گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

رکاب بزنید، سالم بمانید

دوچرخه سواری به اعتقاد کارشناسان یکی از سالم ترین، مفرح ترین و کم هزینه ترین ورزشهاست که نقش زیادی در افزایش سلامت عمومی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خرداد زمان مناسبی برای دوچرخه‌سواری است چون هنوز گرمای تابستان آغاز نشده و به راحتی می‌توانید بیرون بروید و به فعالیت بپردازید. دورچرخه‌سواری فعالیت بسیار مناسبی برای لذت بردن از هوای ملایم این ماه است.

دوچرخه‌سواری مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. با دوچرخه‌سواری می‌توانید پاهایتان را به فعالیت وادارید و احساس شعف و آزادی داشته باشید، بدون اینکه فشار زیادی روی مفصل‌های خود وارد کنید. اگر هنوز متقاعد نشده‌اید، در اینجا به فهرستی از دلایل مختلف برای دوچرخه‌سواری اشاره می‌کنیم:

نشاظ بیشتر، سوختن کالری بیشتر

روش‌های بسیار زیادی برای لذت بردن از یک بعد از ظهر گرم بهاری وجود دارد ولی دوچرخه‌سواری یکی از فعال‌ترین روش‌ها برای لذت بردن از اوقات فراغت است. به گفته نشریه "نوتری استراتژی"، به وسیله یک دوچرخه‌سواری آرام (با سرعت کمتر از 10 مایل در ساعت) می‌توانید کالری بیشتری نسبت به پیاده روی آرام (با سرعت 2 مایل در ساعت) بسوزانید (281 کالری در مقابل 176 کالری در هر ساعت). می‌توانید با بالا رفتن از تپه‌ها یا افزایش سرعت خود به بیشتر از 10 مایل در ساعت، فشار بیشتری به خود وارد کنید اما اگر سرعت دوچرخه‌سواری خود را در یک حالت متعادل نگه دارید می‌توانید لذت بیشتری ببرید.

به جای خودرو از دوچرخه استفاده کنید

همه ما از انجام دادن برخی کارها وحشت داریم اما حتی اگر دوچرخه‌سواری انرژی زیادی از شما بگیرد و برای پدال زدن فشار زیادی به خود آورده و احساس خستگی زیادی کنید، باز هم احتمال بسیار زیادی وجود دارد که با وجود همه این مشکلات، به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند شوید چون این کار به شما احساس خوشی و نشاط زیادی می‌دهد. دوچرخه‌سواری همچنین باعث می‌شود که برای انجام سایر ورزش‌هایی که برایشان برنامه‌ریزی کرده‌اید آماده شوید. می‌توانید به جای اینکه با خودرو به باشگاه بروید، تا آنجا دوچرخه‌سواری کنید تا بدنتان گرم شود.

دوچرخه‌سواری نسبت به دویدن برای پا، قوزک و زانویتان آسان‌تر است

اندی کلارک رئیس انجمن دوچرخه‌سواران آمریکا می‌گوید: فرقی نمی‌کند که آیا دوره بهبودی خود را طی می‌کنید، به دنبال تمرین‌های جانبی هستید و یا می‌خواهید در 85 سالگی در ماراتن نیویورک شرکت کنید، دوچرخه‌سواری باعث تحرک پاها و فعالیت قلبتان می‌شود، بدون اینکه به مفاصلتان آسیب برساند.

دویدن ممکن است اثراتی روی بدن بر جا بگذارد. در مقابل دوچرخه‌سواری اثرات کمتری دارد و بدون اینکه فشاری به زانوها وارد کند، باعث درگیر شدن عضلات پا می‌شود. بنابراین، خطرات کمتری که دوچرخه‌سواری دارد، مخصوصا در زمانی که دوره بهبودی خود را طی می‌کنید، یکی از مزیت‌های این ورزش است.

روش مناسبی برای حمل و نقل است

اگر قصد دارید به جای مهمی مثل محل کار بروید، دوچرخه‌سواری نوع کاملی از حمل و نقل سبز است که علاوه بر اینکه رایگان تمام می‌شود (البته اگر دوچرخه داشته باشید)، برای تقویت پاهایتان هم مناسب است. همان طور که کلارک خاطر نشان می‌کند: «به جای اینکه در خودرو پشت ترافیک بمانید، با دوچرخه‌سواری می‌توانید میزان کالری روزانه بیشتری بسوزانید». طبق برآوردها، یک سفر درون‌شهری 10 مایلی در نیویورک حدود 10 دلار هزینه دارد (شامل بنزین، بیمه، استهلاک، هزینه‌های اولیه و هزینه‌های غیر مستقیم). به همین دلیل استفاده از دوچرخه برای سفرهای درون‌شهری جایگزین بسیار مناسبی است.

فعالیتی است که می‌توانید تا پایان عمر انجام دهید

حتی اگر در حال حاضر در وضعیت بدنی خوبی باشید، در چند سال آینده ورزش‌هایی نظیر وزنه‌برداری برایتان آسان نخواهد بود. یکی از بهترین مزایای دوچرخه‌سواری این است که سال‌ها پس از خداحافظی از ورزشی نظیر وزنه‌برداری، همچنان می‌توانید به دوچرخه‌سواری مشغول باشید.

بلومنتال می‌گوید: آدم‌های بسیار زیادی را می‌شناسم که سال‌های می‌دویدند ولی پس از اینکه بدنشان بیش از حد خشک شد و دیگر نتوانستند برای مدت طولانی بدوند، به دوچرخه‌سواری روی آوردند. یک مزیت مهم دوچرخه‌سواری این است که می‌توانید تا پایان عمر هر روز این ورزش را انجام دهید.

باعث کاهش استرس می‌شود

بیشتر پژوهش‌های علمی این موضوع را که ورزش باعث کاهش استرس می‌شود تایید می‌کنند. دوچرخه‌سواری هم از این قاعده مستثنی نیست و حتی "بنیاد اقتصاد نو" سال گذشته بر اساس یک پژوهش گزارش کرد افرادی که از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از خودروی شخصی یا سامانه حمل و نقل عمومی بهره می‌گیرند، استرس کمتری دارند. پژوهش دیگری که در سال 2006 توسط "موسسه سیاست‌گذاری حمل و نقل ویکتوریا" منتشر شده بود این ادعا را تایید می‌کند. در این پژوهش، دوچرخه‌سواران با برتری بسیار بیشتری نسبت به سایر افراد اعلام کردند که روش حمل و نقل خود را دوست دارند. این هم یکی دیگر از دلایل موجود برای دوچرخه‌سواری است.

احساس آزادی داشته باشید و از همه مهم‌تر، لذت ببرید

لحظه‌ای که کودکی متوجه می‌شود می‌تواند دوچرخه براند، یک لحظه بسیار شاد و به یاد ماندنی در خاطرات دوران کودکی اوست. دوچرخه‌سواری ممکن است در دوران کودکی به شما احساس آزادی بدهد اما احتمالا در دوران نوجوانی جای خود به رانندگی خواهد داد. با این حال، اگر هر روز پشت ترافیک بمانید، رانندگی هم جذابیت خود را از دست خواهد داد و دوچرخه‌سواری مجددا خود را به عنوان راهی برای داشتن احساس آزادی و لذت بردن مطرح می‌کند. با دوچرخه‌سواری می‌توانید به روزهای دوران کودکی بازگردید./.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد