گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ساخت پانسمان هوشمند حساس به گرما، موجب بهبود زخم ها می شود

گروهی از محققان دانشگاه نورث وست، نوعی پانسمان هوشمند ساختند که قابلیت جذب سلول های بنیادی را دارد و هدف اصلی آن کمک به بهبود زخم های ناشی از دیابت است.

به گزارش ایرنا از هلث، این پانسمان جدید از نوعی پروتئین موسوم SDF-1 و نوعی پلاستیک موسوم پلی اتیلین گلیکول ساخته شده است که در زمینه پزشکی کاربرد دارد. پروتئین SDF-1 سلول های بنیادی را به محل زخم جذب می کند تا ترمیم رگ های خونی با سرعت انجام پذیرد، بدین ترتیب گردش خون در محل زخم تسریع شده و در نتیجه فرآیند بهبود زخم با سرعت بیشتری انجام می شود.

این پانسمان نسبت به گرما واکنش نشان می دهد. بدین معنی که در ابتدا حالت مایع دارد و زمانی که روی زخم قرار می گیرد با دمای بدن بیمار، جامد می شود. به محض این که پانسمان روی زخم قرار می گیرد شروع به آزادسازی پروتئین کرده و فرآیند بهبود زخم آغاز می شود. پس از ترمیم محل زخم کافی است پانسمان کمی خنک شود تا مجددا به حالت مایع بازگشته و به سادگی از روی زخم برداشته شود. این قابلیت جالب، برخلاف پانسمان های متداول، در هنگام جدا شدن از زخم احتمال آسیب به محل آن را از بین می برد. بر اساس آمار فدراسیون بین المللی دیابت در حال حاضر بیش از 415 میلیون بیمار دیابتی در جهان وجود دارد و در هر شش ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهد. با پیشرفت این بیماری به اعصاب بیمار آسیب جدی وارد می شود و اغلب مبتلایان به دیابت نمی توانند پاهای خود را به طور کامل احساس کنند.

به همین علت در بسیاری از موارد این بیماران متوجه جراحت پاهای خود نمی شوند و اقدامی در جهت بهبود آن نمی کنند. از طرف دیگر میزان بالای گلوکز در خون موجب کندی جریان خون شده و ترمیم محل جراحت را با دشواری مواجه می کند. از ترکیب این دو حالت، وضعیت خطرناکی برای بیماران دیابتی ایجاد می شود که در آن یک زخم کوچک می تواند جان بیمار را تهدید کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Controlled Release منتشر شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد