گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

نوشیدنی کتون کارایی دوچرخه‌سواران استقامت را افزایش می‌دهد

مطالعات منتشر شده در مجله "متابولیسم سلولی" نشان داده است که استفاده از نوشیدنی‌های کتون - نوشیدنی‌هایی که گلوکز و چربی را به کتون تبدیل می‌کنند - می‌تواند به دوچرخه‌سواران استقامتی کمک کند که ۲ درصد تمرین خود را بیشتر کنند.

به‌ گزارش ‌ایسنا و به نقل از سایت MNT، کتوزیز راهی برای مقابله با گرسنگی است. کتون‌ها در کبد از چربی تولید می‌شوند؛ بنابراین زمانی که بدن انرژی کافی از غذا نمی‌گیرد، کتون‌هایی که از چربی‌های ذخیره بدن تولید می‌شوند مغز را تغذیه می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است که مصرف نوشیدنی‌های کتون‌ که باعث تولید کتون در بدن می‌شوند کارایی دوچرخه‌سواران استقامتی را افزایش می‌دهد.

مدیر این تحقیقات از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: با خوردن نوشیدنی کتون می‌توان همان تمرین را با متابولیسم متفاوتی انجام داد.

ایده تولید مواد غذایی کتون از تحقیقاتی که ارتش آمریکا انجام داد شروع شد. این غذاها برای سربازان تولید شدند. بررسی‌های اخیر نشان داده است که مواد غذایی کتون از جمله نوشیدنی کتون برای افزایش کارایی ورزشکاران استقامت نیز مناسب است. بررسی‌ها نشان داده است که این نوشیدنی اثرات سوئی ندارد.

مطالعات محققان بر روی ۳۹ دوچرخه‌سوار انجام شده که بعضی از آنها پیش از این المپیکی بوده‌اند. بررسی‌ها نشان داد که عضلات ورزشکاران از کتون استفاده می‌کند.

 محققان  به ورزشکاران نوشیدنی های مختلفی از جمله نوشیدنی حاوی کربوهیدارت، چربی و کتون دادند. افرادی که از نوشیدنی کتون استفاده کرده بودند کمتر در بدن خود لاکتات تولید کردند. لاکتات معمولا باعث افزایش درد و خستگی در عضلات می‌شود.

همچنین دوچرخه‌سوارانی که در نوشیدنی خود کتون استفاده کردند ۴۰۰ متر (دو درصد) بیشتر تمرین کردند. البته ممکن است این نوشیدنی برای بسیاری از ورزشکاران  المپیکی تاثیرگذار نباشد ، زیرا بدن نیاز به اکسیژن برای سوزاندن کتون دارد، ،‌ اما بیشتر تمرین‌های ورزشکاران غیر هوازی است