گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

دویدن چطور روی تفکرتان تاثیر می گذارد؟

شاید دیدگاه شما بعد از دویدن مثبت شده و چیزهایی که قبل از دویدن ناراحت تان می کرده، دیگر آن حس ناخوشایند را برای تان ایجاد نکنند. این احساس شما اساس علمی دارد، زیرا تحقیقات نشان می دهد ورزش هوازی مانند دویدن بر تفکر، شفافیت ذهنی و ادراکی و سلامت احساسی شما تاثیر دارد.

دویدن مغز

دویدن، راهی است برای خودشناسی و افزایش استقامت. شما می توانید خودتان را وادار به دویدن در مسافت های طولانی کنید و در مورد محدودیت های جسمی و ذهنی تان چیزهایی یاد بگیرید و یا این که زود از دویدن دست بکشید و گوشه مسیر به تماشای زمین زیر پای تان بنشینید.

آیا این حس ها برای تان آشناست؟ آیا برای تان پیش آمده که هنگام دویدن به بینشی در مورد جسم و احساس تان دست پیدا کنید؟ آیا از احساس بادی که بر خلاف جهت شما به صورت تان برخورد می کند و حس آزاد شدن و بیرون زدن از حصار خانه و تنها ماندن با افکارتان را می دهد، لذت می برید؟

دانشمندان بر اساس این یافته ها توصیه می کنند ورزش هوازی معتدل انجام دهیم تا حافظه فعال مان تقویت شود

بعد از دویدن، شاید احساس کنید ذهن تان بازتر شده و آماده جذب اطلاعات هستید. شاید هم دیدگاه تان بعد از دویدن مثبت تر شده و ببینید چیزهایی که قبل از دویدن ناراحت تان می کرده دیگر آن حس ناخوشایند را برای تان ندارد. این احساسات شما اساس علمی دارد. تحقیقات نشان می دهد ورزش هوازی بر شفافیت ذهنی و ادراکی و سلامت احساسی تاثیر دارد.

نورون های جدید ساخته می شوند

قبلا این طور گفته می شد که هر کسی با مقدار مشخصی از نورون ها یا سلول های عصبی متولد می شود و زمانی که به بزرگسالی می رسیم، دیگر نرون جدیدی خلق نمی شود. اما ثابت شده که این تصور اشتباه است.

تحقیقات نشان داده که در تمام طول زندگی مان، مدام نورون های جدید ساخته می شوند. اگر جوری ورزش کنید که عرق بریزید- حدود 30 تا 40 دقیقه  ? سلول های جدید مغزی تولید می شود. بنابراین عرق ریختن روی تردمیل یا با دویدن در محیط باز، برای مغزتان بسیار مفید است و به آن کمک می کند در سال هایی که در پیش رو دارید، ذهنی سالم داشته باشید.

آنهایی که می دوند، زودتر از احساسات منفی شان خارج می شوند

مطالعات ثابت کرده ورزش ایروبیک یا هوازی به کاهش احساسات منفی کمک می نماید. سرپرست این مطالعات می گوید: من همیشه می دیدم که وقتی فعالیت دارم و می دوم و عرق می ریزم احساس بهتری دارم و می خواستم بدانم چرا چنین است.

این تحقیق، چگونگی اثر ورزش بر واکنش افراد نسبت به هیجانات و احساسات شان را مورد بررسی قرار داد و دریافت آنهایی که سی دقیقه دویده بودند، زودتر و بهتر توانستند از حالت احساس منفی و ناراحت کننده شان خارج شوند، در حالی که افرادی که حرکات و تمرین های کششی را انجام داده بودند، چنین سرعتی در بازیابی احساس شان نداشتند.

ورزش و سلامتی

حافظه فعال، با دویدن تقویت می شود

ورزش هوازی به اندازه مناسب، فعالیت قشر خاکستری مغز را افزایش می دهد. در آزمایشات انجام شده روی 15 زن جوان هم معلوم شد، بعد از یک جلسه تمرین هوازی معتدل، قشر خاکستری و نیمکره قدامی چپ مغزشان، بهبودهایی در فرایند کنترل داشته است. دانشمندان بر اساس این یافته ها توصیه می کنند ورزش هوازی معتدل انجام دهیم تا حافظه فعال مان تقویت شود.

این بار که برای دویدن از خانه خارج شدید به یاد بیاورید که مزایای این فعالیت تان چیزی فراتر از تناسب اندام و لاغری و چربی سوزی است و فواید زیادی را هم نصیب مغزتان می کنید و نه تنها از نظر نورولوژیکی به مغزتان کمک می نمایید، بلکه سلامت احساسی و هیجانی تان را هم تقویت می کنید.

توانایی ها و مهارت های ادراک و شناخت تان از جمله حافظه، ارتقاء پیدا کرده و نگرش تان هم به زندگی و محیط تان مثبت تر خواهد شد. پس اگر تا به حال ندویده اید، کفش های دوی  تان را آماده کنید و از خانه بیرون بزنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد