گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

بیش از 62 درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان گفت: 62.7 درصد ایرانی‌ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این آمار ۲ برابر میانگین جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین٬ سید عبدالحمید احمدی در نخستین همایش ملی تحولات علوم ورزشی در حوزه سلامت٬ پیشگیری و قهرمانی، که پیش از ظهر امروز در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد٬ با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمینه سلامت در کشور با چالش‌های مهمی رو به رو هستیم، اظهار کرد: بررسی آمار نشان می‌دهد که چاقی و اضافه وزن مهم‌ترین عامل تهدیدکننده‌ سلامت ایرانیان است که این امر هشداردهنده و نگران کننده است.

وی تشریح کرد: 62.7 درصد ایرانی‌ها یعنی حدود ۵۰ میلیون ایرانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند که این آمار نگران‌کننده است‌، در حال حاضر ۳۳ درصد مردم دنیا دچار اضافه وزن هستند و این نشان می‌دهد که ایران ۲ برابر میانگین جهانی با این معضل رو‌به‌رو است، همچنین نگرانی بیشتر در این زمینه شیوع اضافه وزن در بین کودکان و نوجوانان ایرانی است که میزان آن از سایر کشورهایی که دارای جمعیت چاق هستند بیشتر است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اضافه وزن و چاقی زمینه‌ساز مشکلات بسیاری است که مهم‌ترین آن بیماری خاموش «دیابت» است، طبق آمار ۲۰ درصد ایرانی‌ها در معرض دیابت قرار دارند که در این میان ۱۱ درصد دیابت دارند و بقیه‌ افراد بدون آن که خود اطلاع داشته باشند در معرض دیابت قرار دارند.

وی اظهار کرد: امسال شعار سازمان بهداشت جهانی به طور مستقیم با دیابت در ارتباط است، وضعیت کشور ایران در خصوص دیابت نیز خوبی نیست، سن ابتلا به دیابت در کشور بین 45 تا 50 سال است. این در حالی است که این سن حدود 10 تا 15 سال کمتر از میانگین سن ابتلا به دیابت در کشورهای توسعه یافته است.

احمدی تصریح کرد: تحرک بدنی، ورزش، رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی راه‌های مقابله با این دو عامل تهدید سلامت است، ما باید با دانش خود به سلامت جامعه کمک کنیم، آگاهی‌بخشی به مردم به لحاظ سبک زندگی سالم، تشویق به تحرک بیشتر و داشتن رژیم غذایی را می‌توان از مهم‌ترین ماموریت‌های مسئولان حوزه سلامت و ورزش کشور دانست.

وی تاکید کرد: سلامت جامعه و مردم یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در بخش ورزش است، ورزش همگانی کشور نیز با توجه به کم‌توجهی‌های صورت گرفته وضعیت مطلوبی ندارد، ماشینی شدن زندگی‌ها، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی مردم شرایطی را به وجود آورده که آمار ورزش همگانی و پرداختن مردم به ورزش سیر نزولی داشته است.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: در زمینه ورزش همگانی تلاش‌هایی صورت گرفته اما نکته اساسی آگاه‌سازی مردم است، اینکه مردم بدانند در چه وضعیتی قرار دارند. امیدوارم یکی از دستاوردهای این همایش بتواند ارائه راهکار برای تغییر سبک زندگی و آگاه‌سازی مردم باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد