گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

راهکارهایی برای کاهش عوارض آنتی بیوتیک

اولین قدمی که می توانید برای جلوگیری از عوارض ناخواسته ی آنتی بیوتیک ها بردارید این است که از مصرف غیرضروری آن خودداری نمایید. در ادامه راهکارهای تغذیه ای آن را برایتان آورده ایم...

هدی بانکی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آنتی بیوتیک ها

اگر مبتلا به عفونت باکتریایی بشوید، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک به بهبود و سلامتی تان کمک خواهد کرد. اما این داروهای قوی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و تتراسایکلین، می توانند موجب عوارض جانبی ناخوشایندی شوند مثل رشد بیش از حد مخمرها و مشکلات معده ای و روده ای.

اولین قدمی که می توانید برای جلوگیری از این عوارض ناخواسته بردارید این است که از مصرف غیرضروری آن خودداری نمایید.

آنتی بیوتیک ها تنها می توانند عفونت های باکتریایی مانند گلودرد میکروبی، عفونت مجاری ادرار و عفونت های حاد سینوسی را درمان کنند، و در مقابل عفونت های ویروسی که عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا یا برونشیت هستند، مفید نمی باشند.

اگر در دوره مصرف آنتی بیوتیک دچار حالت تهوع می شوید، می توانید چای زنجبیل بنوشید تا معده تان آرام شود

ضمناً اگر آنتی بیوتیک در شرایطی مصرف شود که لزوم چندانی نداشته، ممکن است مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ایجاد شده و باعث شود بعدها اگر عفونت میکروبی برایتان روی دهد که آنتی بیوتیک ضرورت داشته باشد، درمان نشوید.

با همه این حرف ها اگر مجبور به مصرف آنتی بیوتیک شدید، خیلی خوب است که راهکارهایی در پیش بگیرید تا عوارض جانبی آن را تا حد ممکن کاهش دهید.

1. مکمل های پروبیوتیک
آنتی بیوتیک تنها باکتری های عامل بیماری را نابود نمی کنند؛ بلکه باکتری های مفید به نام پروبیوتیک ها را که برای سلامت سیستم گوارش ضروری اند، نیز از بین می برند. مصرف
مکمل پروبیوتیک می تواند از بروز مشکلات معده ای و روده ای ناشی از مصرف آنتی بیوتیک جلوگیری کنند. همچنین پروبیوتیک ها را می توانید از طریق غذاهای تخمیر شده مانند ماست و کفیر هم دریافت کنید.

2. چای گیاهیاگر در دوره مصرف آنتی بیوتیک دچار حالت تهوع می شوید، می توانید چای زنجبیل بنوشید تا معده تان آرام شود. اگر هم جزو کسانی هستید که با مصرف آنتی بیوتیک دچار اسهال می شوید، می توانید با نوشیدن چای تمشک سیاه این علائم را تخفیف دهید.

3. خارمریممصرف آنتی بیوتیک می تواند به کبد فشار وارد کند، چون باید داروهایی که گوارش می شوند را تجزیه نماید. گیاه خار مریم می تواند با تأثیرات آنتی اکسیدانی خود از کبد محافظت نماید.

خارمریم

4. آب فراوان
همراه با قرص یا کپسول های آنتی بیوتیک، یک لیوان بزرگ آب بنوشید تا بدنتان دچار
کم آبی نشود.

5. مکمل روی
از مکمل روی استفاده کنید تا سلامت مخاط روده تان حفظ شود.

بهترین زمان مصرف آنتی بیوتیک ها

به دستورالعمل دارو نگاه کنید. برخی آنتی بیوتیک ها با معده خالی بهتر جذب می شوند، اما اگر برچسب روی دارو توصیه می کند همراه غذا مصرف کنید، حتماً این کار را بکنید تا عوارض جانبی آن روی معده تان کمتر شود.
سعی کنید در دوره مصرف آنتی بیوتیک غذاهای سالم تر و متعادل تری بخورید و تا حد ممکن از
غذاهای پرادویه و تند پرهیز نمایید.

هشدار

مصرف آنتی بیوتیک می تواند به کبد فشار وارد کند، چون باید داروهایی که گوارش می شوند را تجزیه نماید. گیاه خار مریم می تواند با تأثیرات آنتی اکسیدانی خود از کبد محافظت نماید

همه ی مکمل ها از نظر بی خطر بودن تست نشده اند و تحت نظارت نیستند، و محتوای برخی از آن ها ممکن است با چیزی که روی محصول برچسب خورده متفاوت باشد، پس یادتان باشد هر مکملی برای زنان باردار، خانم های شیرده، کودکان و کسانی که بیماری های خاصی دارند یا تحت درمان هستند مناسب نیست. بهتر است برای انتخاب مکمل مناسب با پزشکتان مشورت کنید.

چطور نیاز به آنتی بیوتیک را کاهش دهیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی و همچنین کاهش دفعاتی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک خواهید شد، سیستم ایمنی تان را با تغذیه سالم، ورزش منظم و خواب و استراحت کافی تقویت نمایید، البته یک عامل مهم دیگر برای داشتن سیستم دفاعی قوی، کاهش استرس با استفاده از تکنیک های ریلکسیشن می باشد../.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد