گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

برنامه‌های ورزشی خاص عاملی موثر در جلوگیری از آسیب دیدگی فوتبالیست‌ها

طبق مطالعات منتشر شده در مجله "جراحی استخوان و مفاصل" برنامه‌های جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ مچ پا می‌تواند تا 40 درصد میزان این آسیب‌دیدگی‌ را در فوتبالیست‌ها کاهش دهد.

به‌ گزارش ‌ایسنا و به نقل از سایت MNT، آسیب‌دیدگی‌ در ناحیه پایین پا در بین فوتبالیست‌ها بسیار شایع است. آمارها نشان داده است که در سال 2015، 227 هزار و 700 نفر  در فوتبال مصدوم شده‌اند که بیش از 36 هزار نفر از آنها از ناحیه مچ پا آسیب دیده‌اند. این آسیب‌ها می‌توانند تا حدی جدی باشد که باعث کنار گذاشتن بازیکن برای هفته‌ ها یا ماه‌ها شود.

برنامه‌های جلوگیری زیادی برای مقابله با بروز این آسیب‌ها طراحی شده‌اند. در آنالیزهای جدید چهار هزار فوتبالیست مرد و زن مورد بررسی قرار گرفتند. مدیر این تحقیقات می‌گوید این اولین مطالعات درباره آسیب‌دیدگی‌ ناحیه مچ پا در فوتبالیست‌هاست و نشان می‌دهد که برنامه‌های جلوگیری می‌توانند بسیار موثر باشند.

مطالعات نشان داده است که برنامه‌های جلوگیری شامل ورزش‌های عصبی – عضلانی، تعادلی، قدرتی و کششی می‌شود و شامل استفاده از بریس و نوارهای محافظتی نمی‌شود.

نتایج به دست آمده از مطالعات می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بهتر فوتبالیست‌ها را راهنمایی کنند. همچنین مربیان نیز می‌توانند از خطر آسیب‌دیدگی‌ بازیکنان خود جلوگیری کنند./.