گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

حسن یزدانی طلا را از دهان شیر درآورد

حسن یزدانی شجاعت، غیرت و جنگندگی در ورزش را معنا کرد تا در سن 22 سالگی قهرمان المپیک شود.

شاید قبل از المپیک کمتر کسی تصور می کرد با حضور قدرتهای جهان در وزن 74 کیلوگرم نظیر جردن باروز کشتی گیر صاحب نام آمریکا، دست جوان 22 ساله جویباری به مدال طلا برسد اما حسن یزدانی شجاعت و مبارزه جویی را معنا کرد و اجازه نداد حتی شیوه ناجوانمردانه روسها هم سد راهش شود و با شایستگی هر چه بیشتر طلای وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد را در المپیک ریو بر سینه زد.

شروعی طوفانی و 9 دقیقه تا فینال

اما یزدانی شروعی طوفانی داشت و تنها 9 دقیقه زمان برای او کافی بود تا سه رقیبش را شکست دهد و به فینال برسد. نماینده وزن 74 کیلوگرم ایران و دارنده مدال نقره جهان پس از استراحت در دور نخست؛ مقابل کاستلی از هائیتی به میدان رفت که با نتیجه 10 بر صفر به برتری با ضربه فنی رسید.

یزدانی در یک چهارم نهایی نیز برابر سنور دمیرتاش دارنده مدال طلای اروپا در سال 2016 از ترکیه به روی تشک رفت و در پایان موفق شد با نتیجه 7 بر صفر صاحب یک پیروزی مقتدرانه دیگر شود.

اما جوان رعنای کشتی ایران حدودا یک دقیقه و نیم زمان نیاز داشت تا در نیمه نهایی مقابل اوسربایف از قزاقستان به پیروزی 10 بر صفر برسد و بایک ضربه فنی دیگر مسابقه اش را پشت سر بگذارد

ترفند روسها هم حریف یزدانی نشد

اما در فینال یزدانی باید با آنوار گدویف دارنده مدال برنز 2015 جهان از روسیه مبارزه می کرد. گدویف در یک چهارم نهایی توانسته بود 3-2 جردن باروز قهرمان جهان و المپیک از آمریکا را شکست دهد تا نشان دهد چه کشتی گیر نیرومندی است اما او هم مقابل حسن یزدانی کم آورد. کشتی گیر روس با اینکه 6 امتیاز از یزدانی پیش افتاده بود، به خوبی می دانست که از نفس کم می آورد بنابراین بارها به دلیل خونریزی ابرو روی زمین نشست و استراحت کرد. استراحتهای او آنقدر طولانی شده بود که بارها تماشاگران و مربیان ایران اعتراض کردند اما با این وجود، یزدانی کنترل مسابقه را به دست گرفت و در سه دقیقه دوم 6 امتیاز گرفت تا در ثانیه های پایانی مدال نقره را با طلا عوض کند و با شایستگی قهرمان المپیک شود.

به جرات این مدال طلای حسن یزدانی یکی از شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین مدال‌های تاریخ المپیک بود که توسط این جوان باغیرت جویباری به دست آمد. او همچنین با 22 سال سن جوانترین قهرمان المپیک تاریخ کشتی ایران لقب کرد.

یزدانی همچنین کشتی آزاد ایران را پس از 16 سال صاحب مدال طلا کرد تا این طلسم طولانی مدت شکسته شود. آخرین بار علیرضا دبیر در المپیک سیدنی قهرمان شده بود.

حسن یزدانی: لطف خدا شامل حالم شد

حسن یزدانی پس از کسب مدال طلای المپیک گفت: کشتی‌گیر روس حریف خوب و قدری بود که جردن باروز را شکست داده بود و در جهانی لاس وگاس هم سوم شده بود. کشتی‌گیران روس در نفس کم می آورند و من هم می‌دانستم اگر حمله کنم و فشار بیاورم حریفم کم می آورد. اما او آسیب دیدگی از ناحیه ابرو و خون آمدن را مدام و در چند نوبت بهانه می کرد تا نفس تازه کند. داوران هم کاری نمی‌کردند چون لابی روس‌ها قوی است.اما در نهایت لطف خدا شامل حالم شد و توانستم در ثانیه های پایانی جبران کنم و او را شکست دهم.

یزدانی افزود: اعصابم به هم ریخته بود و رسول خادم دائما در کنار تشک می گفت خودت را جمع و جور کن و خوشبختانه توانستم به خوبی این کار را انجام دهم و این حریف را شکست دهم. دو سال است مدام در اردوها هستیم. استارت المپیک را از جهانی لاس وگاس زدم و از وزن 70 کیلو به 74 کیلو آمدم تا در المپیک کشتی بگیرم و همه فکر و ذکرم طلای المپیک بود.

وی در پایان با قدردانی از مردم ایران گفت: دعای خیر مردم باعث شد به مدال طلای المپیک برسم و این مدال را به مردم تقدیم می کنم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد