)، نعمتی و رنجبر (میکس ریکرو تیمی)، سجاد محمدیان (پرتاب وزنه) و عبدالله حیدری (پرتاب نیزه) و سجاد نیک پرست (پرتاب نیزه)

برنز: پیمان نصیری (دوی 1500 متر)، ابراهیم رنجبر (تیراندازی با کمان)، علی صادق زاده (وزنه برداری)، اسدالله عظیمی (پرتاب وزنه) و جواد حردانی(پرتاب نیزه) و محسن کائیدی (پرتاب نیزه)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد