گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

شب طلایی ایران در پارالمپیک

ورزشی ایران شبی طلایی را در پارالمپیک سپری کرد و با دو مدال طلا در دوومیدانی و وزنه برداری، رکوردهای جهان نیز بدست ایرانی ها شکسته شد.

در پنجمین روز از بازی‌های پارالمپیک 2016 و در رقابت‌های وزنه‌برداری، مجید فرزین در دسته 80 کیلوگرم با 9 وزنه‌بردار دیگر به رقابت پرداخت که با ثبت وزنه 240 کیلوگرمی و شکستن رکورد جهان و پارالمپیک مدال طلا را به گردن آویخت.

فرزین در نخستین حرکت موفق به مهار وزنه 230 کیلوگرمی شد که در همان حرکت اول نه تنها فاصله خود را با حریفان زیاد کرد که رکورد پارالمپیک را هم شکست. او در حرکت دوم نیز وزنه 235 کیلوگرمی را مهار کرد تا بار دیگر رکورد پارالمپیک را بشکند و بیش از پیش به کسب مدال طلا نزدیک شود. بعد از این حرکت فاصله فرزین تا نزدیک‌ترین رقیبش به 7 کیلوگرم افزایش پیدا کرد. وزنه‌بردار ایران در سومین حرکت وزنه 240 کیلوگرمی را درخواست کرد تا به رکورد جهان که با 236 کیلوگرم در اختیار خودش بود، حمله کند که با مهار این وزنه نیز بار دیگر رکورد پارالمپیک را ارتقا داد و همزمان موفق به شکستن رکورد جهان شد.

وزنه‌بردار ایران برای حرکت چهارم تقاضای وزنه 244 کیلوگرمی را کرد که با وجود مهار این وزنه با زحمت زیاد، داوران قبول نکردند تا فرزین با همان 240 کیلوگرم به کارش پایان دهد.

مدال طلای فرزین دومین نشان طلا و ششمین مدال کاروان ورزشی شهدای منا بعد از طلای ساره جوانمردی در تیراندازی بانوان بود. وزنه‌بردار چینی در این دسته با 228 کیلوگرم مدال نقره را به گردن آویخت. بازارف از ازبکستان با 207 کیلوگرم مدال برنز را از آن خود کرد.

طلا و نقره پرتاب نیزه برای ایران

اما در مسابقات پرتاب نیزه نیز محمد خالوندی و عبدالله حیدری به نمایندگی از ایران با 12 ورزشکار دیگر به رقابت پرداختند. محمد خالوندی در تلاش اول خود نیزه را 45.26 متر و در تلاش دوم 45.63 متر پرتاب کرد تا رکورد جهان را به نام خود ثبت کند. وی در تلاش های سوم و چهارم به ترتیب نیزه را 43.89 متر و 44.24 متر پرتاب کرد و در پرتاب پنجم با ثبت رکورد 45.85 متر توانست برای بار دوم رکورد جهان را جابه‌جا کند.

این پایان کار خالوندی نبود، چرا که او در تلاش ششم خود یکبار دیگر رکورد جهان را شکست و نیزه را 46.12 متر پرتاب کرد. بدین ترتیب خالوندی توانست بالاتر از سایر ورزشکاران این رقابت به مقام قهرمانی برسد و سومین طلای کاروان پارالمپیک کشورمان در بازی های 2016 ریو را به نام خود ثبت کند.

دیگر ورزشکار ایرانی در این رقابت محمد حیدری بود که او نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت و توانست به مقام نقره دست پیدا کند.

حیدری با ثبت بهترین رکوردش که 43.77 متر بود، ضمن ارتقای رکورد شخصی‌اش، صاحب مدال نقره شد و هشتمین مدال‌آور کاروان «منا» در پارالمپیک ریو لقب گرفت.

فرزین: برای این مدال خیلی زحمت کشیده بودم

مجید فرزین پس از کسب عنوان قهرمانی وزنه برداری دسته 80 – کیلوگرم گفت: برای رسیدن به این مدال ماه‌ها تلاش کردم و تمرینات فشرده‌ای داشتم. خدا را شکر می‌کنم که زحمت‌ها و تلاش‌هایی که در این مدت کشیدم، ثمر داد و برای خانواده خودم و مردم کشورم افتخارآفرین شدم. از این جهت خیلی خوشحالم. فرزین درباره حریفانش در این دسته هم عنوان کرد: در ابتدا مشکلی برای وزنه‌زدن نبود و رقابت مشخص بود که به چه صورت است اما در میانه راه حریف چینی سعی کرد که خودش را به من نزدیک کند که خوشبخانه خدا کمک کرد و او نیز نتوانست رکورد را بزند.

خالوندی: نتایج زحماتم را گرفتم

همچنین محمد خالوندی پس از کسب سومین طلای ایران در پارالمپیک 2016 ریو اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که طلا گرفتم و رکورد جهان را چند بار ارتقا دادم. می دانستم سکوی اول و دوم برای ایران است. هم من و هم حیدری زحمت زیادی کشیده بودیم.

وی افزود: می دانستم حریفان دیگر قدرت زیادی ندارند. البته این را هم می دانستم که نباید آنها را دست‌کم بگیریم. امیدوارم با این طلا دل مردم کشورم را شاد کرده باشم.

مدال های ایران تا روز پنجم پارالمپیک:

طلا: ساره جوانمردی (تیراندازی بانوان)، مجید فرزین (وزنه برداری) و محمد خالوندی (پرتاب نیزه)

نقره: سامان پاکباز (پرتاب وزنه)، علیرضا قلعه ناصری (پرتاب دیسک)، نعمتی و رنجبر (میکس ریکرو تیمی)، سجاد محمدیان (پرتاب وزنه) و عبدالله حیدری (پرتاب نیزه)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد